My Calendar

Week of Фев 7th

Понедельник Вторник Среда Четверг Пятница Суббота Воскресенье
05.02.2024
06.02.2024(1 event)

All day: Іван Гурович Ткаченко: 105 років

All day
06.02.2024

Іван Гурович Ткаченко (1919-1994) – український учений-педагог, учитель, директор Богданівської СШ № 1 Знам’янського району Кіровоградської області, ініціатор та організатор інноваційних підходів у навчанні і вихованні школярів.

 

Народився 6 лютого 1919 у с. Цибулеве Знам’янського району Кіровоградської області у селянській родині. З дитинства допомагав батькові орати поле і сіяти хліб, пас худобу. Навчався в рідному селі і в 1933 на «відмінно» закінчив Цибулівську семирічну школу. Під впливом свого класного керівника Андрія Конюха обрав професію педагога і з 1934 навчався на робітфаці педагогічного інституту в Зінов’євську (нині Кропивницький). 14 червня 1939 отримав свідоцтво Кіровоградського педагогічного інституту Народного Комісаріату освіти УРСР про те, що він з 1934 по 1937 навчався на фізико-математичному факультеті і йому надається кваліфікація викладача фізики та математики в 5-7 класах неповної середньої школи.

 

У цей час Знам’янський районний відділ освіти направив І. Ткаченка на посаду директора Богданівської вечірньої школи, яку ще необхідно було організувати. Молодий педагог викладав російську та німецьку мови. Через деякий час він з вечірньої школи переходить викладати математику в денній школі.

 

У зв’язку з хворобою легенів він не служив у армії, і в жовтні 1939 був знятий з військового обліку. На початку Другої світової війни І. Ткаченко вступив до місцевого винищувального батальйону, який вів боротьбу з ворогами, з порушниками військового порядку. Йому доручили евакуацію майна, худоби, устаткування, машин на схід. Під час німецької окупації, налагодивши зв’язок з партизанським підпіллям, виконував чимало важливих доручень. З вересня 1941 до грудня 1943 був членом підпільно-диверсійної групи ім. Б.Хмельницького, що діяла в с. Богданівка.

 

Після визволення села від німецьких загарбників повернувся на шкільну роботу. Його призначили директором Богданівської середньої школи, якою він керував наступні 35 років. У 1945 став науковим кореспондентом Науково-дослідного інституту педагогіки УРСР, а в 1947 заочно з відзнакою закінчив фізико-математичний факультет Кіровоградського державного педагогічного інституту.

 

І. Ткаченко був одним із перших ініціаторів організації учнівських виробничих бригад і молодіжних таборів праці і відпочинку. З середини 1950-х років з’являються перші його публікації з досвіду роботи педагогічного колективу Богданівської школи, а підсумком стала книга «Навчально-виробнича і виховна робота в учнівській бригаді» (1964).

 

Значну роль для професійного спілкування відіграло знайомство з Василем Сухомлинським. І. Ткаченко публікує рецензії на праці В. Сухомлинського в обласній та республіканській періодиці. Він написав понад 30 наукових праць, присвячених впровадженню різних аспектів педагогічної спадщини відомого земляка і колеги. Він неодноразово звертався до В. Сухомлинського з проханням стати науковим керівником його дисертаційного дослідження, радився з ним щодо змісту, обсягу тощо.

 

У 1973 І. Ткаченко захистив дисертацію «Шляхи і методи вдосконалення політехнічного навчання і трудового виховання старшокласників сільської школи» на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук в Інституті педагогіки. З 1970  керував роботою школи передового досвіду директорів шкіл області, а в 1971  видав монографія «Трудове виховання старшокласників», яка була відзначена республіканською премією Педагогічного товариства УРСР. Усього з-під його пера вийшло 8 книг та понад 200 статей.

Довгий час, з 1944 по 1982, Іван Гурович керував Богданівською середньою школою, де панувала висока культура педагогічного управління й самоуправління, плідно функціонували навчальні лабораторії і різнопрофільні майстерні, навчально-дослідні ділянки, теплиці, сад, діяли учнівські виробничі бригади, наукові товариства, різноманітні технічні гуртки. З 1982 до останніх днів свого життя Іван Ткаченко працював на посаді доцента кафедри педагогіки Кіровоградського державного педагогічного університету.

Праця Івана Гуровича була відзначена багатьма орденами і медалями; у 1962 йому було присвоєно звання «Заслужений учитель Української РСР», а в 1971 – Герой Соціалістичної Праці.

Помер 26 серпня 1994  у місті Кіровограді (тепер – Кропивницький), похований на цвинтарі села Богданівка.

Міністерство освіти і науки України засновало нагороду – «Нагрудний знак Івана Ткаченка». У 2004 ім’я Івана Гуровича Ткаченка присвоєно Богданівській загальноосвітній школі №1 (нині – ліцей): https://www.facebook.com/groups/228499274557581/, при якому діє музей: http://pmu.in.ua/pedago_memor_mus_ukraini/musei_ivana_gurovicha_tkachenka/

У 2006 Андрій Іванко захистив дисертацію «Освітня діяльність та педагогічна спадщина І.Г.Ткаченка (1919-1994 рр.)».

07.02.2024(1 event)

All day: Микола Маркевич: 220 років

All day
07.02.2024

Сьогодні – 7 лютого – виповнюється 220  років від дня народження Миколи Маркевича (1804—1860), українського історика, етнографа, письменника, фольклориста, «першого українського енциклопедиста».  Російськими націоналістами Микола Маркевич офіційно був названий як «український буржуазний націоналіст» та підпадав під заборону радянської цензури.

Народився Микола Андрійович Маркевич у с. Дунаєць (нині Глухівський район Сумщини) у небагатій дворянській сім’ї, яка належала до знатного старшинського роду.  У чотирирічному віці вже вмів читати й писати французькою й німецькою мовами.

У 1814—1817 навчався у приватній школі Павла Білецького-Носенка  під Прилуками,  у 1817—1820 — у Cанкт-Петербурзькому благородному пансіоні Головного педагогічного інституту. З 1820 служив в армії, охарактеризувавши цей період так: «Вступивши на службу, я багато втратив часу для наук, але в службі я став поетом». Маркевич добре опанував музику, навчився грі на фортепіано у відомого піаніста-віртуоза Джона Філда.

У 1824 оселяється у своєму маєтку в Україні, де проживав до кінця свого життя. У 1831  видав збірку поезій під назвою «Украинские мелодии. Сочинение Николая Маркевича», в яку ввійшло 36 віршів. Як етнограф видав збірки української народної творчості: «Зібрання малоросійських пісень», «Південноруські пісні». Долучився до укладання українського словника, куди увійшло 45 тисяч слів, прислів'я, приказки, казки, пісні, старовинні універсали, листи, літописи, історичні акти. Був відомим колекціонером старовинних історичних документів.

Микола Маркевич – автор близько 200 різноманітних творів, переважно українознавчої та краєзнавчої тематики. У 1842—1843  створив 5-томну наукову працю «Історія Малоросії», в якій використав давніші друковані і рукописні історичні праці (зокрема «Історію русів»), а також корпус документів власного зібрання. Він одним з перших в українській історичній науці обґрунтував тезу про виникнення козацтва як прояв національно-визвольної боротьби.

Був знайомий із Тарасом Шевченком і поклав на музику його вірш «Нащо мені чорні брови». Шевченко присвятив Миколі Маркевичу вірш «Бандуристе, друже сизий».

Микола Маркевич створив у Турівці (нині Київщина) історичний архів, який налічував 12 тисяч рукописів як українською, так і іноземними мовами. Майже половину з них він устиг класифікувати, системно описати і ввести до каталогу.

З 1850-го Микола Маркевич почав тяжко хворіти. Помер у 1860 і  був похований у родовому склепі біля церкви Всіх Святих, у посадженому й виплеканому ним саді на правому березі річки Перевід, навпроти села Турівки.

08.02.2024
09.02.2024(1 event)

All day: Леонард Фрезе: 100 років

All day
09.02.2024

Леонард Фрезе (Leonhard Froese; 1924-1994), німецький  педагог

Народився 9 лютого 1924 в м. Запоріжжі в сім'ї менонітського інженера Петера Фрезе. 1941 закінчив Запорізьку середню школу № 22 й виїхав до Німеччини; був призваний на військову службу. Після важкого поранення йому ампутували ліву ногу. 1944 почав вивчати право і гуманітарні науки в Бреслау. Після війни продовжив навчання в Геттінгені та Базелі. У 1949 захистив докторську дисертацію під керівництвом Германа Ноля в Геттінгені на тему «Освітньо-культурна система менонітської поселенської групи в Росії».

З 1950 – науковий співробітник кафедри педагогіки Гамбурзького університету. В 1956-57 читав лекції в Інституті східноєвропейських студій Вільного університету в Берліні. З 1961 – професор кафедри педагогіки Марбурзького університету, де викладав педагогічні науки до 1989, спеціалізуючись на історії освіти, порівняльній педагогіці та освітній політиці. У 1969-70 – ректор, у 1975-76 – заступник декана, у 1984-85 – декан педагогічного факультету Марбурзького університету. В 1985-86 – запрошений професор Гарвардського університету (США)

В історії освіти особливий інтерес Л. Фрезе викликав Йоганн Генріх Песталоцці. Своїми лекціями та семінарами, а також есеями та публікаціями своїх докторантів він визначав напрями досліджень постаті й спадщини Песталоцці. В есеї «Песталоцці і пієтизм» дослідив зв'язок Песталоцці з богослов'ям і християнством та продемонстрував вплив пієтистських ідей на швейцарський протестантизм. Заснувавши в 1966 Дослідницький центр порівняльної освіти в Марбурзі, співпрацював з радянськими педагогами, ініціював видання творів і листів А. Макаренка російською та українською мовами з німецьким перекладом. У сфері освітньої політики цікавився розвитком систем освіти в індустріально розвинених країнах Сходу та Заходу.

Л. Фрезе належав до покоління вчених, які після Другої світової на основі критичного переосмислення досвіду націонал-соціалістичної епохи та власного воєнного досвіду, прагнули допомогти побудувати демократичну Німеччину.

Помер 9 грудня 1994 в Марбурзі.

10.02.2024
11.02.2024