Науково-практичний семінар «Музей як простір гри: сучасні підходи та технології»

16 травня 2019 р. в Музеї народної архітектури і побуту у Львові імені Климентія Шептицького відбувся науково-практичний семінар на тему „Музей як простір гри: сучасні підходи та технології”. Його організаторами були Музей народної архітектури і побуту у Львові імені Климентія Шептицького, Педагогічний коледж та Лабораторія музейної педагогіки факультету педагогічної освіти Львівського національного університету імені Івана Франка спільно з Педагогічним музеєм України.

На семінарі за участі педагогів, науковців та музейників обговорювалися найрізноманітніші питання, пов’язані з можливостями застосування різних аспектів ігрової діяльності в музеї у процесі роботи з дітьми та молоддю.

Семінар розпочався із доповіді директора Педагогічного коледжу Львівського ЛНУ імені Івана Франка Оксани Сурмач, яка наголосила на важливості усвідомлення музею в умовах сьогодення як центру розвитку неформальної освіти та формування громадянських цінностей, що дозволяє розуміти гру у цьому новому просторі як вияв індивідуальної творчості дитини.

У виступі Галини Топільницької, директора Державного історико-культурного заповідника «Нагуєвичі», було зроблено акцент на особливостях застосування різних інтерактивних ігрових технологій у музеї під час роботи з дитячою аудиторією, зокрема, різних типів екскурсій, квестів та інсценізацій.

У доповіді модератора семінару, кандидата педагогічних наук, доцента кафедри загальної педагогіки та педагогіки вищої школи ЛНУ імені Івана Франка Олексія Караманова було окреслено принципи організації ігрового середовища навчання в музеї на засадах комунікації, роль ед’ютейнменту у застосуванні різних ігрових технологій, особливості організації музейного інтерактивного експозиційного, креативного ігрового простору та музейної віртуальної реальності.

На важливості урахування вікової диференціації в ігрових формах музейної едукації наголосила у своїй промові Мар’яна Мидлак, старший науковий співробітник відділу «Кам’яниця Корнякта» (Львівський історичний музей). Вона звернула увагу також важливості апеляції до особистісних переживань дітей у процесі комунікації з ними.

Після перерви цікаву й динамічну доповідь з різноманітними практичними прикладами виголосив кандидат педагогічних наук, доцент кафедри географії та туризму ПНВЗ «Міжнародний економіко-гуманітарний університет імені академіка Степана Дем’янчука» Ростислав Шикула, який на прикладі поєднання освітньої та наукової роботи продемонстрував чудові ігрові можливості власного природознавчого музею у роботі з учнівською та студентською аудиторією.

У «шкільному блоці» від імені загальноосвітньої середньої школи № 50 м. Львова виступили Заслужений вчитель України Ірина Ласкій та вчитель вищої категорії Ольга Железник, які розкрили роль і значення особливої форми інтерактивної взаємодії школи і музею – «Педагогічного марафону», що вже понад 15 років поспіль упроваджується у цій школі, а також розповіли про цікаві ігрові форми роботи учнів школи у взаємодії з працівниками музею «Літературний Львів», де вдало поєднуються традиції минулого й сьогодення.

У спільній доповіді Мар’яни Максимів, наукового працівника, Жанни Спірідонової та Зоряни Жук, лекторів-екскурсоводів Львівської національної галереї мистецтв ім. Б. Возницького розповідалося про нові можливості традиційних екскурсій, ігор, квестів в музеї, коли вони інтегровані у мистецьку програму. Зокрема, мова була про музейну програму для школи «Будокан», спрямовану на формування елементів командної гри в музеї.

Наступний виступ презентувала Уляна Живиляк, старший науковий співробітник відділу «Кам’яниця Корнякта» Львівського історичного музею, яка акцентувала на важливості використання ігрової анімації у процесі проведення інтерактивних екскурсій. На значенні збирання різних культурних пам’яток та артефактів, які потім стають основою музейних колекцій та можуть бути популяризовані завдяки роботі вчителів (на прикладі музею НТШ) наголосила Андріана Надопта, кандидат історичних наук, молодший науковий співробітник Інституту народознавства НАН України.

Про особливості діяльності Музею народної архітектури і побуту у Львові імені Климентія Шептицького, зокрема, використання елементів ігрової роботи у поточних заходах, розповіла заступник директора цього музею Леся Гарасим. Вона відзначила декілька цікавих проектів, які реалізував музей упродовж останнього року (проект «Музей на дотик»).

Своєрідною кульмінацією науково-практичного семінару стала презентація лекції-вистави «Куди прямуєш, о Русь свята?», яку підготували Олег Топилко, начальник відділу музейно-освітньої роботи, Анатолій Горовий, Тетяна Лучук, фахівець відділу музейно-освітньої роботи (Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник). Динаміка та атрактивність цього дійства захопила увагу усіх учасників семінару, викликала незабутні почуття та емоції.

У підсумку семінару було наголошено на значному потенціалі та багатоаспектних можливостях застосування гри у просторі музею, яка може трактуватися як новий досвід, розвага, нові можливості, творчість, інсценізація, задоволення, анімація, захоплення, занурення, театралізоване дійство.

Олексій Караманов