«Журнальний столик»

(сторінками українських педагогічних часописів ХХ століття)

Періодичні видання для педагогів – це видання для тих, хто рухає освіту, це майданчики для професійного спілкування, де зібрано кращі кейси та методики для вчителів і викладачів. І це стосується не лише сучасних журналів та газет. Багато цікавих і напрочуд актуальних статей можна знайти у фаховій педагогічній періодиці минулого.

Представляємо статті з різних педагогічних періодичних видань ХХ століття, які зберігаються у фондах музею і з плином часу не втратили своєї актуальності.

 «Дошкільне виховання» (№1, 1985). Ознайомитись з історією часопису можна за посиланням http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/doshkilne_vyhovannia/

Стаття  «Виховання правильної постави» (автор М. Третяк, канд. мед. наук, Київський педагогічний інститут), буде завжди цікавою та актуальною, адже правильна постава – це запорука здоров’я.

Постава – звична поза людини, коли вона сидить, стоїть, ходить – формується з раннього віку.

Нормальна, або правильна, постава найсприятливіша для функціонування як рухового апарату, так і всього організму.

Порушення постави негативно позначаються на роботі серця, легень, шлунково-кишкового тракту. Підвищується стомлюваність.

Стаття містись опис та поради щодо постави. Зауважимо, що авторські рекомендації доцільно використовувати як для дітей, так і для дорослих.

 

Часопис «Радянська школа» (з №10 1991 р. –  «Рідна школа») – видання зі сторічною історією. Ознайомитись з літописом журналу можна за посиланням http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/ridna_shkola/.

Стаття «Як запобігти жорстокості» опублікована в лютневому (№2) номері журналу за 1991 р. За епіграф статті автор А. Фурман взяв слова В. Сухомлинського: «Жорстокість – це слабкість, помножена на підлість».

Як не прикро, але жорстокість, а точніше – прояви жорстоких дій, вчинків і поведінки загалом, трапляються доволі часто. Постає питання: чому і як формується жорстокість? Які психологічні корені цього явища? Чи розроблені наукою ефективні методичні засоби психопрофілактики і психокорекції жорстоких вчинків? І взагалі, чи можна запобігти цьому злу? Якщо так, то що для цього потрібно?

У статі наведено приклади жорстоких дій як підлітків, так і дорослих. Автор сформував 9 правил  для дорослих, які допоможуть культивувати доброту, щиросердність, людяність у серцях дітей та молоді, адже жорстокість, як цілісна  риса особистості, не виникає миттєво.

Одне з правил: «На кожному з етапів дитинства, отроцтва і юності особа має збагатитися і практично оволодіти позитивним індивідуальним досвідом протидії фактам несправедливості, жорстокості і зла; внутрішнє неприйняття грубощів і зла повинно стати нормою для особистості, а пізніше бути ще й підкріплене реальною змогою долати страх перед жорстокістю, протиставляти свою поведінку діям жорстокої людини».