Баєв Борис Федорович народився 12 серпня 1923 р. у с. Аполлонівка Красноградського району Харківської області. Закінчив Київський державний університет ім. Т.Г. Шевченка (1950), після чого вчителював у м. Жданові (нині Маріуполь). У 1951 р. вступив до аспірантури Науково-дослідного інституту психології Української РСР (нині Інститут психології мені Г.С. Костюка НАПН України). Тут пройшов шлях від наукового співробітника до завідувача лабораторією та заступника директора з наукової роботи. У 1967 р. захистив докторську дисертацію «Психологія внутрішнього мовлення». З 1972 р. очолював кафедру загальної та інженерної психології Київського державного університету ім. Т.Г. Шевченка. Б. Баєв – учень Григорія Костюка (1899–1972), українського психолога, засновника і директора Науково-дослідного інституту психології Української РСР у 1945–1972 рр.
Теоретично й експериментально розробляв проблеми інтеріоризації мовлення, індивідуально-психологічних особливостей особистості, психологічних основ індивідуального підходу до учнів у процесі навчання, педагогічних характеристик учнів тощо. Домінанта творчого доробку Б. Баєва – психологія внутрішнього мовлення (його ґенеза, фізіологічні механізми, зв’язок з мисленням тощо). Його монографія «Психологія внутрішнього мовлення» (1966) – єдина фундаментальна праця в українській психології, в якій всебічно висвітлюється проблема внутрішнього мовлення, зокрема його значущість у навчальному процесі.
У 1965-72 рр. – відповідальний редактор республіканського науково-методичного збірника «Психологія».
Публікувався у фахових періодичних педагогічних виданнях «Радянська школа», «Дошкільне виховання».
Помер Борис Баєв 07 січня 1979 р. у Києві.
Книги і статті Бориса Баєва, що зберігаються у фондах Педагогічного музею України
Баєв Б. Психологія внутрішнього мовлення. Київ. 1966 [тираж 1600].
На основі власних експериментальних досліджень а також узагальнення літературних даних автор дає психологічну характеристику внутрішнього мовлення, висвітлює його специфічні особливості, роль цього мовлення в розв’язанні розумових задач та в інших видах свідомої діяльності людини. У книзі висвітлено також значення внутрішнього мовлення в навчанні учнів. Книга розрахована на викладачів педагогіки, методистів мови і педагогів-практиків.
Психологія навчання / за редакцією Б. Баєва. Київ. 1972 [тираж 14 000].
Книжка має на меті розширити знання учителів з психології, ознайомити їх з закономірностями психічної діяльності учнів. У книзі висвітлюється роль і місце у навчальному процесі уваги, сприймання, пам’яті, мислення, мови. Автори характеризують і мотиви навчання учнів та індивідуальні відмінності їх навчальної діяльності. Книжка буде корисною не тільки для вчителів, а й для всіх тих, хто займається організацією навчальної діяльності учнів
Баєв Б. Чи знаєте ви свою дитину? Київ. 1979 (Б-ка для батьків) [тираж 130 000].
У сім’ї з явилася дитина, вона виростає на ваших очах, з вашою допомогою робить перші кроки, ви задовольняєте всі її «хочу» й не «хочу». То чому ж діти бувають неслухняними, звідки беруться дитячі примхи, що завдають нам чимало прикрощів? Чому, підростаючи, діти не завжди поводяться так, як нам хотілося б? Мабуть, ми знаємо ще не все про свою дитину… Які вони, наші маленькі громадяни? Про це веде із читачем відверту розмову автор пропонованої книжки. Призначається для батьків, вихователів дитячих садків, методистів.
Борис Баєв: «До читача.
Коли перед вами, шановні батьки, постане запитання: «Чи знаєте ви свою дитину?» – а воно рано чи пізно напевне постане, – не дивуйтеся й не поспішайте з категоричними твердженнями. Скільки прикрих непорозумінь виникало у практиці виховання саме тоді, коли дорослі «не думали», «не знали», «не сподівалися», що поведінка дітей, їхні дії і вчинки не відповідають батьківським уявленням.
Як звичайно кажуть у таких випадках, хтось чогось не догледів. Найчастіше так воно і трапляється. Але чому? Через байдужість? Через суто «дорослі» проблеми? Як би там не було, зрозуміло одне: батьки не вникли в тонкощі виховання дитини. Звідси й небажані ускладнення. Та зрештою мова не про ці прикрощі, хоч і на них не слід закривати очі. Процес формування дитини і становлення її особистості складний і суперечливий. Тому в нього не так просто заглянути, за ним нелегко стежити. Він вимагає не лише постійної уваги з боку дорослих і передусім батьків, не тільки хоч невеликого досвіду виховання дітей, а й знання особливостей їх психічного розвитку. І в запитанні: «Чи знаєте ви свою дитину?» мається на увазі насамперед те, як відбувається її психічний розвиток, що в ньому специфічного, яка в нього спрямованість. А саме таких знань батькам часто-густо бракує».
Статті у фаховій педагогічній періодиці
Баєв Б. (1956). Шкільні характеристики учнів. Радянська школа, (9), 22–27.
Баєв Б. (1958). Глибше вивчати, краще знати дітей. Дошкільне виховання, (1), 5–9.
Баєв Б. (1959). Психологічні основи індивідуального підходу до учнів у процесі навчання. У: Г. Костюк та І. Синиця, ред., Психологічні умови поліпшення якості уроку. Київ: Радянська школа, с. 220–246.
Баєв Б. (1961). Індивідуальний підхід до учнів. Радянська школа, (1), 34–39.
Баєв Б. (1965). Взаємозв’язок практичних і мислительних дій при розв’язуванні технічних задач. Психологія. Республіканський науково-методичний збірник, (1), 94-190.
Баєв Б. (1970). Індивідуальні відмінності навчальної діяльності учнів. Радянська школа, (9), 18–25.
Баєв, Б. (1971). Темп виконання завдань як показник розумових здібностей. Психологія. Республіканський науково-методичний збірник, (10), 157-164.
Баєв Б. (1971). Психологічні вимоги до використання технічних засобів навчання. Радянська школа, (6), 40-45.
Баєв Б. (1976). Зворотний зв`язок у навчанні. Радянська школа, (1), 24-30.
Дослідження спадщини Бориса Баєва
Ліла М. Внесок Баєва Б.Ф. в розвиток психології внутрішнього мовлення. [Електронний ресурс] Режим доступу: https://cutt.ly/Bwe4Dqcc
Міхно О. (2020). Феномен педагогічної характеристики учня: від Ушинського до Сухомлинського: монографія. Вінниця: Видавець ФОП Кушнір Ю.В. С. 294-298. Режим доступу: https://cutt.ly/BJWuNDO
Савчин О. Проблема внутрішнього мовлення в психолінгвістичній спадщині Б.Ф. Баєва [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://cutt.ly/zwe4D2cK
Підготував
науковий співробітник
Владислав Вінтер