Виставка «Особливі потреби — особливі перспективи»

Особливі потреби - особливі перспективи

28 квітня у Педагогічному музеї України за підтримки Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, Національної академії педагогічних наук України та Київського міського Будинку вчителя відбулося урочисте відкриття Всеукраїнської виставки «Особливі потреби – особливі перспективи» (система освіти дітей з особливими потребами).

Особливі потреби - особливі перспективи

Особливі потреби - особливі перспективи. Мистецькі обрії

Відкриваючи виставку, директор музею Володимир Павлович Малюга зазначив, що захід такої тематики і такого масштабу проводиться в Україні вперше. Організатори виставки – Педагогічний музей України та Інститут спеціальної педагогіки НАПН України – поставили за мету представити сучасну систему освіти дітей з особливими потребами, досвід роботи спеціальних навчальних закладів та творчі роботи вихованців цих закладів, а також привернути увагу суспільства, науковців, практиків до актуальних проблем навчання, виховання та підготовки до самостійного життя людей з особливими потребами.
Перед учасниками виставки з вітальним словом виступили почесні гості: начальник відділу осіб з особливими потребами МОНМС України Віра Іванівна Шинкаренко, академік-секретар відділення загальної педагогіки та філософії освіти НАПН України Ольга Василівна Сухомлинська, директор Інституту спеціальної педагогіки НАПН України В’ячеслав Васильович Засенко, голова Українського товариства глухих Юрій Петрович Максименко.
Презентацію виставки провів провідний науковий співробітник музею Олександр Міхно. Експозиція складається з трьох розділів. Перший – «Ретроспектива» – присвячено деяким історичним аспектам становлення вітчизняної освіти осіб з особливими потребами. У цьому розділі, побудованому на матеріалах із фонду Педагогічного музею України, представлено історію виникнення і діяльності Олександрівського училища-хутора для глухонімих, життєвий і творчий шлях засновника вітчизняної системи навчання сліпоглухонімих І.П. Соколянського та видатного українського сурдопедагога, першого Президента АПН України М.Д. Ярмаченка, педагогічні періодичні часописи кінця ХІХ – початку ХХ століття, бюлетені Народного комісаріату освіти УРСР, а також підручники для спеціальних шкіл, видані у 30-50-х роках минулого століття. Цікаво, що за назвами представлених на виставці статей з педагогічних журналів можна простежити, як змінювалася офіційна термінологія для характеристики дітей з особливими потребами: «Вопрос о ненормальных детях» (Вестник воспитания. – 1905. – №3), «Дефективне дитинство» (Комуністична освіта. – 1931. – №1), «Методы изучения аномальных детей» (збірник наук. праць за ред. О. Дьячкова, 1965).
У другому розділі – «Сучасний стан та перспектива» – представлено матеріали відділу освіти осіб з особливими потребами МОНМС України, Інституту спеціальної педагогіки НАПН України, кафедри корекційної освіти Рівненського ОІППО, навчально-методичних кабінетів спеціальної педагогіки та шкіл-інтернатів Київського ОІПОПП, Дніпропетровського обласного психолого-медико-педагогічного центру, Ресурсного консультативно-методичний центру корекційної роботи та інклюзивного навчання (спільний проект Інституту спеціальної педагогіки та НВП «Вабос»). Продовжують експозицію стенди та вітрини з матеріалами, які висвітлюють діяльність 8 лабораторій Інституту спеціальної педагогіки НАПН України та понад 30 навчальних закладів, у яких навчаються діти з особливими потребами. Це дитячі садки, спеціалізовані школи-інтернати, професійні навчальні заклади Донецької, Київської, Львівської, Тернопільської областей та міст Дніпропетровська, Києва, Львова, Сімферополя, Харкова, Хмельницького, Чернівців. Більшість представлених на виставці навчальних закладів є експериментальними майданчиками лабораторій Інституту спеціальної педагогіки НАПН України. Окрім презентаційних матеріалів про структуру, керівництво, діяльність лабораторій, інститутів, навчальних закладів на виставці експонуються численні наукові праці співробітників Інституту спеціальної педагогіки та методичні розробки учителів, з якими відвідувачі можуть детально ознайомитися.
У третьому розділі – «Мистецькі обрії» – експонується понад 300 творчих робіт вихованців навчальних закладів, представлених у другому розділі. Це писанки, рушники, малюнки, графіка, вишивка, витинанки, орігамі, аплікації, роботи з дерева, шкіри, ниток, зерна, бісеру, солоного тіста, ручне ткацтво, флористика, паперові іграшки та ін.
Усі учасники виставки отримали Дипломи за підписом Президента Національної академії педагогічних наук України Василя Григоровича Кременя та спеціальну літературу від Інституту, співорганізатора виставки.

Професійний театр міміки і жесту «Райдуга»

Нагородження учасників дипломами

Після урочистого відкриття виставки відбувся концерт єдиного в Україні професійного театру міміки і жесту «Райдуга» Українського товариства глухих. Жестові пісні та хореографічні композиції у виконанні акторів, які не чують, нікого не залишили байдужими.
Слід відзначити, що виставка «Особливі потреби – особливі перспективи» – наочний результат плідної творчої співпраці двох установ НАПН України: Педагогічного музею України та Інституту спеціальної педагогіки. Співробітники музею висловлюють щиру подяку директору інституту В’ячеславу Васильовичу Засенку, заступнику директора Аллі Анатоліївні Колупаєвій, старшому науковому співробітнику лабораторії сурдопедагогіки Володимиру Миколайовичу Шевченку та всім співробітникам інституту за всебічну підтримку та допомогу під час підготовки, організації та урочистого відкриття виставки.

Олександр МІХНО,
провідний науковий співробітник
Педагогічного музею України,

Учасники виставки «Особливі потреби — особливі перспективи»

  • Відділ освіти осіб з особливими потребами Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України;
  • Інститут спеціальної педагогіки НАПН України;
  • Кафедра корекційної освіти Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти;
  • Навчально-методичні кабінети спеціальної педагогіки та шкіл-інтернатів Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів;
  • Комунальний спеціальний загальноосвітній реабілітаційний заклад «Дніпропетровський обласний психолого-медико-педагогічний центр»;
  • Підкамінська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІІ ступенів з поглибленою професійною підготовкою для дітей зі зниженим слухом (Бродівський район  Львівської області);
  • Дошкільний навчальний заклад № 582 м. Києва для дітей зі зниженим слухом;
  • Комунальний заклад освіти «Дніпропетровський навчально-реабілітаційний Центр для дітей з порушенням слуху»;
  • Чернівецька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №1 для глухих дітей;
  • Спеціальна середня загальноосвітня школа-інтернат №9 м. Києва для дітей зі зниженим слухом;
  • Білоцерківська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ ступенів;
  • Комунальний заклад освіти «Багатопрофільний навчально-реабілітаційний центр» Дніпропетровської обласної ради;
  • Комунальний заклад Київської обласної ради «Таращанський навчально-реабілітаційний Центр»;
  • Комунальний дошкільний навчальний заклад №168 для дітей, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку м. Макіївка Донецької області;
  • Комунальний заклад освіти «Навчально-реабілітаційний центр «Горлиця» Дніпропетровської обласної ради;
  • Харківський приватний спеціальний загальноосвітній навчально-виховний комплекс «Фенікс» для дітей з особливими потребами;
  • Київський міський комплекс соціальної адаптації інвалідів з розумовою відсталістю;
  • Громадська асоціація підтримки осіб з аутизмом «Сонячне коло» (м. Київ);
  • Спеціальний дошкільний навчальний заклад №219 для дітей з порушенням зору та інтелекту (м. Київ);
  • Харківська молодіжна громадська організація Центр реабілітації молодих інвалідів та членів їх сімей «Право вибору», Відділення ранньої допомоги для дітей з важкими вадами зору дошкільного віку «Сходинки подолання»;
  • Київська загальноосвітня школа-інтернат №11 для дітей зі зниженим зором;
  • Боярська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ ступенів;
  • Дошкільний спеціалізований навчальний заклад №801 Дніпровського району м. Києва;
  • Спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №25 І ступеню для дітей із затримкою психічного розвитку Оболонського району м. Києва;
  • Трипільська спеціальна загальноосвітня школа-інтернат І-ІІ ступенів (Обухівський район Київської області);
  • Хмельницький спеціальний загальноосвітній навчально-виховний заклад «Школа – дитячий садок» для дітей з порушенням слуху;
  • Теребовлянська обласна комунальна спеціальна загальноосвітня школа-інтернат для глухих дітей (Тернопільська область);
  • Загальноосвітній навчальний заклад ІІ-ІІІ ступеня «Вечірня (змінна) спеціальна школа №27 для молоді з особливими потребами» (м. Київ);
  • Дошкільний навчальний заклад комбінованого типу №176 (м. Київ), Васильківська спеціальна загальноосвітня  школа-інтернат І-ІІ ступенів (Київська область);
  • НВК «Школа-ліцей» №3  ім. А.С. Макаренка (АР Крим, м. Сімферополь);
  • Середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №95 м. Львова;
  • Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 20 м. Білої Церкви;
  • Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 15 м. Білої Церкви;
  • Білоцерківський дитячий оздоровчий центр «Шанс»;
  • Відкритий міжнародний університет розвитку людини «Україна».
  • Ресурсний консультативно-методичний Центр корекційної роботи та інклюзивного навчання

Фотоматеріали виставки:

Для завантаження:

Особливі потреби - особливі перспективи (773 Загрузки )

Онлайн-перегляд: