Семінар-круглий стіл «Сучасні форми організації навчання у музеї» відбувся у Львові

З нагоди Міжнародного дня музеїв 4 травня 2017 року у Львівському історичному музеї відбувся семінар-круглий стіл «Сучасні форми організації навчання у музеї». Організували захід Лабораторія музейної педагогіки факультету педагогічної освіти Університету і Педагогічний коледж ЛНУ ім. Івана Франка. Після привітального слова заступника директора Львівського історичного музею з науково-освітньої роботи Тараса Рудька модератор заходу, кандидат педагогічних наук, доцент кафедри загальної та соціальної педагогіки Олексій Караманов у доповіді «Еволюція форм організації навчання у просторі музею» наголосив на важливості урізноманітнення форм взаємодії музею з відвідувачами і детально розповів про найбільш вагомі чинники, які у різні історичні епохи сприяли вибору оптимальних способів комунікації працівників і відвідувачів музеїв.

У доповіді «Форми і методи роботи зі студентами в музеї з використанням інформаційних технологій (на прикладі вивчення історії України)» директор Педагогічного коледжу Львівського університету Оксана Сурмач наголосила на важливості інтенсифікації інформаційної складової у процесі роботи зі студентами. Зокрема, вона акцентувала увагу на взаємозв’язку навчання і виховання, використанні творчих, проблемних та дослідницьких завдань у процесі вивчення історії України під час відвідин музеїв.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Заслужений вчитель України, вчитель-методист ЗСШ № 50 м. Львова Ірина Ласкій і вчитель музики та художньої культури Ольга Железник, представляючи доповідь «День школи в музеях Львова»: інноваційна форма організації навчально-виховного процесу у СЗШ № 50 м. Львова», розповіли про цікавий досвід організації у школі масових музейно-педагогічних заходів, спрямованих на активну участь школярів у різних формах роботи – інтегрованих уроках на експозиції, сіті-квестах, творчих майстернях. Зазначені заходи відбуваються у межах обласних проектів «Освіта через мистецтво», «Школа і музей: працюємо разом», «Єдиний освітньо-культурний простір м. Львова».

Доповіді директора Художньо-меморіального музею О. Новаківського Ірини Різун та старшого наукового співробітника відділу зброї Львівського історичного музею «Музей-Арсенал» Тараса Процака були присвячені вивченню можливостей форм роботи музею з неповносправними особами. Музейники обговорювали перспективи застосування іноземного досвіду та власних ініціатив, зокрема, у контексті адаптації програми «Школа і музей: працюємо разом».

Вчитель вищої категорії СЗШ № 53 м. Львова Олександра Гарбуз у своєму виступі порушила проблему організації навчання у музейному просторі з молодшими школярами. Педагог цікаво і доступно розкрила специфіку форм роботи з такою аудиторією, наголосила на її найважливіших принципах, наводячи приклади з власної навчальної діяльності.

image-0-02-05-c7d2a3cf73b4b98e566165689a4271c2ff11af8f76a8a1afcdc7778e499c9094-V OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Вчитель-методист, заступник директора Школи-садка «Софія» Галина Цибко акцентувала увагу на музейному досвіді роботи школи у контексті викладання історії. Особливу увагу вчитель присвятила потребі активної участі учнів в обговореннях, дискусіях, суперечках щодо важливих подій минулого та їх проекції на сьогодення і майбутнє.

Оригінальним був виступ старшого наукового співробітника Львівської національної галереї мистецтв імені Бориса Возницького Олександри Калініченко «Світ кота», або коти у світі мистецтва (музейно-педагогічні форми роботи на авторській виставці)». Авторка цікавої виставки розкрила її творчий потенціал крізь призму роботи з учнівською молоддю, а також студентами Університету, які вчилися знаходити прихований зміст образів котів у проекції щодо різних аспектів соціального і повсякденного життя.

На завершення асистент кафедри загальної та соціальної педагогіки Марія Василишин у доповіді «Дидактичні форми роботи в музеї: досвід Польщі» порівняла сучасні форми навчальної діяльності музеїв України і Польщі у роботі з учнівською молоддю, наголошуючи на важливості звернення до ідей неформальної освіти, які не застосовують примус, а стимулюють живий інтерес дитини до творчої діяльності.

Додамо, що під час дискусії завідувач відділу зброї Львівського історичного музею «Музей-Арсенал» Лілія Бреннер, кандидат історичних наук, старший науковий співробітник відділу зброї Львівського історичного музею «Музей-Арсенал» Андрій Прокіп, кандидат педагогічних наук, методист НМЦО м. Львова Олександра Гурин, старший науковий співробітник, завідувач філіал-музеєм «Літературний Львів І пол. ХХ ст.» Ірина Федорова, старший науковий співробітник філіал-музею «Літературний Львів І пол. ХХ ст.» Ольга Журавльова обговорили практичні аспекти реалізації різних дидактичних форм з відвідувачами у музеях та навколомузейному просторі.

У підсумку учасники заходу наголосили, що семінар-круглий стіл згуртував фахівців різних галузей знань і професій – вчителів, музейних працівників, науковців, викладачів ВНЗ, які спільно працюють у складі навчально-наукової Лабораторії музейної педагогіки ЛНУ ім. Івана Франка. Це підтверджує багатогранність сучасних форм навчальної діяльності у музейному просторі, уможливлює включення музею у міждисциплінарне соціальне середовище буття людини та наповнює новим змістом роботу музейного працівника, викладача, вчителя.

Олексій Караманов

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA IMG_20170504_162150_HDR_BURST2

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA 20170504_171607