Творчий спадок Василя Сухомлинського у фондах Педагогічного музею України

З нагоди 106-ї річниці від дня народження   українського педагога-гуманіста, мислителя, дитячого письменника Василя Олександровича Сухомлинського (1918–1970)  презентуємо вашій увазі віртуальну виставку матеріалів з фондів Педагогічного музею України, що висвітлюють його науковий і творчий доробок.

Творча спадщина Василя Сухомлинського представлена у фондах музею прижиттєвими виданнями праць педагога 1957-1969 рр. (зокрема, з автографами), публікаціями у фаховій педагогічній періодиці 1953-1970 рр., численними перевиданнями праць вченого та літературою про вивчення його творчої спадщини. Загалом у фондах Педагогічного музею зберігається 75 видань праць Василя Сухомлинського, з них ‒ 14 прижиттєвих. 20 % праць вченого у фондах музею – це видання іноземними мовами.

В. Сухомлинський працює над рукописом дисертації (1952 р.)

Родзинками колекції є перше видання найвідомішої праці Василя Сухомлинського, педагогічного бестселера «Серце віддаю дітям» (Берлін, Volk und Wissen, 1968) та примірник газети «Літературна Україна» за 28 квітня 1970 р. зі статтею про українську мову «Джерело невмирущої криниці».  Цінним виданням у фондовій колекції є перша збірка оповідань і казок для дітей Василя Сухомлинського «Гаряча квітка» (Київ, 1978), укладена дружиною вченого Ганною Сухомлинською і видана вже після смерті Василя Олександровича. Серед англомовних видань праць Василя Сухомлинського у фондах музею варто відзначити збірку художніх мініатюр «Павлиські казки: світ краси В. Сухомлинського» (2014), укладену дослідником з Австралії Аланом Кокерілем і видану англійською та китайською мовами.

Серед інших прижиттєвих видань праць Василя Сухомлинського у фондах музею — «Система роботи директора школи» (Київ, 1959), «Людина неповторна» (Київ, 1962), «Щоб у серці жила Батьківщина» (Київ, 1965), «Директор і вчитель» (Кіровоград, 1957), «Виховання в учнів любові і готовності до праці» (Київ, 1959) та ін.

Значну частину наукових розвідок Василя Сухомлинського у фондовій збірці становлять прижиттєві публікації вченого в педагогічній періодиці, зокрема, статті в часописах «Українська мова в школі», «Початкова школа», «Радянська школа», газетах «Літературна Україна», «Радянська Україна» та ін. Загалом, це 70 публікацій Василя Олександровича у педагогічній періодиці.

В. Сухомлинський у робочому кабінеті (кін. 1960-х р.)

Чималий масив літератури у фондах Педагогічного музею України присвячено вивченню творчої спадщини В. Сухомлинського. Це збірники, окремі монографії та близько 600 публікацій у періодиці. Серед них — праці найвідоміших дослідників і популяризаторів творчості педагога як в Україні, так і за кордоном.

Крім того, у фондах Педагогічного музею України зберігається персональний комплекс матеріалів Василя Сухомлинського, який вміщує світлини, епістолярій, рукописну збірку «Казки та оповідання учнів 2 класу Павлиської школи 1969/1970 н.р.», «Зошит для складання казок учениці 2-Б класу Павлиської школи Малої Світлани» (орієнтовно 1966/67 н. р.), матеріали освітянських конференцій, у яких брав участь Василь Олександрович, тощо. Ці матеріали разом із працями вченого, безсумнівно, є цінним джерелом вивчення життєвого і творчого шляху Василя Сухомлинського.

Пропонуємо вашій увазі електронні копії праць В. Сухомлинського та матеріалів з персонального комплексу вченого з фондів Педагогічного музею України.

Книги:

В. Сухомлинський. Директор і вчитель. Кіровоград : Олександрійська міська друкарня, 1957.

Праця присвячена темі наставництва, науково-методичного супроводу молодих педагогів директором Павлиської школи Василем Сухомлинським. У центрі уваги видатного педагога — багатогранна діяльність учителя, його культура спілкування з дітьми, педагогічна майстерність та духовність.

В. Сухомлинський. Система роботи директора школи. Київ : Радянська школа, 1959.

Книга є однією з найважливіших праць вченого і презентує директорський досвід Василя Олександровича у керівництві педагогічним процесом. На сторінках монографії Сухомлинський визначає основні складові діяльності директора як управлінця, презентує власні методи роботи з педагогічним колективом, зокрема у питаннях підвищення фахової кваліфікації вчителя та забезпечення ефективності уроку.

В. Сухомлинський. Серце віддаю дітям. Берлін : Volk und Wissen, 1968 (німецькою мов.).

Перше видання найвідомішої праці Василя Сухомлинського «Серце віддаю дітям», яке вперше побачило світ у німецькому видавництві «Volk und Wissen» в Берліні у 1968 році німецькою мовою під назвою «Mein herz gehӧrt den Kindern». Видання вийшло друком за сприяння німецьких колег та друзів Василя Олександровича – Юрґена Польцина, Герхарда Нойнера та Марґот Гоннекер. У книзі Василь Сухомлинський описує власний досвід роботи вчителем і директором Павлиської середньої школи та розповідає про педагогічний експеримент навчання дітей 6-річного віку у творчій лабораторії «Школи під блакитним небом». 

В. Сухомлинський. Гаряча квітка. Київ : Веселка, 1978.

«Гаряча квітка» ‒ перша збірка оповідань і казок для дітей Василя Сухомлинського, яка вийшла друком в Україні у видавництві «Веселка». Збірка укладена дружиною вченого, Ганною Сухомлинською, і видана вже після його смерті. До збірки увійшло 107 художніх мініатюр ‒ 88 оповідань та 19 казок. Це розповіді про навколишній світ, природу і тварин, оповідання на морально-етичні теми.

В. Сухомлинський. Батьківська педагогіка. Київ : Радянська школа, 1978.

«Батьківська педагогіка» – книга для всіх, хто має справу з вихованням дітей. Це захоплююча розповідь В. Сухомлинського про сімейну педагогіку, про найважливіший, священний обов’язок батьків щодо своїх дітей. Василь Сухомлинський по-новому осмислює взаємозв’язки родини і школи. І головним у цьому зв’язку виступає глибоке народне підґрунтя, засади української етнопедагогіки.

В. Сухомлинський. Сто порад учителеві. Київ : Радянська школа, 1988.

Книга написана у вигляді порадника для вчителів. Кожна порада присвячена окремим аспектам педагогічної діяльності: особливостям педагогічної професії, організації навчально-виховного процесу, підвищенню фахової майстерності вчителя, тощо.

Про В. Сухомлинського:

Спогади про Сухомлинського / упорядник С. П. Заволока. Київ : Радянська школа,  1990.

«Талант і творчий пошук»,‒ слова, якими розпочинається книга спогадів про Василя Сухомлинського. У книзі зібрані спогади рідних, друзів, вчителів Павлиської школи, вчених, письменників, учнів — усіх, хто знав Василя Олександровича і спілкувався з ним. Також у виданні використані матеріали із фотоархіву сім’ї Сухомлинських.

Публікації в періодиці:

В. Сухомлинський. Навчання мови в 1‒4 класах // Українська мова в школі, 1952, №4. С. 49-58.

Василь Сухомлинський, педагог-словесник за фахом, дає цінні методичні поради вчителям початкової школи щодо методів і форм роботи на уроках української мови. У статті педагог наголошує на важливості окремих тем з української мови, які діти мають добре опанувати саме в молодших класах.

В. Сухомлинський. Уроки заключного повторення і систематизації вивченого  // Радянська школа, 1954, №4. С. 26-31.

У публікації Василь Сухомлинський дає поради педагогам-практикам як правильно  організувати повторення навчального матеріалу і систематизувати вже набуті учнями знання, не перевантажуючи при цьому дітей. Кожну пораду щодо організації уроку заключного повторення і систематизації вивченого Василь Олександрович ілюструє прикладами з уроків учителів Павлиської школи.

В. Сухомлинський. Вчити вчитися // Радянська школа, 1959, №2. С. 13-19.

У статті Василь Сухомлинський дає відповіді на актуальні питання педагогічної майстерності педагогів початкової ланки: «Як розбудити іскру допитливості і вогник живої думки у малюків?», «Як зберегти в дітей бажання вчитися?», «Як навчити вчитися?». Педагог описує досвід проведення «уроків мислення» в початковій школі, акцентує на ролі книги, слова в навчальному процесі, навчає вчителів виховувати у дітей бажання бути мислителями, відчувати радість від розумової праці.

В. Сухомлинський. Методика виховання колективу // Радянська школа, 1959, №3. С. 18-28.

Шкільний колектив, за Сухомлинським, це друга сім’я дитини. Основою виховання шкільного колективу педагог визначає такі принципи як: ідейна та організаційна єдність; багатство відносин між учнями і педагогами; створення і дбайливе збереження традицій, передача їх від покоління до покоління; дисципліна і відповідальність особистості за свою працю, поведінку. Провідну роль у житті колективу вчений відводить особистості педагога.

В. Сухомлинський. Людина неповторна // Вибрані твори в 5 т. Т. 5. Київ, 1977. С. 80-96.

Праця, в якій Василь Сухомлинський описав своє бачення індивідуального підходу в навчанні й вихованні дитини. «Кожна людська особистість – неповторна!», ‒ запевняв педагог. «Поважати в кожному учневі людину, виявляти до нього гуманне ставлення ‒ це впершу чергу розкрити в ньому таку людську неповторність».

В. Сухомлинський. Виховання любові до знань, до школи, до вчителя //  Радянська школа, 1964, №7. С. 9-15.

У розвідці вчений порушує повсякчас актуальне питання зацікавлення дітей навчальним процесом, творчим пошуком та пізнанням нового. Василь Сухомлинський дає інструменти, які допоможуть сформувати в учнів позитивний імідж навчання та поваги до педагогів.

В. Сухомлинський. Слово рідної мови // Українська мова і література в школі, 1965, № 5. С. 47-54.

«Слово рідної мови» ‒ одна з найвідоміших і найцитованіших публікацій Василя Сухомлинського про мову. У ній педагог визначає рідну мову, як невичерпне джерело пізнання дитиною природи, соціуму та навколишнього світу. Також вчений описує подорожі до джерел живого слова, які він проводив зі своїми учнями на уроках української мови і літератури.

В. Сухомлинський. Щоб душа не була пустою // Радянська школа, 1966, №2.  С. 55 – 60.

У статті вчений порушує питання морального виховання дітей у підлітковому віці. І радить це робити на прикладі благородних вчинків гідних людей: «Якщо ви хочете, щоб підліток почав думати про себе, почав міряти себе вищою міркою людської моральності, ‒ пробудіть у його серці захоплення моральною красою, подив перед моральним подвигом».

В. Сухомлинський. Не бійтесь бути ласкавими  // Радянська школа, 1968, № 4. С. 43-49.

Педагогіка Василя Сухомлинського – це педагогіка серця, дитиноцентризму і толерантності. «Не бійтесь бути ласкавими», ‒ так вчить великий педагог працювати з дітьми мільйони вчителів і батьків, які читають його твори. Слово «ласкавість» педагог вживає в значенні «людяність». В. Сухомлинський твердо переконаний, що  виховання в дитини власної гідності й самоповаги, чуйне ставлення до неї, напротивагу принизливим покаранням, є найважливішою складовою педагогічної майстерності вчителя.

Матеріали з персонального комплексу В. Сухомлинського:

Рукописна збірка «Казки та оповідання учнів 2 класу Павлиської школи 1969/1970 н/р.».

До збірки увійшли 24 казки складені за методикою Василя Сухомлинського учнями Павлиської школи разом з учителями на уроках української мови та літератури. Це твори про природу, тварин, дружбу, родину, сім’ю, стосунки з однокласниками та друзями.

Зошит для складання казок учениці 2-Б класу Павлиської школи Малої Світлани (1970-ті рр.).

У зошиті записані казки однієї з учениць Павлиської школи Малої Світлани. Подібні казки, а точніше ‒ оповідання, діти вчилися складати разом зі своїми вчителями за методикою Василя Сухомлинського у «Школі радості». У зошиті вміщено 8 казок учениці – «Весна прийшла», «Перші сніжинки», «Щедрість осені», «Собака і заєць», «Троє поросят», «Моя липка», «Прилетіли шпаки», «Бджілка-трудівниця».

Іван Драч. Дума про Сухомлинського. Програма вистави Кіровоградського обласного українського музично-драматичного театру ім. М. Л. Кропивницького. (Кіровоград, 1978).

Програма першого сценічного твору присвяченого Василю Сухомлинському. Театральна вистава створена режисером М. Гіляровським у 1978 р. за мотивами п’єси І. Драча «Дума про Сухомлинського» і виконана акторами Кіровоградського обласного українського музично-драматичного театру імені М. Л. Кропивницького (нині Кіровоградський академічний обласний український музично-драматичний театр імені М. Л. Кропивницького).

Лист В. Сухомлинського до ради педагогічного гуртка Київського державного університету ім. Т. Г. Шевченка. 2 грудня 1968 р.

У фондах Педагогічного музею зберігається декілька листів В. Сухомлинського до колег та шанувальників його творчості. Один із них – лист-відповідь на запрошення Ради педагогічного гуртка при Київському університеті ім. Т. Г. Шевченка відвідати університет та чергове робоче засідання їхнього гуртка.

Лист Василя Сухомлинського до Олександра Дзеверіна від 24 січня 1959 р.

У листі Василь Олександрович висловлює подяку Олександру Дзеверіну за надіслану хрестоматію з педагогіки та звертається до нього (як до члена редколегії видавництва «Радянська школа») з низкою питань щодо публікації своїх статей у педагогічній періодиці. Зокрема, намагається з’ясувати причини відхилення у публікації одного зі своїх рукописів.

Лист датовано  24 січня 1959 р.

Портрет Василя Сухомлинського. 1996 р.

Портрет виконано в техніці мозаїки з дерева, шляхом викладання зображення дрібними дерев’яними елементами на ясеневій дошці. Розміри потрету 80/60 см. Покриття лаком.

Надпис на звороті: «В день відзначення 70-річчя науково-педагогічної діяльності Інституту педагогіки АПН України від освітян Кіровоградщини. 22 жовтня 1996 року».

В. Сухомлинський з дружиною Ганною Іванівною у сімейній бібліотеці (1969 р.)

В. Сухомлинський з групою випускників у шкільному саду (кін. 1960-х рр.)

Уроки школи під блакитним небом (середина 1960-х рр.)

Віртуальну виставку підготувала

старша наукова співробітниця музею

Вікторія Бондаренко