100річні книжкові і100рії (електронні копії видань 1925 року)

Ювілеї – це нагода згадати важливе, висловити вдячність, пригадати яскраві події та вшанувати видатні постаті нашої історії. Не менш значущими є ювілеї книжкових і періодичних видань, які відображають зміст і дух освітнього процесу в різні історичні епохи.

Ця виставка має на меті представити електронні копії підручників, навчальних посібників, періодичних видань та дитячих творів, що побачили світ рівно 100 років тому – у 1925 році. Це унікальна можливість зазирнути в освітній світ минулого та оцінити, як змінювалися підходи до навчання й виховання.

Чайковський М. Алгебра. Повний курс середньої школи та для самоосвіти. Книга перша. [Прага]: Український громадський видавничий фонд, 1925.

Микола Андрійович Чайковський (1887–1970),  український математик, письменник-фантаст і громадський діяч. У передмові до підручника зазначено:
«Метою цієї моєї праці, що саме виходить у світ першою книгою, є послужити таким двом великим завданням: поширенню математичної культури та пропаганді нових дидактичних ідей…»

Підручник складався з двох частин (виданих у 1925 і 1926) і став важливим внеском у математичну освіту. Його зміст був чітко структурований:

  • Увід
  • Чотири основні дії:
    • Прямі дії двох перших ступенів
    • Обернені дії двох перших ступенів
    • Лінійні рівняння
  • Дії третього ступеня:
    • Степенування та корінювання
    • Логарифми
  • Теорія рівнянь (перша частина).

Підручник вирізнявся доступністю: до кожного параграфа додано багато вправ, а велика кількість ілюстрацій допомагала пояснити матеріал і наочно продемонструвати способи розв’язання задач.

Наприкінці вступу автор висловлює подяку видатним науковцям та колегам за їхній внесок: професору Петру Холодному за перевірку першої частини книги та оригінальну віньєтку, що прикрасила її; доктору Роману Цегельському за рецензію; і Надії Шульгіній-Іщук за детальний аналіз підручника загалом.

 

Дрімцов С.П. Музична теорія. Практичний курс для музпрофшкіл. [Київ]:Державне видавництво України. 1925.

Дрімцов Сергій Прокопович (1867-1937), український композитор, хоровий диригент, фольклорист, педагог, перекладач та громадський діяч.

Особливе місце в його біографії займає Харківський музично-драматичний інститут, одним із засновників якого він став у 1923 році. Викладав там на педагогічному факультеті фольклор, народний спів, народні інструменти та теорію музики. Обіймав посаду ректора інституту у 1925–34 рр., згодом був членом правління, доцентом, професором і завідувачем музичних класів. Саме в цей період він створив фундаментальну працю – «Музична теорія», а також низку музично-педагогічних та музикознавчих досліджень.

Підручник «Музична теорія» є важливою навчальною працею, яка складається зі вступу та 18 розділів, що охоплюють різноманітні теми: тетрахорд, гами, диригування, угрупування нот, терміни тощо. В кінці книги подано список літератури для практичних вправ, що підкреслює її прикладну цінність.

 

Іванов Л.Л. Як живе каміння. [Одеса]: Державне видавництво України. 1925.

Заголовок книги «Як живе каміння» може здивувати та викликати запитання: хіба ж каміння може бути живим? На це цікаве питання понад 100 років тому відповів у своїй праці професор Іванов Леонід Лікаріонович (1877–1946).

У книзі він зібрав усі свої дослідження, що розкривають таємниці природи каміння. Л. Іванов був видатним геологом, професором мінералогії та кристалографії. Впродовж понад 30 років він очолював геолого-мінералогічний музей Гірничого університету у Дніпрі, значно вдосконаливши його експозиції та збагативши колекції мінералів. Як талановитий педагог і лектор, а також учень славетного В. Вернадського, він залишив вагомий слід у науці й освіті.

Книга «Як живе каміння» пропонує унікальний погляд на природні процеси, аналізуючи утворення, еволюцію та роль каміння у навколишньому середовищі. У ній автор пояснює, чим є гірські породи, як вони класифікуються та чому їх можна назвати «мовчазними свідками історії Землі». Ця праця допомагає побачити каміння як важливу частину нашого світу та усвідомити його значення для життя на планеті.

Хотинський Є.С. Що криє в собі кам’яне вугілля. [Павлоград]: Державне видавництво України. 1925.

Хотинський Євген Семенович (1877–1959), український хімік-органік, професор і завідувач кафедри органічної хімії Харківського університету.

Книга «Що криє в собі кам’яне вугілля» має на меті показати значення та використання кам’яного вугілля, його похідних, зокрема смоли, а також продуктів, які з неї отримують. Ця праця є частиною серії «Хемія та війна», де автор досліджує ключові аспекти хімії, необхідні для розуміння її впливу як у мирних, так і у військових цілях.

Особливістю книги є її доступність: Хотинський прагнув пояснити складні наукові теми так, щоб вони були зрозумілими для всіх, навіть для тих, хто не має спеціалізованих знань.

У вступному слові автор наголошує: «Найважливішою сировиною для виробництва фарб, вибухових і отруйних речовин, лікарських засобів тощо є кам’яновугільна смола. Її можна вважати основою всієї хімічної промисловості, що працює з органічними сполуками. Саме тому цей нарис присвячено кам’яновугільній промисловості».

 

Соколовський О. Як іде життя на світі. Друге видання. [Київ]:Державне видавництво України. 1925.

«Як іде життя на світі»- це підручник, створений для ознайомлення учнів із основами біології та природознавства. Видання 1925 року розкриває поняття життя, його основні ознаки, будову організмів, їхні відмінності від неживої природи та взаємозв’язок із довкіллям.

Книга вирізняється не лише доступною мовою та прикладами, що спонукають до роздумів, а й цікавими ілюстраціями, які допомагають краще зрозуміти матеріал. Зображення роблять навчання більш наочним і захопливим, сприяючи кращому засвоєнню знань.

Підручник також містить пояснення природних явищ, роблячи акцент на систематичному підході до вивчення живих організмів. Ця книга є цінним інструментом для формування у дітей базових знань із біології та виховання інтересу до пізнання природи.

 

Хлібників К. Графічна грамота. Ізометрична проєкція. [Київ]:Державне видавництво України. 1925.

Книга стала першою частиною підручника «Графічна грамота» і мала на меті навчання графіки робітників у школах фабзавуча, професійно-технічних училищах, технікумах і на робітничих факультетах.

Автор акцентує увагу на важливості нових підходів до викладання графіки, підкреслюючи, що традиційні методи, які застосовувалися в класичних і реальних гімназіях, більше не відповідають потребам сучасної освіти. Основна ідея – пошук ефективніших шляхів навчання графіки, що сприяють не лише теоретичному засвоєнню знань, а й їхньому практичному застосуванню.

Особливістю книги є новий підхід до розуміння проєкції та її застосування в реальному житті. Значна кількість ілюстрацій робить матеріал більш доступним для читача, дозволяючи краще опанувати тему як самостійно, так і за допомогою лектора.

 

Гордон І.І. Математика в школі робітничої молоді. Спроба методики. [Чернігів]:Державне видавництво України. 1925.

Автор книги наголошує на необхідності реформування підходів до викладання математики, особливо для навчання робітників. Він підкреслює, що академічний рівень математичних знань, традиційно орієнтований на широке й глибоке теоретичне опанування, може виявитися не лише зайвим, але й занадто складним для звичайного сталевара чи робітника інших професій.

Головна мета автора – пошук нових методик, які відповідатимуть сучасним потребам освіти, орієнтованої на практичне застосування знань.

Книга має такі розділи:

  • Загальні принципи методики викладання математики в професійних навчальних закладах.
  • Послідовність викладання математики в школах робітничої молоді.
  • Використання підручників і навчального приладдя при викладанні.
  • Техніка викладання.
  • Роль викладача математики в школі робітничої молоді.

Ця праця стала вагомим внеском у розвиток методики навчання та формування підходів, які враховують реальні потреби й можливості учнів із робітничого середовища.

 

Басін Ф.Н. Що таке життя? [Харків]:Державне видавництво України. 1925.

Що таке життя? Чим жива істота відрізняється від неживої природи? Наука про життя – біологія – поступово розширювала наші знання, відповідаючи на ці питання. Хоча багато чого вже зрозуміло, чимало загадок залишаються нерозгаданими.

Щоб пояснити й зрозуміти будь-яке складне явище, ми повинні дослідити всі його ознаки та властивості. Так само, щоб збагнути сутність життя, слід уважно розглянути всі його характерні риси. Нам необхідно побачити різницю між живим і неживим, зрозуміти закони, яким підпорядковуються життєві явища. Лише тоді, коли всі ці ознаки будуть чітко визначені, ми зможемо сказати: життя – це сукупність певних явищ, що виникають під впливом конкретних причин і діють за визначеними законами.

Автор цієї праці прагне розкрити поняття життя з різних точок зору, наводячи приклади, факти, а також формулюючи нові знання й закріплюючи набуті.

А як ви вважаєте, чи залишилася ця сторічна праця актуальною в наш час?

 

Заїнчківський Д. Тарасик. Пєса для дітей шкільного віку на дві дії. (До Шевченкових роковин). [Харків]:КНИГОСПІЛКА. 1925.

У дитинстві багато хто мріє опинитися у світі казки, відчути себе героєм незвичайних історій. Цю можливість дарують п’єси – твори, створені для театральних постановок. Дитячі п’єси часто видавалися у вигляді невеликих книжечок, і однією з таких є п’єса «Тарасик».

Ця сценічна картина в двох діях присвячена дитячим рокам Тараса Шевченка. Вона входила до репертуару «Дитячого театру» й використовувалася для підготовки до свят, присвячених Шевченковим роковинам.

Автор п’єси – Дмитро Заїнчківський (1902–1943), український педагог і дитячий письменник, чия творчість була спрямована на розвиток дитячої літератури й театру.

 

Постоєв П., Федюченко Ф. Початкова географія та елементи краєзнавства: для молодших груп шкіл соціального виховання. [Харків]: КНИГОСПІЛКА. 1925.

Автори цього підручника пропонують оригінальну систему методів і прийомів навчання, яка сприяє ефективному засвоєнню матеріалу. Серед використаних методів: бесіда; самостійна робота; розповідь; спостереження; дослідження.

Книга охоплює теми, які поєднують географічний, природничий і соціально-економічний аспекти. Особливу увагу приділено знайомству учнів із рідним краєм, що здійснюється через різноманітні форми навчання: уроки-екскурсії; дослідницька діяльність учнів; комплексна та бригадно-лабораторна форми навчання.

Цей підручник став цінним інструментом для організації інтегрованого та практикоорієнтованого навчання в школах соціального виховання.

 

Головко А.В. Дівчинка з шляху. Три оповідання.  [Харків]: Державне видавництво України. 1925

Андрій Головко (1897–1972) – український письменник, відомий творами про життя сільської молоді та дітей. Загальне визнання йому принесли дитячі оповідання й повісті.

Його перша прозова збірка «Дівчинка з шляху» (1925) містить оповідання:

  • «Дівчинка з шляху» – історія про дівчинку, яка, втративши родину, бореться за виживання в складних умовах післявоєнного села. Твір підкреслює силу духу та стійкість дитини.
  • «Пилипко» – розповідь про хлопчика, сповненого наївності й відданості ідеалам революції. Через його долю автор показує вплив соціальних змін на життя простих людей.
  • «Товариші» – оповідання про дружбу та підтримку між сільською молоддю, що відображає моральні та культурні реалії українського села того часу.

Твори Головка вирізняються глибоким розумінням психології дітей, емоційністю та реалістичністю.

 

Природознавство на селі (десять загальнодоступних бесід). Досвід методичного викладання основних питань природознавства для селян. Уклали В. Філіпов та М. Аптекін. [Катеринослав]: Друкарня Подіву. 1925.

Ця книга, оформлена у вигляді порадника, мала на меті дати селянинові доступні й зрозумілі відповіді на ключові питання природознавства. Автори наголошують, що ефективність культурно-освітньої роботи на селі залежить не лише від змісту, а й від правильного підходу до аудиторії. Головне завдання – залучити практичний розум селянина до природничо-наукової діяльності.

У книзі теми викладені за виробничим принципом, з акцентом на питання, що безпосередньо стосуються селянського господарства – зерновиробництва, тваринництва тощо. Особливість порадника полягає у тому, що автори прагнули не лише навчити, але й розвіяти поширені забобони, спираючись на науковий підхід.

Книга побудована у формі діалогів, багатих на питання та практичні поради. Її мета – не просто донести нові знання, а допомогти селянину усвідомити закономірності природи через його повсякденну діяльність.