«Журнальний столик»

(сторінками українських педагогічних часописів ХХ століття)

Періодичні видання для педагогів – це видання для тих, хто рухає освіту, це майданчики для професійного спілкування, де зібрано кращі кейси та методики для вчителів і викладачів. І це стосується не лише сучасних журналів та газет. Багато цікавих і напрочуд актуальних статей можна знайти у фаховій педагогічній періодиці минулого.

Представляємо статті з різних педагогічних періодичних видань ХХ століття, які зберігаються у фондах музею і з плином часу не втратили своєї актуальності.

 «Дошкільне виховання» (№1, 1985). Ознайомитись з історією часопису можна за посиланням http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/doshkilne_vyhovannia/

Стаття  «Виховання правильної постави» (автор М. Третяк, канд. мед. наук, Київський педагогічний інститут), буде завжди цікавою та актуальною, адже правильна постава – це запорука здоров’я.

Постава – звична поза людини, коли вона сидить, стоїть, ходить – формується з раннього віку.

Нормальна, або правильна, постава найсприятливіша для функціонування як рухового апарату, так і всього організму.

Порушення постави негативно позначаються на роботі серця, легень, шлунково-кишкового тракту. Підвищується стомлюваність.

Стаття містись опис та поради щодо постави. Зауважимо, що авторські рекомендації доцільно використовувати як для дітей, так і для дорослих.

Часопис «Радянська школа» (з №10 1991 р. –  «Рідна школа») – видання зі сторічною історією. Ознайомитись з літописом журналу можна за посиланням http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/ridna_shkola/.

Стаття «Як запобігти жорстокості» опублікована в лютневому (№2) номері журналу за 1991 р. За епіграф статті автор А. Фурман взяв слова В. Сухомлинського: «Жорстокість – це слабкість, помножена на підлість».

Як не прикро, але жорстокість, а точніше – прояви жорстоких дій, вчинків і поведінки загалом, трапляються доволі часто. Постає питання: чому і як формується жорстокість? Які психологічні корені цього явища? Чи розроблені наукою ефективні методичні засоби психопрофілактики і психокорекції жорстоких вчинків? І взагалі, чи можна запобігти цьому злу? Якщо так, то що для цього потрібно?

У статі наведено приклади жорстоких дій як підлітків, так і дорослих. Автор сформував 9 правил  для дорослих, які допоможуть культивувати доброту, щиросердність, людяність у серцях дітей та молоді, адже жорстокість, як цілісна  риса особистості, не виникає миттєво.

Одне з правил: «На кожному з етапів дитинства, отроцтва і юності особа має збагатитися і практично оволодіти позитивним індивідуальним досвідом протидії фактам несправедливості, жорстокості і зла; внутрішнє неприйняття грубощів і зла повинно стати нормою для особистості, а пізніше бути ще й підкріплене реальною змогою долати страх перед жорстокістю, протиставляти свою поведінку діям жорстокої людини».

Цього року відзначається 210 років з дня народження Тараса Шевченка. Долучаючись до відзначення цього ювілею, у межах проєкту «Журнальний столик» представляємо часопис для українських дітей «Дзвіночок» за березень  1938 року. В цьому номері —  п’єса, пісні, вірші, присвячені великому Кобзарю.

У публікації «Діти – Батькові Тарасу» читаємо зворушливі слова маленького Василька:

«Дорогий Батьку Тарасе! Ми сільські хлопці й дівчатка зійшлися сьогодні, щоб вшанувати цей березневий день, коли ти, батьку, вродився і ляг у могилу. Прости нам, батьку, що ми так скромно святкуємо твої Роковини, але ми ще маленькі й невчені. Ми не звертаємося до тебе, як до цього великого Кобзаря, але до того маленького Тарасика, що колись пас ягнята і молився Богові в бур’яні. Вір нам, Батьку, що наші серця повні щирої любови до тебе й до того, що ти кохав усім серцем. Вір нам, Батьку, що ми, як доростемо, підемо всі твоїми слідами  й цілим нашим життям будемо служити Батьківщині!».

Часопис «Знання та праця» — щомісячний науково-популярний журнал для дітей та юнацтва. Заснований 1929 у Харкові як науково-технічний журнал для дітей. Ознайомитись з літописом журналу:  https://cutt.ly/Ow2zgKk6  

Статті з квітневого номера журналу (№7, 1933) презентують досвід роботи науково-технічних гуртків, а також поради з різних галузей знання й техніки.

Стаття  «Сторінка юних конструкторів» розкаже, як з «ходиків» (дзиґарів з гирею) зробити електричне будило, охоронну сигналізацію та модель динамомашини.

Рубрика «Вчімося креслити» розповість, як правильно зробити викрійку  тіл обертання.

Рубрика «Дайте відповідь» розбудить кмітливість кожного юного техніка. Тут представлені задачі не лише з техніки, а й з математики, фізики, хімії, географії тощо.

Рубрика «Блокнот юного техніка. Відповіді читачам» дасть відпвіді на питання читачів.

Статті будуть цікаві кмітливим юним винахідникам та вчителям, які хочуть внести частинку інтерактиву у власні уроки та заняття гуртків.

Часопис «Початкова школа» — щомісячний науково-методичний журнал для вчителів початкових класів (заснований 1969).  Ознайомитись з літописом журналу:  http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/pochatkova/.

У статті з травневого номера журналу (№5, 1974) «Весняні практично-пізнавальні математичні екскурсії» автор Б.Г. Друзь дає поради вчителям початкових класів, як провести екскурсію містом та показати наочне застосування вивченого в класі на практиці в повсякденному житті.

Пізнавально-практичні математичні екскурсії можуть передбачати:

  1. складання і розв’язування задач на міри часу;
  2. обчислення швидкості шляху або часу;
  3. визначення відстаней на око;
  4. вимірювання розмірів невеликих ділянок;
  5. обчислення площ невеликих прямокутних ділянок;
  6. бесіди з історії мір та практичного значення математики в людській діяльності тощо.

У статті подано поетапний план екскурсії, дії учнів та вчителя, наводяться цікаві факти для розповіді під час прогулянки та математичні задачі для практичного засвоєння матеріалу.

Ось один із прикладів задачі, яку розв’язали учні на екскурсії:  «Підійшов автобус. З нього вийшло 11 пасажирів, а ввійшло 6. Більше чи менше пасажирів поїхало далі і на скільки?».

Часопис «Дошкільне виховання» — всеукраїнський щомісячний науково-методичний журнал для педагогів і батьків дошкільнят. Журнал виходить з 1951 року і дотепер. Ознайомитись з історією часопису можна за посиланням http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/doshkilne_vyhovannia/

М. Шейко у статті «Ранкова гімнастика» з червневого номера журналу (№6,1963) дає поради для педагогів та батьків дошкільнят про проведення ранкової гімнастики для різних вікових груп від 2 до 7 років.

Автор зазначає, що ранкова руханка для кожної вікової групи складається з комплексів. Для кожного комплексу добирають рухливі ігри або фізичні вправи, доступні, посильні і зрозумілі дітям як щодо видів рухів, так і щодо їх змісту. Подані комплекси містять цікаві різним віковим групам різноманітні вправи та ігри, які можна замінювати іншими комплексами, наведеними в статті. Ілюстрації в статті наочно показують, як дітям правильно виконувати вправи.

Часопис «Барвінок» — щомісячний літературно-художній і загальноосвітній часопис для дітей молодшого та середнього шкільного віку. Одне з найдавніших періодичних видань України для дітей.

Липневий номер журналу (№7,  1946) презентує творчість тогочасних письменників, поетів та ілюстраторів в захопливих розповідях, віршах і яскравих малюнках.

Розділ «Зроби сам» демонструє, які іграшки можна зробити з шишок.

Розділ «Давайте малювати», схематично показуючи поступове вимальовування квітів та метеликів, розповідає, як юним художникам цікаво та весело провести час на канікулах.

Часопис «Дошкільне виховання»  — всеукраїнський щомісячний науково-методичний журнал для педагогів і батьків дошкільнят. Журнал виходить з 1951 р. і дотепер. Ознайомитись з літописом журналу: http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/doshkilne_vyhovannia/ .

Наближається вересень, а отже і пора, коли до школи підуть першокласники. Як підготувати дитину до школи й навчання, не травмувавши її? Сьогодні ми ознайомимо вас зі серпневим номером журналу (№8, 1964) «Дошкільне виховання». Стаття  «Виховання інтересу до школи та бажання вчитися» авторства І. Плоткіної. Авторка розповідає, як краще підготувати дошкільнят до знайомства та навчання в школі, дає поради, серед яких —  прогулянки на території школи, зустрічі з колишніми вихованцями дитсадку, екскурсії до школи, ігри, котрі симулюють шкільні будні з метою засвоєння правил поведінки  тощо.  Одним з напрямків підготовки дитини до навчання в школі авторка бачить і роботу з батьками, їх взаємодію зі школою.

Стаття буде корисна для батьків юних школярів, а також вихователів дошкільних закладів.

Часопис «Радянська школа» (з №10 1991 р. –  «Рідна школа») – видання зі сторічною історією. Ознайомитись з літописом журналу можна за посиланням http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/ridna_shkola/.

Стаття «Зали знань і краси» з вересневого номеру журналу (№9, 1989), автор М.П. Лещенко, викладач Полтавського педінституту ім. В.Г. Короленка.

В статті зазначено, що згідно з опитуванням, деякі педагоги навіть не знають, що в музеях можна проводити з учнями якісь інші виховні заходи, крім екскурсій. Тому автор пропонує ознайомитися із досвідом канадських та американських музеїв, зокрема з їх співпрацею з вчителями та учнями. Тематичні екскурсії, розроблені навчальні програми для різних вікових категорій, створення класів-студій під час канікул, підготовка короткометражних фільмів – про це та інше ви можете дізнатись зі статті.

Родзинкою номера є рубрика «Ваш вільний час», де зібрані історії та педагогічні ситуації, рецепти, пояснення деяких природних явищ тощо. Рубрика чудово підходить педагогам для проведення вільного часу цікаво та пізнавально.

«В муках пекельних склалася історія українського народа. Але зараз, як могутній орел, піднімається він в необсяжну височінь…

В прикрих обставинах закладалися підвалини рідного українознавства. Але зараз необсяжні горізонти має розвинути український народ в своєму самовизначенні», — цими словами починається стаття «Принціпи українознавства» з жовтневого номера журналу «Вільна українська школа» (№2,1917). Автор – Феоктист Сущицький, український літературознавець, історик літератури – розкриває принципи українознавства та його розвиток: Українознавство, як відомо, є така галузь наукової роботи, що роз’яснює минуле й сучасне життя українського народу. Вона пояснює його національні особливості, його теріторію, ріжні впливи на життя нашого народу та його розвиток, його мову, творчість, взагалі, художню й літературну з’окрема». Текст статті – це промова, виголошена Ф. Сушицьким. на відкритті Українського Народного Університету.

Часопис «Вільна українська школа» (ВУШ) — перший загальнопедагогічний часопис, орган Всеукраїнської учительської спілки, виходив у Києві з вересня 1917 до січня 1920 р. Ознайомитись з літописом журналу можна за посиланням: http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions.

 «Жовтеня» — щомісячний літературно-художній і загальноосвітній часопис для дітей молодшого та середнього шкільного віку, одне з найдавніших періодичних видань України для дітей. Перший номер журналу побачив світ у січні 1928 р. у Харкові під назвою «Жовтеня», а перший повоєнний випуск вийшов у квітні 1945 р. у Києві під назвою «Барвінок». Ознайомитись з літописом журналу: http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions .

Розділ «Розваги» з №11 журналу за листопад 1936 р. містить різноманітні цікавинки для дітей: задачі на розвиток кмітливості та уваги, пропозиції зайнятися ручною працею й змайструвати ручний   календаря чи квітів з яєчної шкарлупи, провести весело час, зігравши в одну із запропонованих ігор тощо.

Стаття буде корисна для батьків юних школярів, а також вихователів дошкільних закладів.

«Малювання – то є вільна дитяча творчість, яка випливає з самої глибини душі дитини, то є щоденник духовного життя дитини», — писав Аркадій Животко у статті «Розвиток творчости у дітей» з грудневого номеру журналу «Просвітянин-кооператор» (№12,1919 р.).

Аркадій Петрович Животко — український педагог, журналіст, редактор видавець, дослідник історії української преси, один із фундаторів національного дошкільного виховання. У статті автор розкриває потенціал малювання як творчої діяльності дитини, зазначаючи, що малювання повинно стати тим засобом, яким вчитель зможе навчити дитину бачити, розуміти та передавати всі хвилі того життя, серед якого вона живе.

«Просвітянин-кооператор» — щомісячний кооперативний культурно-просвітній журнал, що містив повідомлення культурної, освітньої та економічної тематики. Журнал видавався українською мовою із приміткою редакторів – писати матеріали до журналу «популярною народною мовою». Літопис журналу: http://pmu.in.ua/virtual-exhibitions/prosvita/