My Calendar

Week of Ноя 23rd

Понедельник Вторник Среда Четверг Пятница Суббота Воскресенье
23.11.2020(1 event)

All day: Роберт Зейдель: 170 років

All day
23.11.2020

170 років від дня народження Роберта Зейделя (Robert Seidel, 1850–1933), швейцарського педагога, теоретика трудової школи

Роберт Зейдель народився 23 листопада в Саксонії. Закінчивши народну школу, почав працювати на місцевій фабриці. Шляхом самомосвіти склав екзамени за вчительську семінарію, потім вчителював, відвідував Цюрихський університет. З 1890 редагував газету «Робітничий голос». Пізніше заснував журнал «Народне право». Викладав у Федеральній вищій технічній школі та у Цюрихському університеті. З 1896 займався громадською роботою в Цюрихському кантоні. Пізніше вступив у членство соціал-демократичної партії і був президентом робочого секретаріату Цюрихського кантону.

У 1880-х роках висунув ідею про трудову школу, що могла, на його думку, здійснитися лише тоді, коли суспільство визнає працю основою всієї культури. Ідеї щодо трудової школи виклав у працях  «Ручна праця – основа і наріжний камінь гармонічної освіти та виховання» (1901), «Трудова школа, трудовий принцип і трудовий метод» (1910), «Школа майбутнього – трудова школа» (1919) та ін. Значний інтерес викликають і тісно пов’язані з ідеями трудового виховання соціально-педагогічні ідеї Р. Зейделя, представлені ​​в його статті «Цілі виховання» (1921).

         Роберт Зейдель був переконаний, що людина зможе здійснити своє призначення не як окрема особистість, а лише як член громади, племені, народу. Вчений писав, що соціальна педагогіка розуміє і розглядає людину не як окрему особистість, а головним чином, як істоту суспільну. Значить, «індивідуальну педагогіку слід вважати великою науковою оманою, оскільки вона розглядає людину як істоту, яка живе сама по собі і сама для себе, а не як соціальну істоту, яка розвивається в суспільстві собі подібних, через суспільство і завдяки складному процесу суспільного життя».

Водночас соціальна педагогіка, за Р. Зейделем, аж ніяк не заперечує індивідуального розвитку людини, оскільки людське суспільство і людська природа складають її основу. Провідні форми соціально-педагогічної діяльності шкіл – ручна праця, гра, сільськогосподарська праця. Вони здатні викликати в учнів «переживання соціального почуття та соціальної волі»

Помер Роберт Зейдель 19 липня 1933 у Цюриху.

24.11.2020
25.11.2020(1 event)

All day: Микола Пирогов: 210 років

All day
25.11.2020

Сьогодні виповнюється 210 років від дня народження видатної людини, фахівця-новатора, хірурга, анатома і педагога — Миколи Пирогова.

Микола Іванович Пирогов народився 25 листопада 1810 в Москві в сім'ї військового чиновника, був тринадцятою дитиною в сім'ї. Навчався в приватному пансіоні, а згодом на медичному факультеті Московського університету. Випускник Дерптського університету (зараз університет міста Тарту в Естонії). 1832 захистив докторську дисертацію. 1832–1841 – професор кафедри хірургії і керівник хірургічної клініки Дерптського університетту. 1841–56 – професор кафедри госпітальної хірургії Петербурзької медико-хірургічної академії.

Микола Пирогов — основоположник воєнно-польової хірургії, створив атлас топографічної анатомії людини, запропонував тактику медичного сортування, започаткував використання анестезії при оперативних втручаннях. Під час Кримської війни, був головним хірургом Севастополя,  вперше сформував службу Сестер милосердя. Оперуючи поранених, М. Пирогов вперше в історії світової медицини застосував гіпсову пов'язку. Зробив тисячі операцій, рятуючи життя пораненим воїнам. Своєю самовідданою і здебільшого безкорисливою працею він перетворив хірургію на науку.

Микола Іванович у 1856 був призначений попечителем Одеського навчального округу, а з 1858–1861 – попечитель Київського навчального округу. У своїй новаторській педагогічній діяльності, сприяв демократизації освіти, а саме піклувався про всенародне початкове навчання, про підготовку вчительських кадрів; високо підносив роль жінки в суспільстві; у реформі вищої школи виступав за автономію університетів, за розширення можливостей для вступу в університети різних верств населення та ін. Микола Іванович сприяв організації недільних шкіл для дорослих у Києві (1859) та створенню Новоросійського університету в Одесі (1863).

З березня 1861, вийшовши у відставку, Пирогов до кінця свого життя проживав у своєму маєтку у с. Вишні (нині м. Вінниця), де лікував хворих у заснованій ним лікарні, а також активно займався громадською роботою.

М.Пирогов помер у с. Вишні у 1881. Набальзамоване тіло зберігається у склепі церкви біля будинку-музею М.Пирогова у Вінниці.

У фондах Педагогіного музею України зберігаються праці М. Пирогова, а саме «Собрание литературно-педагогических статей Н.И. Пирогова» (К.,1861), «Сочинение Н.И. Пирогова.Т.ІІ 2-е изд.» (К.,1916).

26.11.2020
27.11.2020
28.11.2020(2 events)

All day: Сергій Маслов: 140 років

All day
28.11.2020

140 років від дня народження Сергія Маслова (1880–1957), українського літературознавця, книгознавця, педагога

Сергій Іванович Маслов народився 28 листопада 1880 в м. Ічня Чернігівської губернії. У 1898 закінчив Прилуцьку класичну гімназію. Неординарні можливості майбутнього вченого відзначали не тільки педагоги, але й друзі, товариші із гімназії. Серед найближчих друзів були Володимир Дорошенко – майбутній відомий бібліограф та Олександр Щербина – майбутній учений-філософ, сліпий з двохрічного віку. Вони пишалися дружбою з Сергієм, бачили його точність, працелюбність, відповідальність.

З 1898 навчався в Київському політехнічному інституті, з 1900 – на природничому відділі Університету св. Володимира. Однак у 1902 вступив на історико-філологічний факультет Університету св. Володимира. За активну участь у студентському революційному русі, його було віддано в солдати серед 183-х студентів Київського університету і вислано до Луцька (1900). У цей час С. Маслов захопився народною творчістю, збирав матеріали для словника української мови, які пізніше використав Б. Грінченко. Після служби у 1901 продовжив навчання і закінчив Київський університет (1907) і був залишений професорським стипендіатом на кафедрі історії російської мови та літератури. Будучи ще студентом, він опублікував першу працю з фольклору – у 1902 р. вийшла його стаття «Лірники Полтавської та Чернігівської губерній».  

З 1913 С.І. Маслов розпочинає педагогічну діяльність як приват-доцент в Університеті св. Володимира та на Вищих жіночих курсах, викладає латину й історію російської літератури в київських гімназіях.

Після 1917 р. працював у вищих і середніх закладах Києва, був дійсним

членом Науково-дослідної кафедри мовознавства. С. Маслов працював у Всенародній бібліотеці України у 1926–1937. З 1939 – завідувач відділу Інституту літератури АН УРСР.

Викладацька діяльність С. Маслова репрезентована значною кількістю курсів лекції та спецкурсів із філологічних дисциплін, які він читав у різноманітних вищих та середніх навчальних закладах Києва.

Наукові праці С. Маслова відповідали таким основним напрямам: книгознавчі дослідження та твори з історії книгодрукування, бібліографічні праці, евристично-літературознавчі та філологічні роботи. Вчений першим здійснив масштабний розшук, палеографічний і філологічний аналіз та публікацію творів багатьох маловідомих українських письменників ХVI–ХVIІІ століть, першим виконав цілісний науковий огляд українських стародруків, розробив принципи укладання українського бібліографічного репертуару XVI–

XVIII століть. У 1925 р. він опублікував працю «Українська друкована книга ХVI–XVIII ст.»

Помер 11 січня 1957. Похований в Києві на Лук'янівському цвинтарі.

All day: Ярослав-Богдан Рудницький: 110 років

All day
28.11.2020

110 років від дня народження Ярослава-Богдана Рудницького (1910–1995), мовознавця, літературознавця, організатора української науки в Канаді

Народився Ярослав-Богдан Рудницький 28 листопада 1910 в Перемишлі в сім’ї правника. Навчався спочатку у Стрийській гімназії разом із Степаном Бандерою. Мріяв вивчитися на лікаря, але українцям за польської окупації Галичини це було зробити дуже важко. Тому 1929 вступив до Львівського університету на відділ славістики, який закінчив 1937. Наступного року Ярослава Рудницького запрошують до Українського наукового інституту в Берліні укладати великий «Українсько-німецький словник». Працював на посаді професора Українського вільного університету у Мюнхені. Потому викладав у Карловому університеті в Празі та Гейдельберзькому університеті. 

1949 Ярослав Рудницький разом з родиною переселяється до Канади, де стає професором Манітобського університету у Вінніпезі. Тут він у 1951 засновує кафедру славістики, виховує україністів. З 1963 стає професором в Українському католицькому університеті імені Святого Климента в Римі.

Рудницький був відомий у Канаді як організатор українських наукових інституцій. Разом із Дмитром Дорошенком і Леонідом Білецьким він заснував на цих теренах Українську Вільну Академію наук, був її Президентом у 1954–1974. Організував такі наукові об’єднання як Канадська асоціація славістів, Канадське лінгвістичне товариство, Канадський інститут мовознавства, Канадська асоціація порівняльної літератури, Міжнародна асоціація гуманістичних і суспільних наук Канади. Вчений вільно володів десятками мов, зокрема старогрецькою та латиною.

У Ярослава Рудницького була пристрасть – шукати, де б він не перебував, українські сліди: Лесі Українки – в Італії, Осипа Федьковича – у Венеції, Марка Вовчка – у Німеччині, Михайла Коцюбинського – на острові Капрі, Юрія Лисянського – на Гавайських островах.

А найбільше піклувався вчений про українську мову, присвятивши різним її проблемам десятки наукових публікацій. Професор вважав єдино науковим український правопис 1929 року.

Помер Ярослав-Богдан Рудницький 19 жовтня 1995, похований у Монреалі в Канаді.

29.11.2020