«Журнальний столик»

(сторінками українських педагогічних часописів ХХ століття)

Періодичні видання для педагогів – це видання для тих, хто рухає освіту, це майданчики для професійного спілкування, де зібрано кращі кейси та методики для вчителів і викладачів. І це стосується не лише сучасних журналів та газет. Багато цікавих і напрочуд актуальних статей можна знайти у фаховій педагогічній періодиці минулого.

Представляємо статті з різних педагогічних періодичних видань ХХ століття, які зберігаються у фондах музею і з плином часу не втратили своєї актуальності.

 «Дошкільне виховання» (№1, 1985). Ознайомитись з історією часопису можна за посиланням http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/doshkilne_vyhovannia/

Стаття  «Виховання правильної постави» (автор М. Третяк, канд. мед. наук, Київський педагогічний інститут), буде завжди цікавою та актуальною, адже правильна постава – це запорука здоров’я.

Постава – звична поза людини, коли вона сидить, стоїть, ходить – формується з раннього віку.

Нормальна, або правильна, постава найсприятливіша для функціонування як рухового апарату, так і всього організму.

Порушення постави негативно позначаються на роботі серця, легень, шлунково-кишкового тракту. Підвищується стомлюваність.

Стаття містись опис та поради щодо постави. Зауважимо, що авторські рекомендації доцільно використовувати як для дітей, так і для дорослих.

 

Часопис «Радянська школа» (з №10 1991 р. –  «Рідна школа») – видання зі сторічною історією. Ознайомитись з літописом журналу можна за посиланням http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/ridna_shkola/.

Стаття «Як запобігти жорстокості» опублікована в лютневому (№2) номері журналу за 1991 р. За епіграф статті автор А. Фурман взяв слова В. Сухомлинського: «Жорстокість – це слабкість, помножена на підлість».

Як не прикро, але жорстокість, а точніше – прояви жорстоких дій, вчинків і поведінки загалом, трапляються доволі часто. Постає питання: чому і як формується жорстокість? Які психологічні корені цього явища? Чи розроблені наукою ефективні методичні засоби психопрофілактики і психокорекції жорстоких вчинків? І взагалі, чи можна запобігти цьому злу? Якщо так, то що для цього потрібно?

У статі наведено приклади жорстоких дій як підлітків, так і дорослих. Автор сформував 9 правил  для дорослих, які допоможуть культивувати доброту, щиросердність, людяність у серцях дітей та молоді, адже жорстокість, як цілісна  риса особистості, не виникає миттєво.

Одне з правил: «На кожному з етапів дитинства, отроцтва і юності особа має збагатитися і практично оволодіти позитивним індивідуальним досвідом протидії фактам несправедливості, жорстокості і зла; внутрішнє неприйняття грубощів і зла повинно стати нормою для особистості, а пізніше бути ще й підкріплене реальною змогою долати страх перед жорстокістю, протиставляти свою поведінку діям жорстокої людини».

Цього року відзначається 210 років з дня народження Тараса Шевченка. Долучаючись до відзначення цього ювілею, у межах проєкту «Журнальний столик» представляємо часопис для українських дітей «Дзвіночок» за березень  1938 року. В цьому номері —  п’єса, пісні, вірші, присвячені великому Кобзарю.

У публікації «Діти – Батькові Тарасу» читаємо зворушливі слова маленького Василька:

«Дорогий Батьку Тарасе! Ми сільські хлопці й дівчатка зійшлися сьогодні, щоб вшанувати цей березневий день, коли ти, батьку, вродився і ляг у могилу. Прости нам, батьку, що ми так скромно святкуємо твої Роковини, але ми ще маленькі й невчені. Ми не звертаємося до тебе, як до цього великого Кобзаря, але до того маленького Тарасика, що колись пас ягнята і молився Богові в бур’яні. Вір нам, Батьку, що наші серця повні щирої любови до тебе й до того, що ти кохав усім серцем. Вір нам, Батьку, що ми, як доростемо, підемо всі твоїми слідами  й цілим нашим життям будемо служити Батьківщині!».

Часопис «Знання та праця» — щомісячний науково-популярний журнал для дітей та юнацтва. Заснований 1929 у Харкові як науково-технічний журнал для дітей. Ознайомитись з літописом журналу:  https://cutt.ly/Ow2zgKk6  

Статті з квітневого номера журналу (№7, 1933) презентують досвід роботи науково-технічних гуртків, а також поради з різних галузей знання й техніки.

Стаття  «Сторінка юних конструкторів» розкаже, як з «ходиків» (дзиґарів з гирею) зробити електричне будило, охоронну сигналізацію та модель динамомашини.

Рубрика «Вчімося креслити» розповість, як правильно зробити викрійку  тіл обертання.

Рубрика «Дайте відповідь» розбудить кмітливість кожного юного техніка. Тут представлені задачі не лише з техніки, а й з математики, фізики, хімії, географії тощо.

Рубрика «Блокнот юного техніка. Відповіді читачам» дасть відпвіді на питання читачів.

Статті будуть цікаві кмітливим юним винахідникам та вчителям, які хочуть внести частинку інтерактиву у власні уроки та заняття гуртків.

Часопис «Початкова школа» — щомісячний науково-методичний журнал для вчителів початкових класів (заснований 1969).  Ознайомитись з літописом журналу:  http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/pochatkova/.

 

У статті з травневого номера журналу (№5, 1974) «Весняні практично-пізнавальні математичні екскурсії» автор Б.Г. Друзь дає поради вчителям початкових класів, як провести екскурсію містом та показати наочне застосування вивченого в класі на практиці в повсякденному житті.

Пізнавально-практичні математичні екскурсії можуть передбачати:

  1. складання і розв’язування задач на міри часу;
  2. обчислення швидкості шляху або часу;
  3. визначення відстаней на око;
  4. вимірювання розмірів невеликих ділянок;
  5. обчислення площ невеликих прямокутних ділянок;
  6. бесіди з історії мір та практичного значення математики в людській діяльності тощо.

У статті подано поетапний план екскурсії, дії учнів та вчителя, наводяться цікаві факти для розповіді під час прогулянки та математичні задачі для практичного засвоєння матеріалу.

Ось один із прикладів задачі, яку розв’язали учні на екскурсії:  «Підійшов автобус. З нього вийшло 11 пасажирів, а ввійшло 6. Більше чи менше пасажирів поїхало далі і на скільки?».