Яків Андрійович Мамонтов народився 20 жовтня 1888 на хуторі Стріличний на Слобожанщині (тепер с. Шапошникове Сумщини).Навчався у церковно-парафіяльній школі с. Шпилівка та у двокласній початковій школі с. Нижня Сироватка. В 1901 вступив до сільськогосподарського училища в Дергачах (під Харковом). Після закінчення училища став студентом Київського комерційного інституту, а 1912 перевівся до Московського комерційного інституту на економічне відділення (в педагогічну групу).
У 1914 Я. Мамонтов успішно захистив дипломну роботу «Художньо-дидактичний метод у викладанні», де пропонував у процесі навчання застосовувати різні види мистецтва. З початком Першої світової війни був мобілізований і відбував службу на озері Селігер. Після демобілізації наприкінці 1917 Я. Мамонтов повернувся на батьківщину, на хутір Стріличний, де залишався до кінця буремних років з їх змінами влади та соціально-економічними потрясіннями.
В 1920 влаштовується на роботу в Харкові. В 1922 побачила світ праця Я. Мамонтова «Сучасні проблеми педагогічної творчості. Ч. 1. Педагог як мистець». Це видання містило багаторічні розмірковування автора про учительську професію, зміст і методи навчання. Я. Мамонтов створив власну класифікацію педагогічних напрямів, яка в систематизованому вигляді вийшла під назвою «Хрестоматія сучасних педагогічних течій» (в 1924 — російською, а в 1926 — українською зі значними змінами й доповненнями). У середині 1920-х Яків Андрійович завідував секцією історії педагогіки науково-дослідної кафедри педології ХІНО. Він виступив ініціатором створення при ній «Історико-педагогічного архіву УСРР». В 1926 на базі кафедри був створений Український науково-дослідний інститут педагогіки (УНДІП), в складі якого функціонувала секція історії педагогіки; її й очолив Я. Мамонтов.
Наприкінці 1920-х відбувається посилення партійного тиску на суспільні науки. Не бажаючи ламати себе й відчуваючи загрозу, Я. Мамонтов припиняє наукову діяльність у галузі педагогіки й повертається до художньої творчості: він автор поезій, понад 30 п’єс і лібрето опер. Його твори, особливо п’єси «Веселий хам» (1923), «Республіка на колесах» (1928), «Рожеве павутиння» (1928), мали велику популярність у довоєнні роки.
В 1934 Я. Мамонтов утратив роботу й лише зрідка читав лекції в різних вишах. Як і вся інтелігенція 1930-х, він чекав арешту. Таке очікування та пригнічений стан призвели до погіршення здоров’я — в 1937 Я. Мамонтов лікується в кардіологічному інституті, 1938 — в ендокринологічному.
Помер Яків Андрійович 30 січня 1940 р.
В Інституті педагогіки НАПН України засновано премію імені Якова Мамонтова в номінації із загальної педагогіки й історії педагогіки.
В Педагогічному музеї України зберігаються монографія Я. Мамонтова «Сучасні проблеми педагогічної творчості. Ч. 1. Педагог як мистець» (1922) та «Хрестоматія сучасних педагогічних течій» (1924). З електронними копіями цих праць можна ознайомитися за посиланнями:
«Я. Мамонтов. Сучасні проблеми педагогічної творчості. Ч. 1. Педагог як мистець».
«Я. Мамонтов. Хрестоматія сучасних педагогічних течій».
Публікації:
Мамонтов Я. Що таке педагогічна система / Радянська школа. – № 3. – 1926. – С. 13-22.
Мамонтов Я. Соціяльний принцип у педагогічній системі / Радянська школа. – № 5. – 1926. – С. 17-21.
Мамонтов Я. Індивідуалізм та колективізм у сучасній педагогіці / Радянська школа. – № 6. – 1926. – С. 14-19.
Мамонтов Я. Особистість і суспільність у педагогічних течіях / Радянська школа. – № 7-8. – 1926. – С. 19-28.
Підготував
Володимир Шевченко,
провідний науковий співробітник музею