Актуальність проєкту
3 грудня 2022 року виповнюється 300 років з дня народження Григорія Савича Сковороди – видатного українського філософа, просвітителя-гуманіста, поета, музиканта, педагога. Враховуючи важливість постаті Григорія Сковороди, Верховна Рада України прийняла Постанову «Про відзначення 300 річчя з дня народження Григорія Сковороди (№973-ІХ)». Постановою передбачено проведення в закладах освіти науково-практичних конференцій, семінарів, круглих столів, присвячених творчій та культурно-громадській діяльності Григорія Сковороди.
Григорій Сковорода залишив нащадкам феноменальну духовно-педагогічну спадщину, яка не втрачає свого унікального пізнавального, етико-виховного, естетичного значення і тепер, у період творення нової української держави, нової освіти.
Реалізація проєкту сприятиме усвідомленню учасниками історичної величі постаті Григорія Сковороди, допоможе глибше пізнати контекст його творчої спадщини, сприятиме впровадженню морально-світоглядних принципів його педагогіки в освітній процес.
Мета проєкту: залучити педагогів, учнів, представників батьківської громадськості до активного вивчення, популяризації творчої спадщини Григорія Сковороди та його ідей; сприяти формуванню історичної пам’яті та ідентичності підростаючого покоління.
Завдання проєкту:
1) сприяти розвитку в учасників мотивації до вивчення історії української філософії, творчої спадщини Григорія Сковороди;
2) вивчити та розкрити найбільш важливі питання творчої спадщини Григорія Сковороди у контексті сучасних викликів українського суспільства;
3) поглибити знання учасників про уроки творчої спадщини Григорія Сковороди;
4) сприяти усвідомленню учасниками проєкту історичної величі постаті Григорія Сковороди;
5) розвинути в учасників навички історичного дослідження на прикладі історичних джерел різного виду (праці Григорія Сковороди, фотографії, листування, спогади, інтерв’ю, журнали та газети різного часу тощо);
6) зібрати інформацію про творчість Григорія Сковороди для використання на заняттях гуртків, у виховній діяльності, у роботі з батьками.
Очікувані результати:
- учасники проєкту поглиблять знання про життя і творчість Григорія Сковороди, визначать актуальні для сьогодення, власного розвитку ідеї Григорія Сковороди;
- навчаться давати власну оцінку важливості ідей Григорія Сковороди для власної особистості, опанують ефективними техніками переконання і презентації своїх аргументів;
- учасники удосконалять навички пошуку інформації, її систематизації та презентації;
- учасники проєкту налагодять контакти та співпрацю з організаціями, закладами, які носять ім’я Григорія Сковороди.
Учасники проєкту: учні, керівники гуртків, творчих об’єднань, методисти, батьківська громадськість Центру позашкільної роботи.
Термін виконання: листопад 2020 року – січень 2023 року.
Шляхи реалізації проєкту
І етап. Підготовчий
- Мотиваційна діяльність: проведення заходів з метою зацікавлення учасників освітнього процесу майбутнім проєктом
- Формування проєктної групи з-поміж учнів, педагогів, батьків, розподіл обов’язків між членами проєктної групи
- Визначення необхідних для проєктування інформаційних, методичних та матеріально-технічних ресурсів
- Окреслення провідних проєктних цілей, визначення шляхів реалізації проєкту
- Розроблення проєкту
- Розроблення критеріїв оцінювання ефективності проєкту
- Документальне оформлення проєкту
- Поширення інформації про проєкт серед учасників освітнього процесу
- Залучення фахівців для консультування та надання практичної допомоги щодо реалізації завдань проєкту
ІІ етап. Збір необхідної інформації та матеріалів
- Визначення джерел інформації за темою проєкту (окремих напрямів збору матеріалів)
- Формування творчих груп для пошуку інформації про творчість Г. С. Сковороди
- Розподіл пошукових і творчих завдань між учасниками проєкту
- Опрацювання різних джерел інформації
- Пошуки контактів через інтернет із закладами освіти, які носять ім’я Григорія Сковороди
- Узагальнення зібраного матеріалу, систематизація та аналіз отриманої інформації
- Формування інформаційно-методичного фонду матеріалів про творчу спадщину Григорія Сковороди
ІІІ етап. Діяльність
- Складання дорожньої карти реалізації проєкту
- Розроблення методичного конструктора «Відзначення 300 річчя з дня народження Григорія Сковороди в закладах освіти»
- Розроблення методичних рекомендацій «Вивчення творчої спадщини Григорія Сковороди: активності для педагогів, учнів, батьків»
- Організація віртуальних подорожей шляхами Г. С. Сковороди
- Організація екскурсійних поїздок, відвідування меморіальних музеїв імені Григорія Сковороди
- Перегляд кінофільмів, відеофільмів, презентацій про Григорія Сковороду
- Проведення конференцій, круглих столів, дискусій, конкурсів, квестів, виставок для педагогів, учнів, батьків
- Презентація кращих практик впровадження педагогічних ідей Григорія Сковороди в освітній процес
IV етап. Презентація результатів діяльності
- Систематизація та упорядкування отриманих у ході проєкту матеріалів
- Оприлюднення ходу проєкту на сайті Центру, у засобах масової інформації
- Ознайомлення з результатами проєкту учнів, педагогів, батьків
- Узагальнення отриманого досвіду, випуск методичного дайджесту про хід та результати проєкту
- Презентація результатів проєкту для закладів загальної середньої освіти
- Створення мультимедійних презентацій, демонстраційного стенда в інформаційно-методичному кабінеті
V етап. Оцінювання результатів проєкту
- Обговорення ходу та результатів проєкту на педагогічній, науково-методичній, учнівській, батьківській радах
- Проведення анкетування серед учнів, педагогів, батьківської громадськості про результати проєкту
- Узагальнення та систематизація результатів анкетування, опитування
- Доведення результатів оцінювання до учасників проєкту
- Визначення можливостей подальшого розвитку проєктної діяльності
- Підготовка електронного методичного посібника «Значення творчої спадщини Григорія Сковороди для сучасної освіти і педагогічної дії»
Контактна інформація
Координатори проєкту: Єрмаков Іван Гнатович, канд. історичних наук,
старший науковий співробітник ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»
Ковганич Галина Григорівна, методист Центру позашкільної роботи Святошинського району міста Києва
роб. тел.: 044-450-18-79
Марченко Катерина Сергіївна, завідувач відділу психолого-методичного забезпечення Центру позашкільної роботи
роб. тел.: 044-450-18-79
e—mail:methodist_cprs@ukr.net
Безрук Катерина Олександрівна,методист Центру позашкільної роботи, молодший науковий співробітник, аспірантка Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України
роб. тел.: 044-450-18-79
e—mail:methodist_cprs@ukr.net