«Хто бачив Марію Монтессорі один раз, той ніколи її не забуде, і хто чув її проникливі слова, вимовлені прекрасним гармонійним голосом, про виховання маленьких дітей, в душі того слова ці будуть звучати як заповіт істинно талановитої людини».
Юлія Фаусек
Сьогодні ім’я Марії Монтессорі відомо, напевно, кожному, а її педагогічний метод затребуваний в усьому світі. Багато педагогів і батьків відзначають, що діти, які відвідували Монтессорі-групи, краще за інших однолітків вміють зосереджуватися, швидше починають читати і писати, стають самостійними, творчими особистостями і домагаються чудових результатів у найрізноманітніших сферах життя.
31 серпня 2015 року відзначатиметься 145 річниця від дня народження Марії Монтессорі – італійського педагога, якій, зокрема, ми зобов’язані появою маленьких дитячих парт та стільців, а також багатьох принципів сучасної педагогіки.
Монтессорі говорила про те, що в дітях природою закладено все, що їм потрібно для розвитку. Основне завдання дорослого – не заважати. Діти здатні освоювати навколишній світ через самостійну діяльність, діти вміють і люблять вчитися, якщо навчання не стає насильством. «Допоможи мені зробити це самому» – основний девіз Монтессорі-методу.
Народилася вона 31 серпня 1870 р. в містечку провінції Анкона (Італія) у родині фінансового службовця. З ранніх років Марія завжди була попереду свого часу.
У 1886 – 1890 рр. вона відвідує загальноосвітню школу з технічним нахилом, у якій навчалися тільки хлопчики, що для того часу було неприпустимим. По закінченню школи Марія вступає на факультет математики та природничих наук Римського університету, але незабаром її інтереси змістилися в царину біології та медицини. У 1892 р. Марія закінчила медичні підготовчі курси. І хоча жінкам у той час не дозволялося вивчати медицину, Марія все-таки твердо вирішила бути лікарем, і стала студенткою медичного факультету.
З 1895 р. працює асистентом у лікарні, а в 1896 р. захищає дисертацію з психіатрії і стає першою в Італії жінкою – доктором медицини.
Працюючи в унiвеpситетськiй клініці, Монтессорі отримала приватну практику. Тут відбулася її перша зустріч із дітьми з обмеженими можливостями, для яких Монтессорі створює оточення, відповідне до потреб кожної дитини.
У 1898 р. Марія Монтессорі стає директором Ортофренічного інституту. З її появою в інституті вона вимагала неодмінно шанобливого ставлення персоналу до хворих. Саме в період з 1898 р. до 1900 р. відбувається становлення Монтессорі як педагога. Діти, з якими займалася Марія Монтессорі, за результатами державного іспиту випередили дітей з державних шкіл, і стало зрозуміло, що державна освіта стримує розвиток дітей.
У період 1897 – 1898 рр. Монтессорі відвідує лекції з педагогіки і вивчає всі основні роботи з теорії виховання і освіти. У 1904 р. вона стає завідувачем кафедpи антpопологіі в Римському унiвеpситетi і пpоводить антpопологічнi дослідження в педагогічній галузі.
6 січня 1907 р. – рік народження педагогіки Марії Монтессорі, і в Сан-Лоренцо відкривається перший «Будинок дитини» – дитячий садочок для здорових дітей, мешканцями якого стають 50 дітлахів від 2 до 6 років з найбідніших верств населення найближчих околиць Риму. З цього часу і до кінця життя, тобто впродовж 45 років, Монтессорі займається проблемами виховання і освіти здорових дітей. Усього через кілька місяців неорганізовані дітлахи перетворюються на зосереджених і дисциплінованих вихованців.
Під час Другої світової війни Марія Монтессорі з сином Маріо змушена покинути Італію і переїхати жити і працювати в Індію. Саме тут вона розвиває свої ідеї та описує їх у численних книгах.
Пізніше вона засновує Центр Монтессорі в Лондоні (1947 р.).
Вона була номінована на Нобелівську премію світу тричі – у 1949, 1950 і 1951 рр.
Марія Монтессорі померла в Ноордвейку (Голландія) у 1952 р.
У фондах Педагогічного музею зберігаються публікації та книги Марії Монтессорі, а також праці дослідників її педагогічної системи.
Бібліографія матеріалів, які зберігаються у фондах музею:
- Монтессори М. Воображение (в творчестве детей и великих художников) / М. Монтессори // Русская школа. – 1915. – № 5 – 6. – С. 174 – 192.
- Г.П. Монтессори М. Дом ребенка. Метод научной педагогики. Рецензия / Г.П. // Народное образование. – 1914. – № 2. – С. 215 – 217.
- Гербарт и Монтессори. Воспитание посредством обучения. // Русская школа. – 1916. – № 9. – С. 78 – 92.
- Гессен С.И. Глобальная «метода» или глобальное обучение грамоте? / С.И. Гессен // Русская школа. – 1935. – № 2 – 3. – С. 19 – 41.
- Е.К. Фаусек Ю. Обучение грамоте и развитие речи по системе Монтессори. Рецензия / Е.К. // Путь просвещения. – 1923. — № 9 – 10. – С. 183.
- Е.Р. Метода Монтессори в английских школах / Е.Р. // Русская школа. – 1913. – № 4. – С. 64 – 68.
- Коноров М. Монтессори М. Дом ребенка. Метод научной педагогики. Рецензия / М. Коноров // Русская школа. – 1913. – № 11. – С. 141 – 142.
- Литвин Л.Н. «Наша» или «не наша» Мария Монтессори? // Советская педагогика. – 1991. — № 8. С. 96 – 103.
- Локшина Е. Использование идей М. Монтессори современными дошкольными учреждениями за рубежом // Нова освіта України. – 1992.
- Радвилов Э. Монтессори М. Дом ребенка. Метод научной педагогики. Рецензия / Э. Радвилов // Известия по народному образованию. – 1913. – № 10. – С. 121 – 125.
- Тригубенко В., Даниленко В. Золоті зерна Марії Монтессорі / В. Тригубенко, В. Даниленко // Учитель. – 1999. – № 7 – 8. – С. 68 – 71.
- Фармаковский В. Педагогические идеи Марии Монтессори и их применение на практике // Известия по народному образованию. – 1914. – № 8. – С. 129 – 176.
- Фаусек Ю. Грамматика у маленьких детей по Монтессори. – М. – Л.: Государственное издательство, 1928.
- Фаусек Ю. Месяц в Риме в «Домах детей» Марии Монтессори. –Петроград, 1915.
Аліна Малород
науковий співробітник
Педагогічного музею НАПН України