All day
13.12.2021
100 років від дня народження Олександра Скрипченка (1921–2008), українського психолога, почесного члена НАПН України.
Олександр Васильович Скрипченко народився 13 грудня 1921 у м.Сміла Черкаської області. У 1939 закінчив Гайворонську середню школу (Кіровоградська область) і вступив. до Київського державного хіміко-технологічного інституту ім. А. Мікояна (нині Національний університет харчових технологій), але навчанню завадила війна. Після Другої світової війни, учасником якої він був, навчався заочно в м. Чита на фізико-математичному факультеті педагогічного інституту. Згодом закінчив з відзнакою педагогічний факультет Київського педагогічного інституту ім. О.М. Горького (нині Національний педагогічний університет ім. Драгоманова).
Працював у Науково-дослідному інституті психології Міністерства освіти УРСР (1950–1973), займаючи посади наукового співробітника, завідувача відділом та заступника директора інституту (нині Інститут психології НАПН України). Потім – на кафедрі психології КДПІ ім. О.М. Горького (1973–1990, професор, завідувач кафедри психології).
У 1956 захистив кандидатську дисертацію на тему «Особливості узагальнень в учнів І-ІІ класів», а у 1973 – докторську дисертацію «Розумовий розвиток молодших школярів».
Олександр Скрипченко – фахівець у галузі вікової та педагогічної психології. Був одним з перших учасників чотирирічного лонгітюдного комплексного дослідження сенсомоторики, пам’яті, мислення, мовлення, уяви та взаємозв’язку між ними у дітей. Він є засновником наукової школи «Психічний розвиток молодшого школяра» (підготував понад 50 аспірантів і докторантів). Автор підручників і посібників «Психологічний розвиток учнів», «Загальна психологія», «Розумовий розвиток молодшого школяра», «Історія психологічної думки в Україні», «Комплексне вивчення психології і педагогіки» та ін.
Разом із дружиною Надією Скрипченко (1931–1996) Олександр Васильович провів дослідження з проблеми навчання, виховання й розвитку дітей шестирічного віку. Започаткував разом з Н. Скрипченко експеримент у середній школі № 166 м. Києва з проблем навчання і розвитку учнів шестирічного віку. Пізніше до цього експерименту були залучені окремі науковці Інституту психології та Інституту педагогіки і він був поширений на початкові класи Івано-Франківської та Дніпропетровської області. В основу дослідження дітей шестирічного віку було взято ідею системного підходу.
Напередодні вісімдесятирічного ювілею (2001) Олександра Скрипченка обрано Почесним членом Національної академії педагогічних наук України.
Помер Олександр Скрипченко 13 травня 2008.