4 червня 2025 року директор Педагогічного музею України, доктор педагогічних наук Олександр Міхно виступив з доповіддю на ХХІ Біографічних читаннях, організованих Інститутом біографічних досліджень Національної бібліотеки України імені В. І. Вернадського.
У доповіді на тему «Життєписи репресованих освітян в енциклопедичному біографічному словнику “Педагоги України (друга половина ХІХ – початок ХХІ століття)” як свідчення інтелектуального геноциду» було порушено одну з ключових тем сучасної української біографіки — документування й осмислення репресій проти педагогічної еліти в умовах тоталітарного режиму СРСР.
На основі матеріалів енциклопедичного словника «Педагоги України», що містить понад 300 біографічних статей, автор окреслив долі 58 українських освітян, які стали жертвами політичних переслідувань. У доповіді було визначено основні хронологічні, демографічні та регіональні параметри цієї репресивної політики, її масштаб та довготривалі наслідки для української освіти і педагогічної думки.
Особливу увагу було приділено використанню концепту «інтелектуальний геноцид», яке автор застосував для означення свідомого й системного знищення носіїв національної ідентичності та освітньої традиції.
Значний емоційний та пізнавальний ефект справили візуальні та статистичні матеріали, що супроводжували доповідь й ілюстрували динаміку та наслідки репресій. Ці дані постали не лише як наукова аналітика, а як своєрідний візуалізований меморіал, який підкреслює: посмертна реабілітація не здатна компенсувати втрати, яких зазнала українська освіта й педагогіка внаслідок знищення її провідних діячів.
ХХІ Біографічні читання були присвячені осмисленню ролі біографіки в умовах суспільних криз, історичних травм і постколоніальної спадщини, з акцентом на збереження гуманістичних цінностей, формування національної і громадянської ідентичності, міжпоколіннєвий діалог, актуалізацію особистісних життєвих історій та нові форми комунікації з аудиторією в цифрову епоху.