My Calendar

Week of Фев 22nd

Понедельник Вторник Среда Четверг Пятница Суббота Воскресенье
22.02.2021
23.02.2021
24.02.2021
25.02.2021(2 events)

All day: Абдурешид Медієв: 140 років

All day
25.02.2021

140 років від дня народження Абдурешида Медієва (1881–1912), кримськотатарського суспільно-політичного діяча, педагога

 Абдурешид Медієв народився 25 лютого 1881 (за ін. даними – 1880) в с. Караджанай Перекопського повіту. Початкову освіту отримав у традиційному кримсько-татарському початковому закладі – мектебе, закінчив Сімферопольську татарську учительську школу. Педагогічну  діяльність розпочав учителем в школі для кримських татар в Ермені-Базарі (нині Армянськ). Багато років його життя було пов'язано з Карасубазаром (нині Білогірськ).

Абдурешид Медієв був журналістом, письменником, громадським діячем, мусульманським активістом, політиком. У 1906 обраний заступником голови міської думиКарасубазара, в 1907-1912 став її головою (став першим кримським татарином – міським головою). Завдяки його роботі на цій посаді в місті з'явилася перша електростанція, були проведені роботи із благоустрою територій, мережі водогону, відкрився будинок культури. Заснував в Карасубазарі «Джемієт і Хайріє» («Благодійне товариство»), метою якого буладопомога у відкритті навчальних закладів для кримських татар. Товариство заснувалонаціональну бібліотеку, сприяло направленню найбільш талановитих молодих людей нанавчання за кордон (у Стамбул). А.Медієв був учасником місцевих з'їздів кримських татар. За активну суспільну діяльність був арештований і поміщений у Сімферопольську тюрму. На цей час він уже був авторитетним громадським діячем. Тому його звільнення з тюрми 31 жовтня 1905 було сприйнято як звільнення героя революції.

Обирався депутатом Державної Думи (20 лютого — 2 червня 1907 року). Як депутат зробив кілька публічних доповідей щодо стану та перспектив розвитку мусульманської думки в Російській імперії, зокрема «Мусульмани і Дума», «Свобода совісті і мусульмани», «Мусульманська школа в Росії».

А.Медієв      відомий   як   видавець   і   редактор   низки   кримськотатарських періодичних видань політичного змісту. Так, з травня 1906 стала виходити його газета «Ватанхадімі» («Слуга Вітчизни»). У листопаді 1907 він видавав російськомовний «Голосмусульманина». Ця газета виходила двічі на тиждень. Особливе місце у просвітянськійроботі А.Медієва займала журналістика. Вона була своєрідним віддзеркаленням йогосвітогляду, політичної й громадської позиції. Крім власних періодичних видань, вінпублікував свої статті на шпальтах бакинського «Каспію» й паризького «Мусульманина».

Абдурешид Медієв помер 16 травня 1912 у віці 32 років.

All day: Леся Українка: 150 років

All day
25.02.2021

Сьогодні – 25 лютого – виповнюється 150 років від дня народження поетеси, драматургині, фольклористки, перекладачки, громадської та освітньої діячки, авторки творів для дітей - Лариси Петрівни Косач-Квітки (Леся Українка, 1871–1913).
 
До письменницького, перекладацького та драматургічного талантів Лесі Українки можна сміливо доєднати і педагогічні досягнення. У родині Косачів було четверо молодших дітей і Леся Українка часто брала на себе обов’язки виховательки та вчительки: влаштовувала різні дитячі свята, спектаклі, давала уроки іноземних мов, вчила грати на фортепіано.
 
Педагогічні нахили Лесі Українки і брак якісних посібників для навчання наштовхнули її на думку написати для молодшої сестри підручник стародавньої історії східних народів. Підручник був виданий вже після смерті авторки (1913), без жодних змін і виправлень, двічі в одному і тому ж самому 1918 році.
 
У фондах Педагогічного музею зберігається декілька збірок та окремих видань дитячих поезій Лесі Українки. За сучасними шкільними програмами з української літератури творчість Лесі Українки вивчається у 6, 7 та 10 класах.
 
Постановою Верховної Ради України «Про відзначення пам’ятних дат і ювілеїв у 2021 році» 150 років з дня народження Лесі Українки відзначається на державному рівні.
 
Детальніше про педагогічні здобутки Лесі Українки на сайті Педагогічного музею України за лінком: http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/lesia_ukrainka/
26.02.2021
27.02.2021(1 event)

All day: Рудольф Штайнер: 160 років

All day
27.02.2021

160 років від дня народження Рудольфа Штайнера (Rudolf Steiner, 1861–1925),австрійського філософа, педагога, засновника першої Вальдорфської школи

 Народився Рудольф Штайнер 27 лютого 1861 в м. Кральйовиці (Австро-Угорщина, територія нинішньої Хорватії). Після закінчення реального училища вступив до Вищої технічної школи (Відень, 1879), де отримав фундаментальну природничо-наукову й математичну освіту, поглиблено займався філософією, літературою, історією, брав участь у науковому та художньому житті Відня. Для початку педагогічної діяльності Р. Штайнера й зародження ідей вальдорфської педагогіки були знаковими 1884–1890 роки, коли він став домашнім учителем десятирічного сина віденського комерсанта Ладислава Шпехта. Хлопчик вважався тілесно і душевно хворим, страждав гідроцефалією. На противагу твердженню лікарів, Р. Штайнер висловлював впевненість, що стан хлопчика можна значно покращити за умови налагодження духовно-душевного й тілесного взаємозв’язку. Цю ситуацію Р. Штайнер перетворив на завдання, яке стало джерелом його вчення. Він зазначав: «Тут я пройшов справжню школу фізіології та психології. Я зрозумів, що виховання і викладання мають стати мистецтвом, заснованим на справжньому пізнанні людини. Я мав ретельно дотримуватися принципу економії. До будь-якого уроку тривалістю пів години мені часто доводилося готуватися протягом двох годин з метою так оформити навчальний матеріал, щоб у якомога коротший проміжок часу за найменшої напруги сил учня досягти максимально можливої продуктивності».

Перша вальдорфська школа була заснована Р. Штайнером в 1919 для дітей робітників сигаретної фабрики «Вальдорф-Асторія» в Штутгарті (Німеччина). В основу концепції школи Р. Штайнер заклав ідею поступального і цілісного розвитку дитини. Відповідно до неї, дитинство умовно ділиться на три семирічні стадії, кожна з яких вимагає особливого підходу від педагога:

  • 1 стадія (0–7 років) – розвиток дитини через співпереживання. На цьому віковому етапі важливі ігри, які розвивають уяву, а завдання вихователя – прищепити дітям почуття того, що світ – хороший;
  • 2 стадія (7–14 років) – дитина вчиться через розповідь і заняття мистецтвом, які розвивають сферу почуттів. Тут завдання вчителя – донести до учнів, що світ – прекрасний;
  • 3 стадія (14–21 рік) – діти пізнають світ переважно через власні судження і критичне мислення. У старших класах вальдорфської школи учні повинні відчути, що світ – правдивий.

Метою вальдорфських навчальних закладів є не накопичення знань дитиною, а виховання людини, орієнтованої на навколишній світ, чутливої до нового, здатної здійснювати усвідомлений вибір і брати на себе відповідальність за нього.

Рудольф Штайнер помер у місті Дорнах 30 березня 1925.  На сьогодні у 80 країнах світу існує понад 1100 вальдорфських шкіл і 1700 дитячих садків, зокрема й в Україні: у Дніпрі, Києві, Кривому Розі, Одесі.

28.02.2021