My Calendar

Week of Фев 15th

Понедельник Вторник Среда Четверг Пятница Суббота Воскресенье
15.02.2021(2 events)

All day: Альфред Норт Вайтгед: 160 років

All day
15.02.2021

160 років від дня народження Альфреда Норта Вайтгеда (Alfred North Whitehead; 1861–1947), британського математика, філософа, педагога

 

Народився Альфред Норт Вайтгед 15 лютого 1861 в м. Рамсгіт, Великобританія. Його життя і творчість поділяються за місцем і за характером інтересів на три періоди: кембриджський, лондонський і гарвардський. У Кембриджському університеті, куди він вступив в жовтні 1880, Вайтгед займався математикою, математичною логікою і фізикою. До цього періоду відноситься тритомна праця Вайтгеда і його колишнього студента Бертрана Рассела «Principia Mathematica». Надзавданням цієї роботи було охопити логічною схемою все наявне математичне знання. Влітку 1910 після 30-річного кембриджського періоду він переїжджає в Лондон і займається там філософією науки і проблемами освіти. У 1924 у віці 63 років Вайтгеда назавжди покидає Британію і стає професором Гарвардського університету.

Педагогічна діяльність Вайтгеда у відомих університетах в Лондоні, Кембриджі, Единбурзі змусила його критично переосмислити систему освіти, що панувала тоді в Європі. Як президент Асоціації математиків, він виступив 1916 з доповіддю про цілі освіти, де заявив: «Культура полягає в активності думки та сприйнятливості до краси та людяності почуттів. Уривки інформації не мають нічого спільного з нею». Він наполягав на тому, що завдання викладача — не в тому, щоб вбити в голову учня якомога більше відомостей, а в тому, щоб сприяти його саморозвитку. Вайтгед також виголосив у цій доповіді міркування про співвідношення свободи та дисципліни в освітньому процесі. Цей та інші виступи Вайтгеда зробили його ім'я відомим у гуманітарних колах. У книзі «Цілі освіти і інші нариси» («The Aims of Education and Other Essays»), багато в чому перегукуючись з Дж. Дьюї, Вайтгеднаголошував, що освітній процес має полягати не у засвоєнні усталених істин, а в залученніучнів до вирішення проблем, в інтенсифікації уяви. Свою лекційну діяльність Вайтгедпродовжував до 1937, а останню лекцію («Безсмертя») прочитав у 80 років. Великим успіхом користувалися і філософські вечори в його будинку.

Альфред Вайтгед сформулював принцип: «... просування цивілізації виражається узбільшенні кількості важливих операцій, які ми можемо виконувати, не замислюючись». Він увів у науковий обіг термін «creative ability» — креативні здібності.  У своїй книзі «Пригодиідей» («Adventures of ideas») неодноразово акцентував на думці, що нові ідеї є комбінацією старих.

Помер Альфред Норт Вайтгед 30 грудня 1947, його тіло було піддане кремації, неопубліковані рукописи та листи спалено, похорону не було.

All day: Домінго Фаустіно Сарм'єнто: 210 років

All day
15.02.2021

210 років від дня народження Домінго Фаустіно Сарм'єнто (Domingo Faustino Sarmiento; 1811–1888), аргентинського політика, педагога, письменника

 

Домінго Фаустіно Сарм'єнто народився 15 лютого 1811  в м. Сан-Хуан на заході Аргентини. У п'ятирічному віці років він розпочав навчатися у місцевій «ШколіБатьківщини». Тут учням прищеплювали почуття рівності: незалежно від соціальногопоходження вони були зобов'язані звертатися один до одного «сеньйор». У школі він провчився 9 років, а продовжив навчання у дядька, священика Хосе де Оро. Саме йому, — якзізнавався Домінго Фаустіно, — він був зобов'язаний схильністю до громадської діяльності,любов'ю до свободи і вітчизни. Разом з дядьком вони заснували школу, яку відвідували двадорослих брати. Це був перший педагогічний досвід Сарм'єнто. До педагогічної діяльності він повернувся у 1831 в Чилі.

Повернувшись на батьківщину, Сарм'єнто продовжив педагогічну діяльність і домігся відкриття публічної школи для дівчаток — Колехіо Санта-Роса. Молодий педагог вважав, що успішна реформа суспільства можлива лише через розвиток системи шкільної освіти, яка має охоплювати і жінок. Він розробив програму занять, поєднавши в ній основні шкільні предмети і практичне застосування отриманих знань в домашньому господарстві. Для розвитку у дівчаток почуття рівності вводилася шкільна форма.

Школа формує національну єдність, — вважав Сарм'єнто. Він надавав школі роль важливого агента соціальних змін, а вчителя, який навчає дітей граматики та арифметики, ставив на перше місце. Очоливши на початку 1860-х раду з народної освіти, Сарм'єнто розпочав реформу освітньої системи Буенос-Айреса: виступив з ініціативою викладання іноземних мов, музики і співу в державних школах; домігся збільшення кількості вчителів-жінок і відкриття нових шкіл. Для фінансування освітніх програм він запропонував використовувати кошти від продажу муніципальної власності, а також податку на спадщину, частини доходів від лотерей.

У 1868 Сарм'єнто був обраний президентом Аргентини. За часів свого президентства (1868-1874) провів низку реформ, спрямованих на розвиток інфраструктури, економіки та культури Аргентини. Його програми розвитку країни сприяли зростанню сільського господарства. За його правління було зведено залізниці й шосейні дороги, шпиталі, бібліотеки, школи: він брав активну участь у створенні Аргентинської національної обсерваторії, Академії Наук.

Пізніше Сарм'єнто активно підтримав в кампанію за утвердження в країні світської освіти (1881-1884). Він, як і раніше, вважав шкільну освіту основою цивілізації. І вприйнятому 1884 законі про загальну обов'язкову початкову безкоштовну світську освіту булайого велика  заслуга.

Помер Домінго Фаустіно Сарм'єнто у 1888. У річницю його смерті (11 вересня) в Аргентині відзначається День вчителя.

 

16.02.2021
17.02.2021
18.02.2021
19.02.2021
20.02.2021(1 event)

All day: Борис Манжос: 130 років

All day
20.02.2021

130 років тому народився Борис Семенович Манжос – український педагог, дидакт, практик-експериментатор.

Б. Манжос навчався в 4-й Київській гімназії, по закінченню якої вступив на історико-філологічний факультет Київського університету Св. Володимира. В 1911 перевівся до московського університету, який закінчив у 1914.

Після закінчення Першої світової війни та Лютневої революції Борис Семенович повертається до Києва й відразу долучається до суспільно-політичного життя. У  1918 він почав працювати вчителем української мови та літератури в Київській жіночій гімназії С.В. Ігнатьєвої. Наприкінці 1921 він  - завідувач школи в с. Фурси на Київщині, а трохи згодом (1922) – в с. Жуляни. До середини 1920-х років Б. Манжос обіймає посади завідувача відділу соціального виховання Київського повітнаросвіти (1922), інспектора Київського Губсоцвиху (1923), керівника педагогічної практики ВІНО – Всеукраїнського інституту народної освіти (1923), керівника кафедри дитячого руху ВІНО (1924).

З 1924 Б. Манжос брав активну участь у розбудові нової системи освіти, працював завідувачем навчальної частини в дитячому містечку «Ленінськ», поширеному на початку 1920-х типі дитячих навчально-виховних закладів.

У 1926 стає організатором першої в Україні фабрично-заводської семирічки при Київському паровозовагонному ремонтному заводі ім.Петровського і втілює в життя свою ідею поєднання школи з виробництвом.

7 лютого 1931  Борис Семенович був заарештований і звинувачений в підривній контрреволюційній діяльності. Звільнений того ж року. Після 1938 року, імовірно, був заарештований удруге та відправлений до таборів, де й загинув.

На жаль, відомості про Бориса Манжоса дуже скупі, навіть фото не збереглося. Єдина людина, котра, наскільки було можливо, дослідила його шлях і творчий спадок – Ольга Сухомлинська. Детальніше ознайомитися з біографією та творчим доробком Б. С. Манжоса можна у статті О. Сухомлинської за лінком: http://naps.gov.ua/ua/press/about_us/1348/ .

21.02.2021(1 event)

All day: Володимира Малика: 100 років

All day
21.02.2021

До найвідоміших творів Володимира Малика належать «Посол Урус-шайтана», «Фірман султана», «Чорний вершник», «Шовковий шнурок», що склали тетралогію «Таємний посол». Вони вражають неймовірними драматичними колізіями, таємницями, пригодами та викликають захоплення нашою історією.

Володимир Малик (справжнє прізвище — Сиченко) народився 21лютого 1921 в селі Новосілки на Київщині. Закінчив середню школу в сусідньому селі Ясногородці, а в 1938 вступив на філологічний факультет Київського університету. Під час Другої світової війни був поранений, потрапив до концентраційного табору в Німеччині, але в жовтні 1945 йому вдалося повернутись на Батьківщину. Згодом В. Малик працював у Ясногородській середній школі, викладав українську мову і літературу. Заочно закінчив університет (1950). В 1953 переїхав з Київщини на Полтавщину, до міста Лубни.
У 2001 була заснована щорічна літературно-мистецька Премія імені В.Малика. Вона вручається у трьох номінаціях: «Література і публіцистика», «Краєзнавство і народна творчість», «Мистецтво і монументальна скульптура».
Помер Володимир Малик 31 серпня 1998 в Лубнах.