All day
23.09.2024
Яким Ярема (1884-1964), психолог, педагог, філософ, літературознавець, мовознавець.
Яким Ярема народився 23 вересня 1884 у с. Арламівська Воля Яворівського р-ну Львівської обл. Закінчив гімназію у м. Перемишлі (1903). Навчався на філософському факультеті Львівського та Ґрацького університетів (1903–08). 1908 р. склав державний екзамен на вчителя. В 1909–10 рр. – викладач гімназії у м. Самбір, у 1911–14 рр. – в українській гімназії в м. Тернопіль, де у грудні 1911 р. – співорганізатор приїзду Івана Франка. Під час Першої світової війни мобілізований в австрійську армію, де потрапив у російський полон (1915) і майже два роки перебував у саратовському таборі для військовополонених. У листопаді 1917 р. повернувся до Києва, де в грудні 1917 р. – учасник ліквідації більшовицького заколоту.
З 1918 р. – у Чехії: здобув у Карловому університеті ступінь доктора філософії за працю «Чеський романтизм і відродження української літератури в Галичині» (1922), у 1923–30 рр. викладав педагогічну психологію, вступ до філософії, експериментальну педагогіку та рефлексологію в Українському високому педагогічному інституті ім. М. Драгоманова (з 1925 р. – завідувач кафедри педагогічної психології); директор української гімназії в м. Ржевиця (1925–28).
З 1930 р. – у Тернополі: вчитель гімназії товариства «Рідна школа», засновник Українського музею товариства «Рідна школа» (1932), який діяв у будинку товариства «Просвіта» (проіснував до 1939 р, коли його збірку долучили до новоствореного Тернопільського історико-краєзнавчого музею).
Автор праць психолого-педагогічної тематики: «Психографія в школі» (1925), «Педагогічна психологія» (1928), «Проблема несвідомих психічних процесів», (1928) «Психологія та професійний вибір» (1928), «Причинок до характеристики процесів уваги» (1929) та ін. Педагогічній психології відводив роль допоміжної науки у вихованні й навчанні. Завдання вчителя вбачав у вивченні природних задатків учня на основі досягнень індивідуальної та диференційованої психології, психотехніки і психографії. Підтримував ідею психологічного діагностування на підставах наукової психології. Критикував звуження мети освіти до легітимації знання, а школи – до «фабрики атестатів». Метою навчання визначав задоволення потягу до знання, метою виховання – формування загальнолюдських цінностей як надбання національних культур.
Вивчав психологічні аспекти творчості Т. Шевченка (праці «Уява Шевченка», 1914, «Шевченко, людство й Україна», 1921, «Дитячі переживання і творчість Шевченка зі становища психоаналізу», 1932, «Образ дитини в творчості Шевченка. До 100-річчя з дня народження Поета», 1960).
Від 1940 р. – у Львові, де викладав в університеті, працював в Інституті літератури АН УРСР. Під час нацистської окупації викладав у Політехнічному інституті, працював над великим українсько-німецьким словником. У 1950–62 рр. – завідувач кафедри іноземних мов Львівського зооветеринарного інституту
Дійсний член Наукового товариства ім. Т. Шевченка (з 1940).
Помер 15 грудня 1964 у Львові.