Вільяма Штерна: 150 років

Вільяма Штерна: 150 років

All day
29.04.2021

150 років від дня народження Вільяма Льюїса Штерна (William Lewis Stern; 1871–1938), німецького психолога і філософа, одного з піонерів диференціальної психології та психології особистості.

Вільям Льюїс Штерн народився 29 квітня 1871 в Берліні. В 1893 отримав ступінь доктора філософії в Берлінському університеті. Викладав в університеті Бреслау з 1897 по 1916. У 1916 призначений професором психології в Гамбурзькому університеті, і залишався на цій посаді до 1933. Після приходу нацистів до влади емігрував спочатку в Нідерланди, а в 1934 – в США, де працював на посаді професора в Дюкському університеті до своєї смерті.

У 1912  Штерн увів поняття коефіцієнту інтелекту або ай-к'ю чи айк'ю (англ. IQ –intelligence quotient). Він спрямував увагу на серйозні недоліки розумового віку як показника в шкалах Біне. Штерн запропонував використовувати як показник інтелекту частку від ділення розумового віку на хронологічний. Ай-к'ю вперше був використаний у шкалі інтелекту Стенфорда-Біне у 1916.

Досліджуючи мовлення дітей, Штерн дійшов висновку, що в розвитку мовлення дитина робить одне значне відкриття – відкриття значення слова, відкриття того, що кожен предмет має свою назву, яке вона робить приблизно в півтора року. Цей період, про який вперше заговорив Штерн, став потім відправною точкою для дослідження мовлення практично у всіх учених, що займалися цією проблемою.

Виділивши 5 основних етапів у розвитку мовлення у дітей, Штерн не лише детально описав їх, фактично розробивши перші нормативи в розвитку мовлення у дітей до 5 років, а й спробував виділити основні тенденції, що визначають цей розвиток, головною з яких є перехід від пасивної до активної мови і від слова до речення. Велике значення мало дослідження Штерном своєрідності аутистичного мислення, його складності і вторинності щодо реалістичного, а також його аналіз ролі малювання в психічному розвитку дітей. Головним тут є відкриття Штерном ролі схеми, що допомагає дітям перейти від уявлень до понять. Ця ідея Штерна допомогла відкриттю нової форми мислення – наочно-схематичного або модельного мислення, на основі якого й розроблено багато сучасних концепцій розвивального навчання дітей.

Оригінальною ідеєю В. Штерна було введення поняття «серйозна гра» для опису специфічної поведінки підлітка, пов'язаної з прагненням зрозуміти себе, свої сили, можливості. Серйозну гру Штерн розглядав як сукупність цілого ряду характерних саме для підлітків форм поведінки, що є «проміжними формами між дитячою грою і серйозною і відповідальною діяльністю дорослого». Пробуючи себе в різних видах діяльності, приміряючи їх на себе, підліток зовсім не ставиться до цього як до гри або як до проб. Можна сказати, що таким експериментуванням підліток намагається подолати розрив між його потенційними і реальними можливостями. Нерідко при цьому, зазначає В. Штерн, підліток вчиняє дії, які, як йому здається, наближають його до світу дорослих (починає пити, палити), але які, по суті, є деструктивними.

Помер Вільям  Штерн 27 березня 1938 в Даремі (США).

View full calendar

This entry was posted in . Bookmark the permalink.