Методичні діалоги: «Меморіальні музеї: переосмислення сучасних практик»

18 травня професійна спільнота та прихильники відзначають Міжнародний день музеїв. Цьогоріч Міжнародна рада музеїв ICOM визначила тему «Майбутнє музеїв: відновлення і переосмислення». Проблема дійсно актуальна але й складна, адже в умовах карантинних обмежень, пов’язаних з пандемією, музеям дійсно довелось швидко переосмислювати своє призначення у соціумі та шукати нові форми комунікації з відвідувачами.

У контексті теми Міжнародного Дня Музеїв, 7 травня 2021 року, Лариса Гайда, провідна наукова співробітниця Педагогічного музею України, разом з колективом Літературно-меморіального музею І. Карпенка-Карогов режимі онлайн на платформі Zoom організували й провели перші «Методичні діалоги» на тему «Меморіальні музеї: переосмислення сучасних практик».

Методика музейництва – слабка ланка українського фахового середовища, але ми намагались обговорити дуже важливі питання пошуку шляхів залучення цільових категорій відвідувачів через «сучасні позитивні практики». Учасники дискусії висловили власні точки зору на питання, важливі у сьогоденні меморіальних музеїв – «Меморія+профіль – синтез можливостей чи гальмо?», а саме:

  • Методика пошуку нового змісту колекції музею, який може зацікавити цільові категорії (чим ширший зміст – тим більше зацікавлень).
  • Опанування новітніми засобами комунікації з відвідувачами та віднайдення продуктивних моделей.
  • Поєднання європейського досвіду та українських практик.
  • Важливість визнання та просування меморіально-профільних музеїв у фаховому середовищі, створення он-лайн корпоративних об’єднань для обговорення спільних проблем.
  • Пошук балансу між пріоритетом постаті – особи, якій присвячено музей, та профілем (художній, літературний, музичний, тощо).
  • Ціннісні аспекти автентичності приміщень, дворів, садів, територій, речей.
  • Практикування нових форм контактів з найбільш численними категоріями (це – діти, учнівська та студентська молодь); урахування вимог Нової української школи, допомога у підготовці до ЗНО, діяльність профільних класів, гуртків позашкільних закладів освіти тощо.
  • Напрями залучення фахівців з профілю, екскурсоводів, волонтерів для промоції музеїв, просування їхнього контенту в медіа.

Резюмуючи, зазначимо, що під час діалогу відбулось  плідне обговорення та озвучені цікаві ідеї. Лариса Хосяінова, директорка музею, висловила думку, що для міського музею І.К. Карпенка-Карого поєднання меморіальності з літературним профілем є цілком природним, таким, що надає додаткові можливості його розвитку. Вона розповіла також про особливості роботи закладу в умовах пандемії, зокрема, про посилення його присутності у віртуальному просторі, а також про фінансові та кадрові реалії невеликих за площею меморіальних музеїв.

Спілкування було змістовним і корисним, адже поєднання методичних напрацювань з практичним досвідом, їх переосмислення та сучасне бачення має слугувати подальшому розвитку музейної сфери. Онлайн-контактування відкриває нам широкі можливості для фахової розмови, обговорення актуальних питань.

Дякуємо колективу Літературно-меморіального музею І.К.Карпенка-Карого та його директорці Ларисі Хосяіновій за довіру, підтримку та конструктивний діалог.