9 жовтня 2025 р. у Національному заповіднику «Києво-Печерська лавра» відбувся круглий стіл «Музейна педагогіка – проблеми, сьогодення, перспективи» (організатори – Національний заповідник «Києво-Печерська лавра», Національна академія педагогічних наук України, Інститут педагогічної освіти і освіти дорослих імені Івана Зязюна НАПН України, Кафедра ЮНЕСКО «Неперервна професійна освіта ХХІ століття»).
Основна мета зібрання – узагальнити набутний досвід, визначити нові форми й методи діяльності в галузі музейної педагогіки, а також проаналізувати трансформацію її основних функцій – науково-пізнавальної та освітньо-виховної – в умовах роботи музеїв і закладів освіти.
Наукові здобутки та практичний досвід представили науковці, музейні працівники, викладачі, методисти, вчителі, аспіранти із різних регіонів України (Київ, Чигирин, Львів, Ужгород, Луцьк, Полтава, Запоріжжя, Суми, Чернівці).
Лариса Гайда, провідний науковий співробітник Педагогічного музею України, під час виступу схарактеризувала науково-методичний потенціал видань Педагогічного музею України для розвитку музеїв закладів освіти.
Започаткована Педагогічним музеєм України у 2014 р. видавнича серія «Педагогічні републікації» має на меті популяризувати і актуалізувати маловідомі або призабуті праці вчених, педагогів, освітніх діячів минулого. Основним джерелом републікацій є матеріали, що зберігаються у фондах музею.
Колегам було презентовано два видання цієї серії:
Досвід засновників і творців музеїв закладів освіти України представлено у виданні:
З метою надання практичної допомоги музеям закладів освіти Педагогічний музей України підготував навчальну програму з позашкільної освіти туристсько-краєзнавчого напряму «Музеєзнавство».
Таким чином, Педагогічний музей України реалізує науково-методичну функцію через наукове опрацювання, систематизацію та інтерпретацію фондових матеріалів з історії шкільного музейництва, їх цифровізацію та популяризацію (виставкові, видавничі й онлайн-проєкти); дослідження та висвітлення досвіду створення і розвитку музеїв закладів освіти України; методичний супровід діяльності цих музеїв як складової сучасної музейної педагогіки та освітнього простору країни.
Круглий стіл став важливою платформою для узагальнення теоретичних напрацювань і практичного досвіду музейної педагогіки, спрямованих на ефективне використання потенціалу музеїв, упровадження інновацій та адаптацію до умов воєнного часу.