21.01.2024
Вільям Вірт: 150 років
All day
21.01.2024
Вільям Вірт (William Wirt; 1874-1938), американський педагог
Вільям Вірт народився 21 січня 1874 у м. Маркл, штат Індіана. 1898 закінчив Унверситет Де-Пау (De Pauw University) в Грінкастлі. Відвідував додаткові літні курси в Чиказькому університеті, де ознайомився з педагогічними ідеями Джона Дьюї. Здійснив поїздку до Європи з метою вивчення організації навчання в школах Великої Британії, Бельгії, Франції, Німеччини.
Педагогічну діяльність розпочав в Індіані: був директором школи в м. Редкі (1895-97), викладав математику в Грінкастлі (1897-99), а потім працював директором школи у Блаффтоні (1899-1907). Саме у Блаффтоні Вірт вперше апробував свою систему навчання, але відомою вона стала після того, як у 1907 Вірт став інспектор державних шкіл у м. Гері. В історії освіти система навчання Вільяма Вірта відома під назвами «План Гері» та «Плетун-план».
Прцюючи на посаді інспектора упродовж 30 років, Вірт прагнув втілити ідеї педагогіки прагматизму про школу як культурний осередок громади і про виховний процес як прообраз соціального життя суспільства. Розробив систему організації роботи школи (плетун-план), що забезпечує раціональний розподіл часу між заняттями, працею та іграми, спадкоємність початкового і середнього ступеня навчання.
Пле́тун-план (від англ. platoon – взвод, загін) – система індивідуалізованого навчання. Під час організації роботи за плетун-планом учні не мали постійних класних приміщень, а об'єднувалися в «мандрівні класи». У першій половині дня з учнями першого потоку (загону) проводили заняття з навчальних дисциплін у класах, а учні другого потоку в цей час відвідували музеї, працювали в навчальних лабораторіях, дослідних ділянках, майстернях, бібліотеці, займалися в спортзалі тощо. Потім учні мінялися видами занять і навчальними приміщеннями. Застосування плетун-плану давало можливість максимально використовувати шкільні приміщення і збільшувати контингент учнів. Система Вірта передбачала збільшення оздоровчих та трудових занять у школі, тривалості навчального дня з шести до восьми годин, заохочувала вчителів до спеціалізації в певній предметній галузі, а місцевий бізнес – до тісної співпраці з навчальним закладом.
В 1920-х плетун-план набув поширення у великих промислових центрах США: його елементи були запроваджені в школах понад 200 міст 41 штату. Але вже у 1930-х інтерес до плетун-плану згасає і його застосування в школах припиняється. Попри це, деякі аспекти системи Вірта використовуються в освітньому процесі й досі: тестування для класифікації учнів (наприклад, для визначення того, чи слід зараховувати учня до певного класу) і відкрите формування навчальних планів бізнес-компаніями, як це й зараз спостерігається в програмах професійної освіти (vocational education).
Помер Вільям Вірт 11 березня 1938 у м. Гері. Некролог з приводу його смерті надрукувала «The New York Times».