Джон Дьюї : 160 років

Джон Дьюї : 160 років

All day
20.10.2019

160 років від дня народження Джона Дьюї (John Dewey, 1859–1952), американського психолога, педагога, філософа

 Джон Дьюї народився 20 жовтня 1859 в Берлінгтоні (штат Вермонт) в сім'ї тютюнового фабриканта. Закінчив Вермонтський університет, після чого у 1879-1881 викладав у приватній школі в Ойл Сіті (Пенсильванія). Далі вступив в університет Джона Хопкінса, де йому пощастило співпрацювати зі Стенлі Голлом, засновником педології. Почавши свою педагогічну діяльність викладачем коледжу, Дьюї служив цій професії все життя, працюючи професором Мічиганського університету, далі став «зіркою» найбільшого в США «дітища Джона Рокфеллера» Чиказького університету (18941904), а потім провів двадцять шість років в стінах Педагогічного коледжу Колумбійського університету (19041930) центру світового значення з підготовки вчителів, за що і отримав високий титул - «учитель учителів».

Філософсько-педагогічна платформа мислення Дьюї формувалася під впливом ідей Коменського (ідея пансофії, принципи наочності, природовідповідності), Руссо (теорія природного виховання), Песталоцці (ідея розвиваючого навчання), Гербарта (теорія інтересів), Спенсера (ідея заохочення духу приватної ініціативи, утилітарний підхід до знань).

Педагогічна діяльність стала для Дьюї полем думки, суперечок і аналізу. Саме тут народжувалася його модель експериментальної школи, яку вчений зумів втілити в життя. Саме тут формувалася і перевірялася його власна філософія освіти. Інтересу Дьюї до соціальних проблем сприяли глибокі зміни в американському суспільстві, пов'язані з бурхливою індустріалізацією країни, напливом іммігрантів, руйнуванням традиційних відносин і цінностей, характерних для сільської громади.

Чималу роль у загостреній увазі Дьюї до соціальних проблем відіграло знайомство з Еліс Чіпман – молодою жінкою з яскраво вираженою незалежною позицією та соціальною активністю, яка у 1886 стала його дружиною. Великий вплив на Дьюї мала громадська діячка та педагогиня Джейн Аддамс, яка заснувала в Чикаго перший незвичайний заклад – сетльмент, що став Меккою для всіх, хто цікавився реформуванням суспільства шляхом реорганізації освіти. Тут були клуби за інтересами, гуртки взаємонавчання, дослідні групи  для вивчення місцевих проблем та розробки програм соціальних реформ.

В 1896 Дьюї разом з дружиною створює при Чиказькому університеті школу-лабораторію, призначення якої полягало в перевірці його філософських і психологічних ідей. Теоретичним ключем у роботі школи була ідея Дьюї про те, що «суспільство може бути реформоване через школу». Але для цього школа повинна сама радикально змінитися і стати громадою, в якій всі учні залучені в спільну і продуктивну діяльність і навчання відбувається в процесі цієї діяльності.

Маючи світову популярність, вже у досить похилому віці він вирушає наприкінці 1920-х в тривалі подорожі країнами, в яких відбулися революційні перетворення (СРСР, Китай, Мексика, Туреччина). Педагогічні ідеї Дьюї нерозривно пов'язані з його філософсько-соціальними поглядами. Філософ бачив у освіті потужний засіб розвитку справжньої демократії.  Дьюї письменник дуже плідний. З-під його пера вийшло приблизно 30 книг і близько 900 статей.  Помер Джон Дьюї 1 червня 1952 року в Нью-Йорку.

View full calendar

This entry was posted in . Bookmark the permalink.