23.03.2023 відбулося урочисте відкриття Всеукраїнського конкурсу екскурсоводів музеїв закладів освіти «Край, в якому я живу».
У вітальному слові Олександр Міхно, директор Педагогічного музею України, подякував організатору конкурсу – Українському державному центру національно-патріотичного виховання – за плідну творчу співпрацю, в результаті якої минулоріч було підготовлено й видано книгу «Шкільне музейництво у біографіях і фактах», присвячену педагогам – організаторам музеїв у закладах освіти. Звертаючись до юних екскурсоводів, О. Міхно зокрема зазначив: «Екскурсовод – це вправний оратор, це талант, це покликання, це особлива, творча робота. Переконаний, що жоден штучний інтелект чи аудіогід не замінить уповні людської взаємодії, живого спілкування та емоцій прямої комунікації. Щиро бажаю екскурсоводам закладів освіти віри у власні сили, у свій успіх, який неодмінно прийде за умови працьовитості та завзятості».
У конкурсі беруть участь учні загальноосвітніх навчальних закладів, вихованці позашкільних навчальних закладів, учні професійно-технічних навчальних закладів, які є екскурсоводами музеїв закладів освіти.
Програмою конкурсу передбачено роботу секцій відповідно до видів музеїв: військово-історичні, краєзнавчі та літературні. Представлення відбувається у вигляді віртуальної екскурсії за допомогою презентації.
За підсумками чергового огляду, на початок 2023 р. в Україні налічується 3243 музеї при закладах освіти України, з них 2964 у закладах середньої освіти, 115 – у позашкільних закладах, 126 – закладах професійної та професійно-технічної освіти, а також у дошкільних закладах – 38.
Цьогоріч організаторами конкурсу є Український державний центр національно-патріотичного виховання, краєзнавства і туризму учнівської молоді та комунальний заклад «Центр творчості дітей та юнацтва Київщини» за підтримки та сприяння Департаменту освіти і наук Київської обласної військової адміністрації.
Довідково: Конкурс започатковано у 2016 р. з метою виховання в учнів любові до рідного краю, бережливого ставлення до історії, духовної спадщини українського народу, природного довкілля; розвитку музейної справи у закладах освіти України. Серед провідних завдань: залучення учнівської молоді до пошуково-дослідницької та екскурсійної роботи; поглиблення знань учнів про історико-культурну спадщину народу; формування наукових основ і практичних навичок дослідження та збереження історико-культурної спадщини, вивчення стану природних об’єктів рідного краю, природоохоронної діяльності тощо; поглиблення знань щодо методів і форм музейної роботи, засобів популяризації музейних колекцій; підвищення загальноосвітнього рівня учнів, оволодіння вміннями працювати з першоджерелами, іншими історичними документами, обробляти, аналізувати та представляти інформацію; використання в навчально-виховному процесі матеріалу, зібраного під час походів, краєзнавчих експедицій та екскурсій; популяризація краєзнавчих знань; підтримка обдарованої молоді та створення умов для її розвитку.
Місія освітянського музейництва – збереження і популяризація історико-культурних надбань народу України, а також сприяння у реалізації діяльнісного підходу у процесі навчання й виховання дітей та молоді, доручення до локальних культурологічних проєктів та роботи місцевих музеїв.