Науково-методичне забезпечення діяльності шкільних музеїв (із фондів Педагогічного музею України)

Кожен регіон України вирізняється самобутньою історією, культурними традиціями, іменами видатних земляків та збереженою духовною спадщиною попередніх поколінь. Важливу роль у збереженні й популяризації цих надбань відіграють педагоги, які усвідомлюють значення духовної культури українського народу та активно інтегрують її в освітній процес. Завдяки їхній діяльності в Україні сформувалася розгалужена мережа музеїв при закладах освіти, відомих під назвою «шкільні музеї». Вони мають власну специфіку, відмінну від державних музеїв (юридичних осіб), і впродовж понад століття стали основою становлення окремої сфери – освітянського музейництва.

Музеї закладів освіти є важливою складовою сучасного освітньо-культурологічного середовища України. Організаційно-методичне керівництво їхньою діяльністю здійснює єдиний профільний позашкільний заклад — Український державний центр туризму і краєзнавства учнівської молоді Міністерства освіти і науки України (у минулому – Республіканська станція юних туристів), а також відповідні профільні та багатопрофільні заклади позашкільної освіти на місцях. Важливою складовою діяльності цих установ є супровід освітнього процесу та розвивального середовища, що передбачає цілісну систему організаційних заходів і забезпечення їх науковими, навчальними та методичними матеріалами. Ця система охоплює підготовку педагогічних кадрів, спрямовану на вдосконалення їхньої професійної компетентності, а також підвищення ефективності навчально-виховного процесу шляхом його наукового обґрунтування та методичного забезпечення.

Сьогодні в Україні розроблено рекомендації щодо науково-методичного забезпечення навчального процесу у закладах вищої освіти та викладання навчальних предметів у школах. Натомість питання організації позакласної і позашкільної роботи та їхнього навчально-методичного супроводу опрацьовані лише частково й перебувають на етапі становлення. До цього напряму належать різноманітні ресурси: навчальні програми та посібники, методичні рекомендації, фахова література, електронні освітні ресурси, матеріали для проведення практичних занять, опорні конспекти та інші дидактичні матеріали.

Мета виставки – систематизувати, узагальнити та представити широкій аудиторії матеріали з проблематики науково-методичного забезпечення діяльності шкільних музеїв, що зберігаються у фондах Педагогічного музею України.

Нормативно-правова база

Видання Українського державного центру туризму, краєзнавства учнівської молоді – це окремі брошури, що містять накази про затвердження та внесення змін до нормативних документів-положень про музеї при навчальних закладах, які перебувають у сфері управління Міністерства освіти і науки України; порядок їх обліку, заповнення уніфікованих паспортів, актів обстежень, видачі свідоцтва про відомчу реєстрацію; порядок обліку та організацію всеукраїнських оглядів та присвоєння звання «Зразковий музей». Як цінне джерело заслуговують на увагу тематичні збірники, наприклад, інформаційно-методичний вісник №9 за 1998 р., – спецвипуск «Шкільне краєзнавство», де окрім вище зазначених відомостей, представлені підсумки відомчої реєстрації, що ілюструють статистичні дані та змістові компоненти діяльності шкільних музеїв на певний період розвитку мережі до часів цифровізації. Детально це питання висвітлено у публікації Л. А. Гайди «Формування нормативно-правової бази музеїв при навчальних закладах України» (журнал «Краєзнавство». №3. 2011. С. 49-56).

Навчальні посібники

У посібниках подано матеріали, що висвітлюють діяльність музеїв при закладах освіти, їхню нормативно-правову базу, історичні аспекти становлення та аналіз основних тенденцій розвитку на момент видання. Значну увагу приділено узагальненню досвіду роботи краєзнавчих гуртків, що функціонують на базі музеїв, а також розглянуто зразки форм співпраці з установами та організаціями краєзнавчого профілю.

Окремі розділи присвячено навчальній програмі «Юні музеєзнавці» та методичним рекомендаціям щодо її впровадження в освітній процес. Подано також орієнтовні списки літератури, що спрямовують педагогів на ознайомлення із сучасними здобутками у сфері музейної педагогіки.

У частині видань представлено рекомендації з організації та проведення екскурсій для дітей, особливості роботи з музейними фондами, залучення учнів до створення експозицій і виставок, а також висвітлено окремі аспекти розвитку напрямів і форм музейної педагогіки.

Посібники адресовано педагогічним працівникам і фахівцям у галузі освіти, керівникам шкільних музеїв, музейним педагогам, методистам, керівникам гуртків, викладачам та студентам музеєзнавчих дисциплін.

Каталоги

Перший всеукраїнський каталог, що містить перелік відомостей про музеї при закладах освіти України на основі електронного списку Українського державного центру туризму, краєзнавства учнівської молоді, було видано у 2012 р. Його мета – оприлюднення для широкого загалу відомостей про кількісні та змістові показники музеїв при закладах освіти, що в свою чергу надає можливість для: наукового супроводу і навчально-методичного забезпечення, подальшого удосконалення нормативно-правової бази, моніторингу їхньої діяльності; залучення музейно-педагогічної спільноти до Всеукраїнських та Міжнародних проектів; підтримки й заохочення молодих педагогів-музейників; створення творчих груп для навчання керівників вузькопрофільних музеїв; подальшої підтримки та розвитку музейної педагогіки. Це представницько-інформаційне видання зорієнтоване на науковців, працівників державних музеїв, пам’яткознавців, методистів позашкільних навчальних закладів, педагогів, керівників музеїв та краєзнавчих гуртків, учасників учнівських наукових об’єднань, туристичних фірм та громадських організацій.

Каталоги були видані в окремих областях та громадах України. Вони здебільшого містять список зареєстрованих музеїв – загальний та по районах, деякі ілюстрації з досвіду роботи, рекомендації щодо подальшої діяльності. Водночас вони є своєрідними як посібниками, так і презентаційно-рекламними виданнями.

Історії заснування та розвитку шкільних музеїв

Станом на 2025 рік ґрунтовне наукове дослідження, присвячене історії становлення та розвитку шкільних музеїв в Україні, відсутнє. Найвагоміший внесок у вивчення цього питання здійснив український історик і музеєзнавець Юрій Омельченко, особовий фонд якого зберігається у Педагогічному музеї України.

Науковий доробок Ю. Омельченка налічує близько 200 праць — монографії, наукові статті, навчальні програми для закладів вищої освіти, а також методичні розробки з музеєзнавства, краєзнавства та пам’яткознавства. У фондах музею представлено кілька його видань, присвячених історії розвитку шкільного музейництва в Україні.

Педагогічний музей Україниу межах своєї видавничої серія «Педагогічні републікації» підготував два видання: «Шкільні музеї в Україні в першій половині ХХ сторіччя» (2020) та «Шкільні музеї в Україні в другій половині ХХ сторіччя» (2025), у яких їхній історичний розвиток ілюструється через конкретні публікації у фахових виданнях.

Методичні рекомендації

У фондовій колекції Педагогічного музею України найбільш чисельно представлені брошури з методичними рекомендаціями кінця ХХ — початку ХХІ ст. Цей період характеризувався активним розвитком музеїв при закладах освіти, що, в умовах нестачі фахових кадрів, зумовило потребу у створенні практичних посібників для педагогів. Методичні рекомендації з різних напрямів шкільного музейництва масово видавалися у форматі брошур, переважно обласними центрами туризму і краєзнавства учнівської молоді та станціями юних туристів. До цієї роботи долучалися також науковці Інституту проблем виховання Академії педагогічних наук України та Національного музею історії України, чиї видання також зберігаються у фондах музею. Ці методичні рекомендації мають практичне спрямування, орієнтовані на педагогів різного фаху, які розпочали збирати колекції або продовжили діяльність шкільного музею, не маючи фахових музеєзнавчих знань і навичок.

Конспекти занять та музейні уроки

Збірники конспектів занять гуртків і музейних уроків узагальнюють педагогічний досвід, містять авторські розробки занять і методичні рекомендації для педагогів. Матеріали мають орієнтовний характер і можуть адаптуватися відповідно до специфіки закладу, віку учнів та регіональної тематики. Видання призначені для керівників гуртків краєзнавчого й музеєзнавчого профілів, учителів і студентів педагогічних спеціальностей.

Досвід музейних педагогів

У цих виданнях узагальнено досвід як сукупність засвоєних знань, умінь і навичок дітей та учнівської молоді, представлено моделі діяльності музеїв при закладах освіти, що демонструють різноманіття форм і методів роботи з учнями, спрямованих на їхній розвиток і виховання.

До цього розділу належить і книга «Шкільне музейництво у біографіях і фактах», у якій досліджено та представлено широкій аудиторії 72 біографії педагогів — засновників музеїв із 22 областей України та м. Києва. Значний інтерес становлять приклади змісту й форм діяльності педагогів, що відображають роботу як найпоширеніших, так і тематично унікальних музеїв.

Навчальні програми

У фондах Педагогічного музею України зберігаються навчальні програми для педагогічних інститутів, зокрема «Програма і методичні рекомендації до курсу “Шкільний краєзнавчий музей”». До колекції також входить сучасна навчальна програма з позашкільної освіти туристсько-краєзнавчого напряму «Музеєзнавство». Її мета – формування в учнів ключових компетентностей через засвоєння базових знань з музеєзнавства та екскурсійної діяльності, залучення до дослідницької роботи, вивчення й збереження історико-культурної спадщини України та рідного краю, виховання національної самосвідомості. Комплект програм туристсько-краєзнавчого напряму доповнюють методичні матеріали з розвитку дитячого туризму, що відображають популярні форми освітньої комунікації – мандрівки, екскурсії, експедиції та походи, які традиційно посідають важливе місце у діяльності гуртків і шкільних музеїв.

Отже, колекція видань із науково-методичного забезпечення діяльності шкільних музеїв у фондах Педагогічного музею України не лише відображає історичний досвід педагогів і науковців, але й є цінним джерелом для сучасних фахівців. Вона демонструє ефективні форми та методи залучення дітей і учнівської молоді до дослідження, вивчення та популяризації історико-культурної спадщини України.

На жаль, значна частина таких практично орієнтованих методичних матеріалів безповоротно втрачена, що робить наявну колекцію ще більш унікальною та цінною. Ураховуючи сучасні зміни у роботі з інформацією, колекція є незамінним ресурсом для розвитку музейної педагогіки і збереження традицій шкільного музейництва.

Виставку підготувала

Л.А.Гайда,

провідна наукова співробітниця

Педагогічного музею України