Едвард Торндайк: 150 років

Едвард Торндайк: 150 років

All day
31.08.2024

Едвард Торндайк (Edward Thorndike; (1874–1949), американський психолог і педагог

Народився 31 серпня 1874 у м. Вільямсбург, штат Массачусетс. Навчався в Університеті Веслі. В студентські роки захопився психологією, прочитавши книгу В. Джеймса «Основи психології. Натхнений ідеями Джеймса, Торндайк перевівся до Гарвардського університету і тут прослухав його курс.

У 1898 захистив докторську дисертацію «Інтелект тварин» в Колумбійському університеті. З 1899 – викладач психології в педагогічному коледжі Колумбійського університету; проводив психологічні дослідження проблем навчання, а також  тестування інтелекту.

З 1904 – професор Колумбійського університету, в якому пропрацював 50 років. Автор 507 публікацій. З 1912 – президент Американської психологічної асоціації. У 1939 подав у відставку, проте активно продовжував наукову діяльність аж до смерті. Один із засновників біхевіоризму, який розглядає поведінку людини як результат взаємодії організму з навколишнім середовищем. Науковий статус Торндайка зміцнився після видання трьох томів «Педагогічної психології» (Educational Psychology, 1913–14), що стали класичними і справили суттєвий вплив на теорії навчання ХХ ст. На основі своїх досліджень вивів кілька законів научіння:

  • закон вправи (пропорційний зв’язок між ситуацією і реакцією на неї щодо частоти їх повторення, тобто для закріплення зв'язку між стимулом і реакцією необхідне повторення цього зв'язку, інакше він зникає);
  • закон готовності (зміна готовності організму до проведення нервових імпульсів, пов’язаних з вправами);
  • закон асоціативного зсуву (при реакції на один певний подразник з декількох, що діють одночасно, інші подразники, які брали участь в даній ситуації, надалі викликають таку ж реакцію);
  • закон ефекту (будь-яка дія, що викликає задоволення в певній ситуації, асоціюється з нею і надалі підвищує ймовірність повторення даної дії в подібній ситуації; невдоволення ж (або дискомфорт) при дії, асоційованій з певною ситуацією, призводить до зниження ймовірності скоєння цього акту в схожій ситуації; це передбачає, що в основі научіння лежать також деякі полярні стани всередині організму, з чого можна зробити висновок, що «пряник» працює краще, ніж «батіг»).

У 1920 вперше ввів поняття соціального інтелекту, який описав як «здатність розуміти чоловіків, жінок, хлопчиків та дівчат, уміння діяти розумно у відносинах з людьми».

З 1924 – співредактор  часопису «Journal of Genetic Psychology», a з 1926 – «Genetic Psychology Monographs».

У 1920-х публікувався в українській фаховій педагогічній періодиці. Так, у журналі «Шлях освіти» (1925, №10) вміщено його статтю «Виміри в педагогіці».

Помер 10 серпня 1949 в м. Монтроз, штат Нью-Йорк.

View full calendar

This entry was posted in . Bookmark the permalink.