My Calendar

Events in Апрель 2020

Понедельник Вторник Среда Четверг Пятница Суббота Воскресенье
30.03.2020
31.03.2020(1 event)

All day: Віра Ващенко-Захарченко: 180 років

All day
31.03.2020

Віра Миколаївна Ващенко-Захарченко (1840-1895) — українська педагогиня, засновниця приватної гімназії в Києві. Дружина математика Михайла Ващенка-Захарченка.

Віра Миколаївна Ващенко-Захарченко народилась 31 березня 1840 в сім'ї поміщика села Заріччя Вишньоволоцького повіту Тверської губернії. Подружжя мало чотирнадцять дітей, серед яких Віра була найстаршою.

У 1850 вступила до 1-го класу Санкт-Петербурзького училища Ордена св. Катерини, 1856 закінчує навчання з відмінним атестатом і свідоцтвом домашньої наставниці, певний час перебуває дома.

1858 Віра Миколаївна обіймає посаду вчительки французької мови Вишньоволоцькій жіночій гімназії. Проте викладання іноземної мови гімназисткам молодших класів у глибокій провінції не відповідало прагненням молодого педагога. 1860 року, довідавшись про вакантне місце в Київському інституті шляхетних дівчат, 20-річна Віра відправилась у Київ. Одинадцять років (з липня 1860 по квітень 1871) вона присвятила виховній роботі в інституті. Увесь цей час педагог обіймала посаду класної дами. Навесні 1871 одружується з Михайлом Ващенком-Захарченком - математиком, професором Київського університету св. Володимира.

Мрія Віри Миколаївни відкрити власний навчальний заклад здійснилася 14 вересня 1878, коли відбулось відкриття перших п’яти класів приватної жіночої гімназії під її керівництвом. VI клас почав функціонувати з 1879, VII — з 1880, а VIII педагогічний клас — з 1881. Гімназія разом із пансіоном містилась на розі Бібіковського бульвару (нині - бульвар Тараса Шевченка) та вулиці Афанасівської (пізніше - Нестерівська, нині - вулиця Івана Франка). Подружжя Ващенків-Захарченків пішло на значні матеріальні витрати для облаштування приміщення відповідно до власних уявлень про вимоги до опорядження гімназії.  Переважну частину учениць становили дочки дворян і чиновників, значно меншу – діти із сімей купців і міщан, невеликий відсоток належав дівчатам із середовища духовенства, селян, а також іноземцям. Керувала навчальним закладом Віра Миколаївна до останніх днів свого життя.

Померла В. Ващенко-Захарченко 14 серпня 1895, похована на території Видубицького монастиря. На жаль, у 1930-х пам'ятники некрополя Видубицького монастиря перетворились на джерело каменю для повторного використання, а чавунні надгробні плити та хрести активно використовувались як металобрухт. У 1950 кладовище було знесене взагалі. Нині від кількох сотень поховань тут залишилось менш як два десятки, до втрачених належить і могила В. Ващенко-Захарченко.

01.04.2020(1 event)

All day: Неизвестное событие

All day
01.04.2020

02.04.2020
03.04.2020
04.04.2020
05.04.2020(1 event)

All day: Михайло Красний «Треба розжувати: Казка для дорослих»: 100 років

All day
05.04.2020

100 років тому у Харкові вийшла друком книжечка Михайла Красного «Треба розжувати: Казка для дорослих».

Пропонуємо ознайомитися з електронною копією цього видання у pdf-форматі https://goo.gl/2ZeRJX.

Красний Михайло (1895-1937) – український поет, прозаїк і драматург. Справжнє прізвище: Яловий Михайло Омелянович. Середню освіту здобув у Миргородській гімназії.Літературну діяльність розпочав у 1918, а вже в 1919 в газеті «Селянин і робітник» публікуються його агітаційні поезії, в 1920  в газеті «Селянська біднота» друкується «казка для дорослих» «Треба розжувати». Результатом його дворічної співпраці з футуристами стала збірка поезій «Верхи» (1923). В 1923–1926 Яловий майже повністю присвячує себе публіцистиці. В 1929 виходить найвідоміший твір Ялового, написаний у романтичному ключі, – роман «Золоті лисенята». Належав до літературної організації «Гарт» і ВАПЛІТЕ (її перший президент).

Михайла Ялового було заарештовано в другій половині квітня 1933 і звинувачено в шпигунській діяльності, «шумськізмі» та підготовці замаху на Павла Постишева й засуджено до 10 років виправно-трудових таборів. 9 жовтня 1937 його справу переглянули повторно і засудили до розстрілу. Вирок було виконано 3 листопада 1937 в урочищі Сандармох під Медвеж'єгорськом (Карелія).

06.04.2020
07.04.2020
08.04.2020
09.04.2020
10.04.2020
11.04.2020(1 event)

All day: Ян Ряппо: 140 років

All day
11.04.2020

Ряппо Ян Петрович народився 11 квітня 1880 р. у Вероському повіті Естонії в селянській родині. Юнаком переїхав до Санкт-Петербурга, де з 1899 до 1904  працював на заводі Вестінгауза, саме там долучився до роботи соціалістичних гуртків і почав брати участь у революційному русі.

Вищу освіту Я. Ряппо здобував на історико-філологічному факультеті та факультеті східних мов Петербурзького університету (1904 –1909). Після завершення навчання вчителював спочатку на батьківщині, а потім повернувся до Петербурга, де також займався педагогічною діяльністю.

У 1917  Я.  Ряппо переїхав до України. Очолював відділи освіти: 1919 – у Миколаєві, 1920 – в Одесі. Деякий час працював держслубовцем у Києві. В 1921  перебрався до Харкова, де повернувся до освітянської праці.

Невід’ємною частиною різнобічної діяльності Я.  Ряппо було редагування ним педагогічного часопису «Шлях освіти» з 1922 по 1927. Майже в кожному номері журналу він уміщував свої статті, присвячені актуальним проблемам освіти, а також узагальненню історичного досвіду педагогіки.

Окремої уваги заслуговує внесок Я. П. Ряппо у створення Українського науково-дослідного інституту педагогіки (УНДІП) – нині Інститут педагогіки Національної академії педагогічних наук України. На першій виїзній сесії в Києві 25 січня 1926  Державний науково-методологічний комітет Наркомосу, який очолював Ян Петрович, разом із пленумом Управління науки розглянув питання про організацію цього наукового закладу як єдиного науково-педагогічного центру, що на науковій основі мав вирішувати тогочасні педагогічні проблеми. Вже 2 квітня 1926 Держнаукметодком ухвалив постанову про створення УНДІПу.

 У 1928 Я. П. Ряппо тимчасово залишив роботу в освітній галузі, проте продовжив свою діяльність на високих державних посадах: у 1928 –1938 працював наркомом легкої промисловості, потім – заступником голови Вищої ради народного господарства УРСР. До освітянської галузі повернувся під час війни: спочатку працював у Наркоматі освіти Башкирії, пізніше очолив московську філію українського педагогічного видавництва «Радянська школа», організовував видання підручників для шкіл України. Після звільнення від окупації м. Києва і відновлення роботи владних структур, він переїхав до української столиці на початку 1944. Керував науково-методичним кабінетом Міністерства освіти УРСР. У 1948  вийшов на пенсію і до кінця життя вів літературну діяльність. Декілька останніх років життя Я. Ряппо жив і працював у м. Житомирі.

Помер Ян Ряппо 14 квітня 1958 на своїй історичній батьківщині у м. Таллінні. Похований поруч зі своєю дружиною Анфісою Йосипівною на Байковому кладовищі у м. Києві.

Детальніше про Я. Ряппо ви можете ознайомитись за посиланням http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/riappo_135_rokiv/.

12.04.2020
13.04.2020
14.04.2020
15.04.2020(1 event)

All day: Макс Вертгеймер: 140 років

All day
15.04.2020

140 років від дня народження Макса Вертгеймера (Max Wertheimer; 1880–1943), німецького психолога, засновника гештальтпсихології

 

Макс Вертгеймер народився 15 квітня 1880 в Празі у родині директора бізнес-коледжу. Середню освіту здобув у приватних школах Праги, а потім вступив до Карлового університету. Після його закінчення виїхав до Німеччини, де вивчав філософію і психологію. Вертгеймер займався різними проблемами психології: вивчав пацієнтів з повною або частковою втратою мови, розробляв методи контролю показань свідків, а також проводив експерименти із зоровим сприйняттям людини.

У 1910 його зацікавив феномен удаваного руху. Предметом дослідів служили найпростіші випадки удаваного руху, які простежуються при спостереженні одного предмета в різних положеннях.В результаті експериментів Вертгеймер заклав основу майбутньої теорії гештальтпсихології.Назва цього напряму походить від слова «гештальт» (нім. Gestalt – форма, образ, структура). Психіка, вважав Вертгеймер і інші представники цього напряму, повинна вивчатися з точки зору цілісних структур (гештальтів). Центральним для них стало уявлення про те, що основні властивості гештальта не можна зрозуміти шляхом підсумовування властивостей окремих його частин. Ціле принципово не зводиться до суми окремих його частин, більше того, ціле – це зовсім інше, ніж сума його частин. Саме властивості цілого визначають властивості окремих його частин. Так, музична мелодія не може бути зведена до послідовності різних музичних звуків.

У 1923 Макс Вертгеймер одружився зі своєю студенткою Анні Каро. А ближче до війни, як і багато його співвітчизників, переїхав до Сполучених Штатів. У Нью-Йорку він викладав в Новій школі соціальних досліджень. Єдиний відносно повний виклад його теорії – книга «Продуктивне мислення», яка побачила світ за кілька тижнів до смерті автора. В цій книзі Вергеймер писав: «Мислення спрямовується бажанням, прагненням дійти до істини, виявити структурне ядро, докопатися до джерел ситуації; перейти від невизначеного, неадекватного ставлення до ясного, прозорого бачення основного протиріччя в ситуації; довести себе до такого стану, коли проблема захоплює повністю». І дійсно, він сам довів себе до такого стану, що проблема феномена уявного руху захопила його цілком. Це й призвело до основи майбутньої класичної теорії гештальтпсихології.

Макс Вертгеймер помер 12 жовтня 1943. Він не закінчив своїх досліджень, але, тим не менш, залишився в історії психології як засновник гештальттеорії, спочатку названої теорією Вертгеймера. Його послідовники – Курт Левін, Курт Коффка і Вольфганг Келер – більш детально розробляли цю теорію в різних напрямках.

16.04.2020
17.04.2020
18.04.2020(1 event)

All day: Уляна Кравченко: 160 років

All day
18.04.2020

УлянаКравченко (справж. – Юлія Юліївна Шнайдер) народилася 18 квітня 1860 в містечку Миколаєві (нині Львівська область)в родині повітовогокомісара, німця за походженням.Початкову освіту Юлія здобувала вдома, а потім навчалася у Львівській учительській семінарії (1877–1881).Вона одержала посаду вчительки в селі Бібрці на Львівщині.Молода вчителька всі сили віддає школі, працює над своєю самоосвітою, готується до кваліфікаційного екзамену на вчительку середньої школи, однак згодом вона захоплюється літературою.

Понад десять років родина Шнайдерів мешкала в Миколаєві в будинку письменника Миколи Устияновича. Звісно, що це сприяло пробудженню її літературного таланту.Вона взялася до вивчення української літературної мови за творами Федьковича, Котляревського, Марка Вовчка. Найбільше враження на неї справили поезії І.Франка.Саме І.Франко допомагав у виданні перших творів письменниці – віршів та оповідань, упорядкував і підготував до друку першу її збірку, що вийшла 1885, і видав власним коштом другу.Завдяки його клопотанню, УлянаКравченко перебралася до Львова, де почала викладати в шестикласній українській школі для дівчат.Деякий час У.Кравченко працює вчителькою в родині одного поміщика в с.Руденки на Львівщині, потім учителює два роки в с. ДолішнійЛужок на Дрогобиччині, де одружується з місцевим учителем, а з 1888 по 1920 з невеликими перервами викладає в школі с.Сільці на Дрогобиччині.

Після виходу першої збірки «Primavera» поетеса здобула популярність серед читачів. В ній письменниця мовби заявила про рівність жінок у правах з чоловіками. У 1887 опублікувала збірку нарисів автобіографічного характеру «Спогади вчительки», де на основі власного досвіду роботи в школі розповіла про занедбаний стан народної освіти в Галичині і важку долю вчителя зокрема. Брала активну участь у жіночому емансипаційному русі Галичини.У 1891 вийшла друком поетична збірка «На новий шлях» вже під псевдонімом Уляна Кравченко, де вміщено вірші, насичені громадсько-політичними та патріотичними мотивами. Їй належать поетичні книжки: «В житті є щось»(1929), «Для неї – все!» (1931); збіркивіршів – «Проліски», «В дорогу»(1921), «Лебедина пісня»(1924), «Шелести нам, барвіночку»(1932).У.Кравченко близько двадцяти п'яти років писала твори для дітей у ж. «Дзвінок» (1890–1914). її поезії для дітей та юнацтва виховували пошану до праці, любов до рідної природи. Авторка багато уваги приділяла прищепленню читачам поваги до науки й освіти.

У.Кравченкопомерла 31 березня 1947в Перемишлі, де й похована.

19.04.2020
20.04.2020(1 event)

All day: Іван Орлай: 250 років

All day
20.04.2020

250 років від дня народження Івана Орлая (1770–1829), українського вченого, педагога, організатора освіти

 

Іван Семенович Орлай народився в 1770 р. (за ін. даними 1771) в селі Паледь колишньої Австро-Угорщини (тепер Мукачівський район Закарпатської області). Навчався у мукачівській елементарній школі, Ужгородському народному училищі та місцевій гімназії,  Варадинській академії і(зараз Румунія), Львівському університеті. У 1789 р. І. Орлай вступив в Йозефінську семінарію і став членом ордену піарістів (заснований у 1597 римсько-католицький орден). Після одержання звання професора (1790) Орлай розпочав педагогічну діяльність у Велико-Карлівській гімназії, викладав давні мови, географію, історію та арифметику у нижчих класах.

1791 Орлай переїхав до Петербурга. Провчившись два роки в медичному училищі, після його закінчення удосконалював знання з медицини у Відні. Діяльність у Росії розпочав на посаді лікаря, згодом – вченого секретаря Медичної Колегії та редактора «Журнала врачебной науки» (1811–1814). Постійно знайомився з новітніми досягненнями в медицині, досліджував проблеми, пов’язані з лікуванням віспи, раку, ревматичної епілепсії тощо, викладав у медичних навчальних закладах.  На початку 1817 стан здоров’я Івана Семеновича погіршився і він був змушений на два роки припинити будь-яку трудову діяльність.

Незважаючи на привабливі пропозиції з Московського та Харківського університетів, І. Орлай обирає шлях педагога і до кінця життя залишається пов’язаний з розвитком освіти в Україні. Роки діяльності в Ніжинській гімназії й Одеському Рішельєвському ліцеї можна вважати роками розквіту його педагогічного таланту.

Заступивши на посаду директора Ніжинської гімназії вищих наук (нині — Ніжинський державний університет імені М. В. Гоголя) 1 листопада 1821 він одразу взявся за влаштування Гімназії в усіх аспектах. Особливими заслугами Орлая є його вдалий вибір викладачів та суворий нагляд за вивченням мов. У спогадах колишніх вихованців гімназії Орлай постає як суворий начальник, але добра, поблажлива і палко віддана своїй справі та Гімназії людина. У серпні 1826 його переведено на посаду директора одеського Рішельєвського ліцею, на якій він багато зробив для розвитку ліцею та педагогічного інституту при ліцеї.

Іван Орлай помер в Одесі 27 лютого 1829 і був похований на Першому Християнському цвинтарі міста. 1937 комуністичною владою цвинтар було зруйновано. На його місці був відкритий «Парк Ілліча» з розважальними атракціонами, а частина була передана місцевому зоопарку. Нині достеменно відомо лише про деякі перепоховання зі Старого цвинтаря, а дані про перепоховання І. Орлая відсутні.

 

21.04.2020
22.04.2020
23.04.2020(1 event)

All day: Лев Биковський: 125 років

All day
23.04.2020

Лев Юстимович  Биковський народився 23 квітня 1895 в с. Вільховець, нині Звенигородськогорайону Черкаськоїобласті. Навчався у Політехнічному, згодом Лісовому інститутах у Санкт-Петербурзі (1912–1915), на історико-філологічному факультеті Кам’янець-Подільського державного українського університету (1919–1920), на філософському факультеті Варшавського університету, економічно-кооперативному факультеті Української господарської академії (УГА) у Подєбрадах (Чехословаччина), де отримав диплом інженера-економіста (1927). Закінчив курси бібліотекознавства при Варшавській публічній бібліотеці (1921–1922) та УГА (1927).

Л.Биковський – один з перших бібліотекарів Всенародної бібліотеки України (нині Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського). Він є автором близько 20 публікацій про початок діяльності Бібліотеки.

Починаючи з 1921 Лев Биковський був в еміграції – Польщі, Чехословаччині. Працював в установах, пов’язанихз книговидавництвом. У 30-і рр. в Україні його ім’я було заборонене. З 1928–1944 Л.Биковський працював у Варшавській міській публічній бібліотеці, завідувачем відділу комплектування, викладачем Вищих курсів бібліотекознавства. Займався журналістською працею, брав участь у розбудові Української вільної академії наук (УВАН), в якій очолив книгознавчу комісію. ОрганізувавУкраїнський Чорномороський інститут, а згодом сприяв створенню Суходолового та Океанічного інститутів. В 1949 Л.Биковський переїхав до США, де  працював у місцевій публічній бібліотеці в Денвері, був незмінним секретарем Денверської групи УВАН. З 1963 – співробітник ж. «Український історик»,  один із членів-засновників Українського історичного товариства. В 1971 Л.Биковському було присвоєно ступіньдоцента  в галузі книгознавства.

Творчий доробок Лева Юстимовича містить понад 500 праць з питань книгознавства, бібліотекознавства,бібліографії, історії українського книжкового руху, геополітичного становища України та її новітньої історії.Серед його праць – «Українське книгознавство» (1922), «Замітки про книгознавство та книговживання» (1923), «Книгознавство, бібліографія та бібліотекознавство: Програма» (1933),«Бібліотечна педагогіка» (1938),«Департамент книги України: Проект» (1942),«Шестиліття діяльності Українського Суходолового, морського та океанічного інституту» (1946), «Апостол новітнього українства: Юрій Липа» (1947), «Українські книгознавчі періодики і збірники 1-ї пол. 20 ст.» (1978) та ін..

Помер Лев Биковський 11 січня 1992 у Денвері (США).

24.04.2020(1 event)

All day: Дмитро Білоус: 100 років

All day
24.04.2020

Дмитро Григорович Білоус народився 24 квітня 1920 в селі Курмани, нині Недригайлівського району Сумської області в селянській багатодітній сім'ї. Після закінчення школи навчався в Харкові на робітничому факультеті та працював на електрозаводі. 1938 вступив на філологічний факультет Харківського університету. Його однокурсниками були Олесь Гончар і Григорій Тютюнник. 1941 добровольцем пішов на фронт. Після тяжкого поранення лікувався у шпиталі, пізніше був співробітником редакції радіомовлення для партизанів і населення окупованих територій України. Згодом працював у республіканському радіокомітеті. 1945 закінчив філологічний факультет Київського університету. 1948 – аспірантуру на кафедрі української літератури. І вже у 1948 виходить його перша книжка, яка й визначила подальшу долю – бути письменником. Це була збірка гумористичних та сатиричних віршів «Осколочним!».

У 1950-х Дмитро Білоус починає писати вірші для дітей. Він увійшов в українську дитячу літературу із власними темами, образами і засобами їхнього втілення Його книжечки «Пташині голоси», «Упертий Гриць» та «Про чотириногих, рогатих і безрогих», «Лікарня в зоопарку», «Турботливі друзі», «Сад на Лисій горі», «Веселий Кут», «Гриць Гачок» залюбки читає українська дітвора. Д. Білоус багато писав про школу і для школи. На прохання вчителів він написав для школярів книжку «Мандрівка в Країну Чеснот».

Ще одна яскрава грань таланту Д. Білоуса – перекладацтво. Він переклав збірки поезій Івана Вазова, Георгія Джагарова, Дмитра Методієва, Ангела Тодорова. А вершина, безперечно, – двотомна антологія болгарської поезії, половину творів з якої Д. Білоус переклав особисто.

Дмитро Білоус – член-кореспондент Академії педагогічних наук України з березня 1994, почесний академік з 2000. Лауреат Державної премії України імені Тараса Шевченка (1990) за книгу «Диво калинове», яка стала справжнім помічником учителя-словесника. Вона  пробуджує інтерес дітей до структури нашої мови, до її таємничих глибин, нагадує про моральний обов'язок не забувати, знати материнську мову, про необхідність  нести у своїй душі святе почуття любові і шани до рідної землі та її історії.

Помер Дмитро Білоус 13 жовтня 2004, похований на Байковому кладовищі в Києві.

25.04.2020
26.04.2020
27.04.2020(1 event)

All day: Герберт Спенсер: 200 років

All day
27.04.2020

Мета виховання - сформувати людину, здатну керувати собою, а не таку, яка може бути лише керованою іншими

Герберт Спенсер

 

Герберт Спенсер народився 27 квітня 1820 року у Дербі у родині шкільного учителя. Джордж Спенсер дав синові домашню освіту, що складалася з основ математики, природознавства, історії та англійської мови. Герберт відмовився пропозиції свого дядька, Томаса Спенсера, відправитися на навчання в Кембридж і таким чином, був практично самоучкою.

На початку своєї кар'єри Спенсер кілька місяців викладав в школі. У 1837-1846 він працював інженером на Лондонській і Бірмінгемській залізницях і займався самоосвітою. У 1848 у віці 28 років він переїхав до Лондона, де став спіредактором фінансового щотижневика для представників середнього класу — The Economist.

У 1852 Спенсер здійснив обґрунтування теорії біологічної еволюції у своїй статті, опублікованій на сім років раніше за публікацію праці Дарвіна «Походження видів». Теорія еволюції Спенсера розвинула теорію Ламарка про наслідування набутих ознак та безпосередній вплив зовнішніх чинників на розвиток організму.

Спенсер є засновником теорії походження держави із світу природи шляхом переходу від органічної до неорганічної еволюції, що пов'язується із перетворенням людини як біологічного виду в людину як члена суспільства.

У 1861 він опублікував працю "Педагогіка", в якій відстоював дитиноцентричний підхід і підкреслював важливість науки, виступав за природний розвиток інтелекту, створення мотивуючого інтересу, підкреслював роль науки в складанні навчальних планів.

Герберта Спенсера вважають засновником органічної школи в соціології. У фундаментальній праці "Основи соціології" (1877) Спенсер проводив аналогії між біологічною і соціальною еволюцією, між живим організмом і суспільством.

У 1883 Спенсер був обраний членом філософської секції Французької академії моральних і політичних наук. Був номінований на Нобелівську премію з літератури в 1902, однак, відмовився її отримати.

Помер 8 грудня 1903 після тривалої хвороби. Похований на кладовищі Хайгейт поруч з Джордж Еліот і Карлом Марксом.

 

28.04.2020
29.04.2020
30.04.2020
01.05.2020(1 event)

All day: Дрогобицький учительський інститут: 80 років

All day
01.05.2020

80 років томубув заснованийДрогобицький учительський інститут (згідно з постановою Ради Народних Комісарів УРСР від 15.04.1940).

Згодом  йогореорганізовано у педагогічний інститут(1952),аіз 1998 – це Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка.Під час Другої світової війни інститут не діяв, а з 1944 відновив роботу з такими факультетами: історичний; фізико-математичний; мови і літератури зі спеціальностями: «Українська мова і література», «Російська мова і література». В1954 навчальний заклад отримав ім’я Івана Франка, а в1960 до Дрогобицького педагогічного інституту приєднано Львівський педагогічний інститут.Ректор університету(з 2012),  доктор філософських наук, професорНадія Скотна,  переконана, щона життя мають право сильні сучасні університети європейського рівня і в цьому напрямку наполегливо працює педагогічний колектив, студенти.

Сьогодні Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка – це потужний освітянський навчально-науковий центр, учасник «Альянсу університетів за демократію». Тривалий досвід – готувати високопрофесійних вчителів, а їх за весь час було понад 40 тисяч,і наявність професійних викладачів – дають упевненість у подальшому розвитку закладу.

02.05.2020
03.05.2020