Всеволод Неділько (1925–2002): методична спадщина педагога в онлайн-форматі

Всеволод Якович Неділько (1925–2002)

У 2025 році педагогічна спільнота України відзначає сторічний ювілей від дня народження Всеволода Яковича Неділька (1925–2002) — визначного педагога, методиста, літературознавця, викладача Київського університету імені Тараса Шевченка. Його науковий доробок залишається надзвичайно актуальним у сучасному освітньому просторі — зокрема, в контексті реформування системи шкільної освіти, переосмислення ролі літератури у формуванні світогляду молодого покоління та вдосконалення методики викладання української літератури.

Його багатогранна діяльність значно вплинула на розвиток шкільної літературної освіти в Україні, на формування читацької культури учнів, методичний супровід навчального процесу та наукове осмислення літератури для дітей і юнацтва. Його підходи до викладання української літератури вирізнялися цілісністю, глибиною і водночас практичною доцільністю, що зробило його методичні праці незамінним інструментом у роботі вчителів-словесників кількох поколінь.

Віртуальна виставка представляє біографію В. Неділька, огляд його педагогічної діяльності та систематизований корпус праць науковця, що зберігаються у фондах Педагогічного музею України. Серед них — статті з фахових педагогічних журналів 1950–90-х років, методичні праці, посібники, які знайомлять із напрацюваннями педагога у сфері літературної освіти. Уперше в онлайн-форматі подано статті В. Неділька із фахової педагогічної періодики другої половини ХХ ст., які зберігають пізнавальну та наукову цінність і сьогодні.

Біографічний екскурс і науково-педагогічний шлях

Всеволод Неділько народився 26 квітня 1925 року на станції Сахновщина Сахновщинського району Харківської області в родині службовця. Батько, Яків Миколайович Неділько, був людиною освіченою, служив телеграфістом на залізниці з 1905 до 1917 року, а з 1917 до 1948 року – на посадах телеграфіста, чергового по станції, начальника станції. Мама була домогосподаркою і займалася вихованням дітей, дуже гарно співала і знала велику кількість українських пісень. У батьковій бібліотеці Всеволод Неділько та його старший брат Григорій вперше познайомилися з Шевченковим «Кобзарем» та іншими творами української літератури.  У зв’язку зі службою батька, родині доволі часто доводилося переїздити: з Харківщини на Полтавщину та Київщину, до Баришівки, де батько працював начальником станції.

Всеволод Неділько був учасником Другої світової війни. Після закінчення війни навчався у Київському університеті імені Тараса Шевченка, який закінчив у 1957 році. Того ж року в журналі «Література в школі» було опубліковано його першу науково-методичну статтю про вивчення у 7-му класі оповідання Олеся Гончара «Сусіди».  Працював учителем у середніх навчальних закладах Києва. У 1972 році захистив кандидатську дисертацію на тему: «Педагогічні основи та система методів факультативних занять з української літератури в середній школі (на матеріалах шкіл УРСР)». Ця праця стала основою його подальших досліджень з методики викладання української літератури.

У 1961—91 рр. працював у Київському університет імені Тараса Шевченка: заступником начальника навчальної частини університету, викладачем, старшим викладачем, з 1976-го року – доцентом кафедри історії української літератури філологічного факультету.

В університеті читав нормативний курс і спецкурси з історії української літератури XX століття, курс методики викладання української літератури в середній школі, керував педагогічною практикою студентів факультету філології. Досліджував історію української літератури XX століття, розробляв питання методики викладання української літератури в середній школі. Він є автором понад 50 підручників, посібників, методичних праць. У 1990 році упорядкував навчальний посібник для учнів та вчителів «Дніпрова хвиля» – хрестоматію нововведених до шкільної програми творів.

Як незмінний упорядник і постійний автор збірника літературно-критичних матеріалів про дитячу літературу «Література. Діти. Час» (1976–90) започаткував наукове осмислення дитячої книги через систематичний аналіз тенденцій розвитку дитячої літератури.

Основні праці педагога:

  • Тема дружби народів в українській радянській літературі (1972).
  • Методика викладання української літератури в середній школі (1978).
  • Обрії літератури для дітей та юнацтва (1979).
  • Нові імена в програмі з української літератури (1993, у співавторстві)
  • Елементи теорії літератури (1994).

Помер Всеволод Неділько 11 квітня 2002 року у Києві.

ПРАЦІ ВСЕВОЛОДА НЕДІЛЬКА У ФОНДАХ ПЕДАГОГІЧНОГО МУЗЕЮ УКРАЇНИ

Журнал «Література в школі»:

  1. Неділько В. Я. Оповідання О. Гончара «Сусіди» в 7 класі. Література в школі. 1957. №1. С. 38-44.
  2. Неділько В. Я. Розкриття специфіки художньої літератури у 8 класі. Література в школі. 1958. №1. С. 28-33.
  3. Неділько В. Я. Обговорення питань перебудови програми. Література в школі. 1959. №3. С. 65-66.
  4. Неділько В. Я. Про твори випускників. Література в школі. 1959. №5. С. 47-51.
  5. Неділько В. Я. О. М. Бандура. Вправи з теорії літератури у 5 класі. Література в школі. 1961. №4. С. 83-85.
  6. Неділько В. Я. Трамплін чи бар’єр. Література в школі. 1962. №2. С. 78-79.
  7. Неділько В. Я. Робота над темою «Значення української радянської літератури» у 8 класі. Література в школі. 1962. №3. С. 42-47.

Журнал «Українська мова в школі»:

  1. Неділько В. Я. Слово мовників Яготинського району. Українська мова в школі. 1959. №2. С. 90-91.
  2. Неділько В. Я. А.П. Коваль, Про культуру української мови, К., 1961. Українська мова в школі. 1962. №2. С. 89-90.

Журнал «Українська мова і література в школі»:

  1. Коваленко Н.Д., Неділько В. Я. Множити й закріплювати успіхи. Українська мова і література в школі. 1963. №7. С. 3-6.
  2. Неділько В. Я. Терень Масенко. Українська мова і література в школі. 1963. №9. С. 91-93.
  3. Неділько В. Я. Вчитель з університетським дипломом. Українська мова і література в школі. 1964. №5. С. 78-80.
  4. Неділько В. Я. І.Р. Семенчук. Вивчення майстерності письменника в школі. Українська мова і література в школі. 1966. №12. С. 83-85.
  5. Неділько В. Я, Смілянець Н.П. Вивчення уривків із повісті О. Іваненко «Тарасові шляхи» в 6 класі. Українська мова і література в школі. 1964. №8. С. 41-43.
  6. Неділько В. Я. Факультатив з ленінської тематики. Українська мова і література в школі. 1969. №12. С. 1.
  7. Неділько В. Я. Література в школі і трудове виховання учнів. Українська мова і література в школі. 1978. №9. С. 3-15.
  8. Неділько В. Я. Проблемність як дидактична форма організації навчального процесу. Українська мова і література в школі. 1978. №12. С. 47-57.
  9. Неділько В. Я. Застосування методу самостійної роботи в процесі вивчення літератури. Українська мова і література в школі. 1978. №1. С. 39-49.
  10. Неділько В. Я. Сучасний урок літератури. Українська мова і література в школі. 1977. №9. С. 3-14.
  11. Неділько В. Я. Проблеми викладання літератури в сучасній школі в умовах науково-технічної революції. Українська мова і література в школі. 1976. №10. С. 3-15.
  12. Неділько В. Я. Про методику викладання літератури на підготовчих відділеннях вузів. Українська мова і література в школі. 1976. №4. С. 46-55.
  13. Неділько В. Я. Психолого-педагогічні основи факультативних занять з української літератури в 7-8 класах. Українська мова і література в школі. 1975. №2. С. 44-52.
  14. Неділько В. Я. Методична робота філологічних кафедр вузів та підготовка вчителів мови й літератури. Українська мова і література в школі. 1975. №3. С. 3-10.
  15. Неділько В. Я. Поезія А.С. Малишка на факультативних заняттях у 7 та 8 класах. Українська мова і література в школі. 1975. №10. С. 53-62.
  16. Неділько В. Я. Підготовка до екзаменаційного твору. Українська мова і література в школі. 1970. №5. С. 48-53.
  17. Неділько В. Я. Н.Л. Забіла (До 70-річчя з дня народження). Українська мова і література в школі. 1973. С. 88-91.
  18. Неділько В. Я. Питання факультативу. Українська мова і література в школі. 1969. С. 28-40.
  19. Неділько В. Я., Осінкіна О.Л. Виготовлення і використання діафільмів з літератури. Українська мова і література в школі. 1968. С. 15-19.
  20. Неділько В. Я., Хом’як Т. Вивчення творчості письменника. Українська мова і література в школі. 1993. №7. С.15-19.
  21. Неділько В. Я. Василь Стус. Доля, життя, поезія (Закінчення). Українська мова і література в школі. 1992. №2. С. 21-30.
  22. Неділько В. Я. Концептуальні питання викладання літератури в середній школі. Українська мова і література в школі. 1990. №2. С. 26-32.
  23. Неділько В. Я. Враховувати всі фактори. Українська мова і література в школі. 1989. №7. С. 35-38.
  24. Неділько В. Я. Мета і завдання нової програми. Проект програми з української літератури для 4-10-х класів середньої загальноосвітньої школи з українською і російською мовами навчання. Українська мова і література в школі. 1988. №8. С. 18-23.

Журнал «Дивослово»:

  1. Неділько В. Я. Опалена «Неопалима купина». Дивослово. 2000. №7. С. 53-56.
  2.  Неділько В. Я. Духовні криниці: Хрестоматія для 10 класу середніх шкіл, ліцеїв, гімназій, коледжів. Дивослово. 1998. №7. С. 58-59. 02

Підручники та методичні матеріали:

  1. Неділько В. Я. Сучасний урок літератури. Методичний лист. Київ, Радянська школа. 1978. с. 63 (повністю).
  2. Неділько В. Я., Тесля О.Ф. Творчість М.Т. Рильського в позакласній роботі. Позакласна робота з літератури (збірник статей). Київ, Радянська школа. 1964. С. 105-122. (зміст).
  3. Неділько В. Я. Вивчення творчості Андрія Малишка. Посібник для вчителів. Київ, Радянська школа. 1977. (зміст).
  4. Неділько В. Я. [редактор]. Ідейно-політичне виховання на уроках літератури. Збірник статей. Київ, Радянська школа. 1981. (зміст).
  5. Неділько В. Я. Методика викладання української літератури в середній школі. Київ, Вища школа. 1978. (зміст).
  6. Методика викладання української літератури в середній школі. Київ, Вища школа. 1976. с. 32. (повністю).
  7. Неділько В. Я. Василь Большак. Українські радянські письменники (критичні нариси). Київ, Радянський письменник. 1973. (зміст).

Ця віртуальна виставка — спроба зберегти, переосмислити й популяризувати методичну спадщину одного з провідних українських педагогів-методистів ХХ століття. Її матеріали будуть корисними для вчителів-словесників, студентів педагогічних вишів, дослідників історії освіти та всіх, хто цікавиться розвитком літературної освіти в Україні.

Матеріал підготувала

Валентина Єфімова,

Наукова співробітниця музею.