All day
12.07.2023
Петро Зінченко (1903-1969), український психолог, педагог
Петро Іванович Зінченко народився 12 липня 1903 в багатодітній селянській сім'ї в слободі Миколаївській на Нижній Волзі. У родині було 13 дітей, і лише він один здобув вищу освіту. Закінчив місцеву вчительську семінарію і з 1921 працював учителем, потім інспектором шкільної освіти.
Можна припустити, що у своїй учительській, а потім й інспекційній роботі, він зацікавився пам'яттю (і психологією), яка в учнів (у всякому разі, з точки зору педагогів) ніколи не буває достатньою при засвоєнні навчального матеріалу. Можливо, його вражав контраст між слабкістю довільної пам'яті учнів і напрочуд проникливим розумом і прекрасною живою пам'яттю його неписьменної матері – Тетяни Петрівни, яка прожила до дев'яноста років і пішла з життя того самого року, що й він. Можливо, пам'ять його не просто зацікавила, а захопила своєю таємницею, і розкриття цієї таємниці стало його долею.
Після служби в армії (служив у Харкові), він не повернувся додому, а вступив у 1927 до Харківського інституту народної освіти, який закінчив у 1930. Після закінчення в 1933 аспірантури в Українському науково-дослідному інституті педагогіки (УНДІП), П. Зінченко з 1934 поєднував роботу в цьому дослідницькому інституті (до червня 1936) з викладанням психології в Харківському державному педагогічному інституті іноземних мов та роботою в Харківському державному педагогічному інституті на кафедрі психології.
Перша дисертація П. Зінченка була присвячена пам'яті школярів – не стільки запам'ятовуванню, скільки забуванню («напіврозпаду») шкільних знань («Про забування і відтворення шкільних знань», захист відбувся 1935).
Під час Другої світової війни перебував у армії, спочатку рядовим, потім дослужився до командира саперного взводу і заступника командира саперної роти. Після війни П. Зінченко організував і очолив у Харкові філію Інституту психології, який відкрився в Києві 1945. Докторську дисертацію захистив у 1958. У 1961 опубліковано головну працю його життя – «Мимовільне запам'ятовування». У 1963 заснував у Харківському державному університеті кафедру психології, якою завідував до своєї смерті 17 лютого 1969.
Одним із найважливіших векторів досліджень П. Зінченка була педагогічна спрямованість. Багато із запропонованих і обґрунтованих ним рекомендацій не втратили своєї актуальності й нині. Педагогічні ідеї П. Зінченка про продуктивне використання мимовільного запам'ятовування підтвердились у подальших психолого-педагогічних дослідженнях, які проводили на основі теорії поетапного формування розумових дій і понять, а також на базі ідей і технологій розвивального навчання.
Постановою Верховної Ради України «Про відзначення пам’ятних дат і ювілеїв у 2022-2023 роках» 120 років від дня народження Петра Зінченка відзначається на державному рівні.