All day
07.10.2019
140 років від дня народження Германа Ноля (Hermann Nohl, 1879–1960), німецького філософа, теоретика педагогіки
Герман Ноль народився 7 жовтня 1879 в Берліні. Навчався в Берлінському університеті, студіюючи історію, філософію та германістику. Викладав філософію в Єнському університеті (з 1908). У 1920-1937 і 1945-1947 професор філософії та педагогіки Геттінгенського університету. Поряд з Едуардом Шпрангером і Теодором Літтом є провідним представником так званої університетської педагогіки. Один з ініціаторів і теоретик руху реформаторської педагогіки у Веймарській республіці.
Поворотним моментом у житті Германа Ноля стала Перша світова війна. Після смерті кількох друзів він усвідомив, наскільки безглуздою і суперечливою була ця війна, і вирішив присвятити себе педагогіці.
Г. Ноль поділяв ідеї «філософії життя» Вільгельма Дільтея і прагнув перенести їх в педагогіку, трактуючи її як науку про розвиток людського духу. Філософія і естетика були для Ноля передумовами розвитку педагогічної теорії і осмислення педагогічної діяльності. Водночас він виступав за «автономію педагогіки». З позицій феноменології Ноль обґрунтовував педагогічний процес, педагогічне спілкування як засіб пізнання дитини, привертаючи увагу до виховних проблем. Визнаючи необхідність систематизації філософських, психологічних, соціологічних та інших знань про людину, Ноль підкреслював важливість розвитку власне педагогічного вчення про людину. Ці позиції відображені в «Педагогічній енциклопедії» («Handbuch der Pädagogik») в 5 томах, виданої спільно з Людвігом Паллатом в 1928-1933.
Г. Ноль вирішальною вважав біологічну природу людини, так званий життєвий шар особистості, в якій бачив основу всіх її душевних якостей. Велике значення надавав життєвому досвіду дитини і вважав головним для вихователя вміння його аналізувати. Сила людини, за Нолем, полягає в багатстві життєвого досвіду, який у школі повинен бути впорядкований, систематизований, понятійно розчленований. До вирішення цих завдань і зводиться проблема навчання. Концепції Г. Ноля справили великий вплив на розвиток педагогіки в Німеччині.
Герман Ноль поряд Гертрудою Боймер та Паулем Наторпом зробив значний внесок у розвиток соціальної педагогіки як самостійної наукової дисципліни. Завдання соціальної педагогіки він вбачав у екстреній допомозі, коли школа і сім’я з якихось причин не можуть виконувати свої функції.
Помер Герман Ноль 26 вересня 1960 в Геттінгені.