Проєкт «Ідемо за Сковородою»

Актуальність проєкту

3 грудня 2022 року виповнюється 300 років з дня народження Григорія Савича Сковороди – видатного українського філософа, просвітителя-гуманіста, поета, музиканта, педагога. Враховуючи важливість постаті Григорія Сковороди, Верховна Рада України прийняла Постанову «Про відзначення 300 річчя з дня народження Григорія Сковороди (№973-ІХ)». Постановою передбачено проведення в закладах освіти науково-практичних  конференцій,  семінарів, круглих столів, присвячених творчій та культурно-громадській діяльності Григорія Сковороди.

Григорій Сковорода залишив нащадкам феноменальну духовно-педагогічну спадщину, яка не втрачає свого унікального пізнавального, етико-виховного, естетичного значення і тепер, у період творення нової української держави, нової освіти.

Реалізація проєкту сприятиме усвідомленню учасниками історичної величі постаті Григорія Сковороди, допоможе глибше пізнати контекст його творчої спадщини, сприятиме впровадженню морально-світоглядних принципів його педагогіки в освітній процес.

Мета проєкту: залучити педагогів, учнів, представників батьківської громадськості до активного вивчення, популяризації творчої спадщини Григорія Сковороди та його ідей; сприяти формуванню історичної пам’яті та ідентичності підростаючого покоління.

Завдання проєкту:

1) сприяти розвитку в учасників мотивації до вивчення історії української філософії, творчої спадщини Григорія Сковороди;

2) вивчити та розкрити найбільш важливі питання творчої спадщини Григорія Сковороди у контексті сучасних викликів українського суспільства;

3) поглибити знання учасників про уроки творчої спадщини Григорія Сковороди;

4) сприяти усвідомленню учасниками проєкту історичної величі постаті Григорія Сковороди;

5) розвинути в учасників навички історичного дослідження на прикладі історичних джерел різного виду (праці Григорія Сковороди, фотографії, листування, спогади, інтерв’ю, журнали та газети різного часу тощо);

6) зібрати інформацію про творчість Григорія Сковороди для використання на заняттях гуртків, у виховній діяльності, у роботі з батьками.

Очікувані результати:

  • учасники проєкту поглиблять знання про життя і творчість Григорія Сковороди, визначать актуальні для сьогодення, власного розвитку ідеї Григорія Сковороди;
  • навчаться давати власну оцінку важливості ідей Григорія Сковороди для власної особистості, опанують ефективними техніками переконання і презентації своїх аргументів;
  • учасники удосконалять навички пошуку інформації, її систематизації та презентації;
  • учасники проєкту налагодять контакти та співпрацю з організаціями, закладами, які носять ім’я Григорія Сковороди.

Учасники проєкту: учні, керівники гуртків, творчих об’єднань, методисти, батьківська громадськість Центру позашкільної роботи.

Термін виконання: листопад 2020 року – січень 2023 року.

                               Шляхи реалізації проєкту

І етап. Підготовчий

  • Мотиваційна діяльність: проведення заходів з метою зацікавлення учасників освітнього процесу майбутнім проєктом
  • Формування проєктної групи з-поміж учнів, педагогів, батьків, розподіл обов’язків між членами проєктної групи
  • Визначення необхідних для проєктування інформаційних, методичних та матеріально-технічних ресурсів
  • Окреслення провідних проєктних цілей, визначення шляхів реалізації проєкту
  • Розроблення проєкту
  • Розроблення критеріїв оцінювання ефективності проєкту 
  • Документальне оформлення проєкту
  • Поширення інформації про проєкт серед учасників освітнього процесу
  • Залучення фахівців для консультування та надання практичної допомоги щодо реалізації завдань проєкту

ІІ етап. Збір необхідної інформації та матеріалів

  • Визначення джерел інформації за темою проєкту (окремих напрямів збору матеріалів)
  • Формування творчих груп для пошуку інформації про творчість Г. С. Сковороди
  • Розподіл пошукових і творчих завдань між учасниками проєкту
  • Опрацювання різних джерел інформації
  • Пошуки контактів через інтернет із закладами освіти, які носять ім’я Григорія Сковороди
  • Узагальнення зібраного матеріалу, систематизація та аналіз отриманої інформації
  • Формування інформаційно-методичного фонду матеріалів про творчу спадщину Григорія Сковороди

ІІІ етап. Діяльність

  • Складання дорожньої карти реалізації проєкту
  • Розроблення методичного конструктора «Відзначення 300 річчя з дня народження Григорія Сковороди в закладах освіти»
  • Розроблення методичних рекомендацій «Вивчення творчої спадщини Григорія Сковороди: активності для педагогів, учнів, батьків»
  • Організація віртуальних подорожей шляхами Г. С. Сковороди
  • Організація екскурсійних поїздок, відвідування меморіальних музеїв імені Григорія Сковороди
  • Перегляд кінофільмів, відеофільмів, презентацій про Григорія Сковороду
  • Проведення конференцій, круглих столів, дискусій, конкурсів, квестів, виставок для педагогів, учнів, батьків
  • Презентація кращих практик впровадження педагогічних ідей Григорія Сковороди в освітній процес

IV етап. Презентація результатів діяльності

  • Систематизація та упорядкування отриманих у ході проєкту матеріалів 
  • Оприлюднення ходу проєкту на сайті Центру, у засобах масової інформації
  • Ознайомлення з результатами проєкту учнів, педагогів, батьків
  • Узагальнення отриманого досвіду, випуск методичного дайджесту про хід та результати проєкту
  • Презентація результатів проєкту для закладів загальної середньої освіти
  • Створення мультимедійних презентацій, демонстраційного стенда в інформаційно-методичному кабінеті

V етап. Оцінювання результатів проєкту

  • Обговорення ходу та результатів проєкту на педагогічній, науково-методичній, учнівській, батьківській радах
  • Проведення анкетування серед учнів, педагогів, батьківської громадськості про результати проєкту 
  • Узагальнення та систематизація результатів анкетування, опитування
  • Доведення результатів оцінювання до учасників проєкту 
  • Визначення можливостей подальшого розвитку проєктної діяльності
  • Підготовка електронного методичного посібника «Значення творчої спадщини Григорія Сковороди для сучасної освіти і педагогічної дії»

Контактна інформація

Координатори проєкту:       Єрмаков Іван Гнатович,      канд. історичних наук,

старший науковий співробітник ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти»

Ковганич Галина Григорівна, методист Центру позашкільної роботи Святошинського району міста Києва

роб. тел.: 044-450-18-79

Марченко Катерина Сергіївна, завідувач відділу психолого-методичного забезпечення Центру позашкільної роботи

роб. тел.: 044-450-18-79

email:methodist_cprs@ukr.net

Безрук Катерина Олександрівна,методист Центру позашкільної роботи, молодший науковий співробітник, аспірантка Інституту проблем виховання Національної академії педагогічних наук України

роб. тел.: 044-450-18-79

email:methodist_cprs@ukr.net