Рудольф Штайнер: 160 років

Рудольф Штайнер: 160 років

All day
27.02.2021

160 років від дня народження Рудольфа Штайнера (Rudolf Steiner, 1861–1925),австрійського філософа, педагога, засновника першої Вальдорфської школи

 Народився Рудольф Штайнер 27 лютого 1861 в м. Кральйовиці (Австро-Угорщина, територія нинішньої Хорватії). Після закінчення реального училища вступив до Вищої технічної школи (Відень, 1879), де отримав фундаментальну природничо-наукову й математичну освіту, поглиблено займався філософією, літературою, історією, брав участь у науковому та художньому житті Відня. Для початку педагогічної діяльності Р. Штайнера й зародження ідей вальдорфської педагогіки були знаковими 1884–1890 роки, коли він став домашнім учителем десятирічного сина віденського комерсанта Ладислава Шпехта. Хлопчик вважався тілесно і душевно хворим, страждав гідроцефалією. На противагу твердженню лікарів, Р. Штайнер висловлював впевненість, що стан хлопчика можна значно покращити за умови налагодження духовно-душевного й тілесного взаємозв’язку. Цю ситуацію Р. Штайнер перетворив на завдання, яке стало джерелом його вчення. Він зазначав: «Тут я пройшов справжню школу фізіології та психології. Я зрозумів, що виховання і викладання мають стати мистецтвом, заснованим на справжньому пізнанні людини. Я мав ретельно дотримуватися принципу економії. До будь-якого уроку тривалістю пів години мені часто доводилося готуватися протягом двох годин з метою так оформити навчальний матеріал, щоб у якомога коротший проміжок часу за найменшої напруги сил учня досягти максимально можливої продуктивності».

Перша вальдорфська школа була заснована Р. Штайнером в 1919 для дітей робітників сигаретної фабрики «Вальдорф-Асторія» в Штутгарті (Німеччина). В основу концепції школи Р. Штайнер заклав ідею поступального і цілісного розвитку дитини. Відповідно до неї, дитинство умовно ділиться на три семирічні стадії, кожна з яких вимагає особливого підходу від педагога:

  • 1 стадія (0–7 років) – розвиток дитини через співпереживання. На цьому віковому етапі важливі ігри, які розвивають уяву, а завдання вихователя – прищепити дітям почуття того, що світ – хороший;
  • 2 стадія (7–14 років) – дитина вчиться через розповідь і заняття мистецтвом, які розвивають сферу почуттів. Тут завдання вчителя – донести до учнів, що світ – прекрасний;
  • 3 стадія (14–21 рік) – діти пізнають світ переважно через власні судження і критичне мислення. У старших класах вальдорфської школи учні повинні відчути, що світ – правдивий.

Метою вальдорфських навчальних закладів є не накопичення знань дитиною, а виховання людини, орієнтованої на навколишній світ, чутливої до нового, здатної здійснювати усвідомлений вибір і брати на себе відповідальність за нього.

Рудольф Штайнер помер у місті Дорнах 30 березня 1925.  На сьогодні у 80 країнах світу існує понад 1100 вальдорфських шкіл і 1700 дитячих садків, зокрема й в Україні: у Дніпрі, Києві, Кривому Розі, Одесі.

View full calendar

This entry was posted in . Bookmark the permalink.