Участь Педагогічного музею України в Четвертій міжнародній літній науково-профільній школі з музейної педагогіки

20 червня 2025 р.  Педагогічний музей України долучився до роботи Четвертої міжнародної літньої науково-профільної школи з музейної педагогіки «Культурна спадщина України: виклики та перспективи збереження», організованої Київською Малою академією наук учнівської молоді. Тематика цьогорічної школи була зосереджена на питаннях збереження культурної спадщини України в умовах сучасних викликів — освітніх, наукових і суспільних.

Директор музею, д. пед. н. Олександр Міхно виступив з інтерактивною лекцією «Історія створення та діяльності шкільних музеїв в Україні», яка охопила понад столітню еволюцію цього феномена — від перших кабінетів наочних посібників кінця XIX століття до сучасних просторів громадянського виховання й культурної памʼяті.

У виступі було акцентовано:

  • на практичному й дослідницькому характері шкільних музеїв у 1920–1930-х роках, коли вони функціонували як краєзнавчі лабораторії;
  • на ідеологізації музейної роботи у радянський період та водночас збереженні елементів національної ідентичності через етнографічні й літературні експозиції;
  • на трансформації шкільних музеїв після 1991 року в напрямах родинної історії, екології, волонтерства, військової спадщини та новітньої історії України.

Окрема увага була приділена педагогічному потенціалу шкільних музеїв як середовищ формування критичного мислення, креативності, навичок командної роботи та громадянської свідомості. Лекція викликала жвавий інтерес з боку слухачів — учнів-членів МАН, педагогів, музейників і дослідників.

Участь Педагогічного музею України в роботі Літньої школи – це реалізація освітньої місії й водночас – стратегічна інвестиція в майбутнє музейної педагогіки.

Спілкування з молоддю, обмін ідеями, залучення до актуального дискурсу про культурну спадщину дають нам впевненість: шкільні музеї залишаються живими осередками пізнання, і саме вони можуть стати тими середовищами, де формується нове покоління дослідників, творців і відповідальних громадян.

Педагогічний музей України і надалі буде підтримувати такі ініціативи, сприяти розвитку шкільного музейництва й формувати платформу для співпраці музеїв і закладів освіти в умовах нових викликів.